08.00.04 - Економіка та управляння підприємствами
Постійне посилання колекціїhttps://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/7370
Переглянути
3 результатів
Результати пошуку
Документ Формування кластерів за участю підприємств молочної промисловості(2023) Ніколаєнко, Світлана МиколаївнаДосліджено, узагальнено та систематизовано теоретичні підходи до розуміння сутності поняття «кластер» та формування кластерів у світовій та національній економіці. На підставі аналізу наукових досліджень визначено економічну сутність кластеру. Розвинуто підходи до класифікації кластерів ознаками сфери суспільного життя, способу організації, стадій життєвого циклу, типу інтеграції. Доповнено класифікацію кластерів класифікаційною ознакою сфери діяльності, що дозволило доповнити існуюче групування кластерів поняттями «соціальний», «екологічний», «інноваційний», «змішаний кластер». Досліджено стан та результативність діяльності підприємств харчової промисловості, що дозволило виявити тенденції та закономірності їх розвитку, які проявляються у скороченні кількості підприємств, зміні структури виробництва, зменшенні кількості працюючих тощо. Застосування статистичного методу оцінювання потенціалу кластеризації на основі розрахунку коефіцієнтів локалізації, душового виробництва та спеціалізації дозволило виявити різну доцільність та потенційну можливість об'єднання підприємств в кластерні структури різних галузей харчової промисловості. На основі аналізу виявлено потенційну доцільність формування кластерів молочної промисловості на територіях Київської, Кіровоградської, Сумської, Черкаської, Харківської, Миколаївської, Полтавської, Хмельницької та Чернігівської областей. The theoretical approaches to understanding the essence of the concept of "cluster" and the formation of clusters in the world and national economy have been researched, generalized and systematized. Based on the analysis of scientific research, the economic essence of the cluster is determined. Approaches to the classification of clusters by features of the sphere of social life, method of organization, stages of the life cycle, type of integration have been developed. The classification of clusters was supplemented with a classification feature of the field of activity, which allowed to supplement the existing grouping of clusters with the concepts of "social", "ecological", "innovative", "mixed cluster". The state and effectiveness of food industry enterprises were studied, which made it possible to identify trends and patterns of their development, which are manifested in the reduction of the number of enterprises, changes in the structure of production, reduction in the number of employees, etc. The application of the statistical method of assessing the potential of clustering based on the calculation of the coefficients of localization, mass production and specialization made it possible to identify the various expediency and the potential possibility of combining enterprises into cluster structures of various branches of the food industry. Based on the analysis, the potential expediency of forming dairy industry clusters in the territories of Kyiv, Kirovohrad, Sumy, Cherkasy, Kharkiv, Mykolaiv, Poltava, Khmelnytskyi and Chernihiv regions was revealed. Approaches to the formation of clusters in the dairy industry have been formed, which reflect a certain sequence of mandatory actions, the implementation of which will ensure the achievement of the goal by solving the set tasks. The stages of forming a cluster association with the participation of dairy industry enterprises are summarized. Based on the results of the research, the priority types of clusters were determined. In order to evaluate the benefits of dairy industry enterprises joining clusters, a matrix of influence of cluster participants on reducing threats to the activities of the cluster initiator (dairy industry enterprises) was constructed. The application of the method of analysis of hierarchies made it possible to reveal different degrees of realization of the economic interests of dairy industry enterprises and agricultural milk producers in different types of clusters. An algorithm for forming a cluster structure was proposed, which made it possible to determine the optimal procedure for creating and functioning of a cluster. Generalized signs of identification of territorial, sectoral, agro-industrial and innovation clusters. A model of the dairy industry cluster of the Kyiv region has been formed. Сформовано підходи до формування кластерів в молочній промисловості, які відображають певну послідовність обов'язкових дій, реалізація яких забезпечить досягнення мети шляхом вирішення поставлених задач. Узагальнено етапи формування кластерного об'єднання за участю підприємств молочної промисловості. За результатами проведеного дослідження, визначено пріоритетні типи кластерів. Для оцінювання переваг входження підприємств молочної промисловості в кластери побудовано матрицю впливу учасників кластеру на зниження загроз діяльності ініціатора кластеру (підприємства молочної промисловості). Застосування методу аналізу ієрархій дозволило виявити різну міру реалізації економічних інтересів підприємств молочної промисловості та сільськогосподарських виробників молока в різних типах кластерів. Запропоновано алгоритм формування кластерної структури, який дозволив визначити оптимальний порядок створення та функціонування кластеру. Узагальнено ознаки ідентифікації територіального, галузевого, агропромислового та інноваційного кластерів. Сформовано модель кластеру молочної промисловості Київської області.Документ Використання інструментів онлайн-просування товарів підприємств пивної галузі(2021) Семененко, Катерина ЮріївнаДисертаційна робота є комплексним дослідженням теоретичних, методичних та практичних аспектів використання інструментів онлайн-просування підприємствами пивоварної галузі з урахуванням сучасних тенденцій та законодавчих обмежень. Розроблено власну інтерпретацію понять «інтернет-маркетинг» та «онлайн- маркетинг. Обґрунтовано додаткову критеріальну ознаку для класифікації інструментів онлайн-просування – наявність та доступність комунікаційних точок дотику. Досліджено методи сегментування інтернет-користувачів та виокремлено їхні класифікаційні ознаки, розроблено класифікацію інтернет-користувачів залежно від їх виконання ролі в соціальних медіа. Проаналізовано сучасний стан та тенденцій розвитку медіаринку України та встановлено місце інструментів онлайн-маркетингу в структурі медійного ринку з урахуванням існування сегменту Dark market. Виявлено особливості використання інструментів онлайн-просування пива, що ґрунтуються на силі ідеї бренда, виразності комунікації та ступеня диференціації товару. Розроблено універсальний методичний підхід щодо оцінювання ефективності використання онлайн-інструментів просування товарів підприємства. Обґрунтовано необхідність врахування типу інтернет-користувачів залежно профілю споживача та іміджево-цінової сегментації ринку пива при плануванні міксу онлайн-інструментів просування. Розроблено методику визначення ефективної частоти показу комунікаційного повідомлення в мережі Інтернет через інструменти онлайн-просування брендів підприємств пивоварної галузі з урахуванням ринкових чинників. The dissertation is devoted to theoretical and practical principles of the use of on-line-advancement instruments of the enterprises of brewing industry taking into account modern tendencies and legislative limitations in relation to possibilities of beer products advancement. As the result of research, system vision of the use of on-line-advancement instruments based on cooperation of object, methods and object of research is offered. Advantages and lacks of the most widespread authorial determinations interpretation of concepts «internet-marketing», «on-line-marketing» and «on-line advancement instruments of commodities of enterprise» are educed and worked out by the author. An additional criterion feature for classification of on-line-advancement instruments: presence and availability of communication tangencies is proved. The methods of internet-users segmentation and their classification features are distinguished. Authorial classification of internet-users depending on their implementation role in social media is designed. The modern state and trends of media market of Ukraine during the last years is analysed. The place of online-marketing instruments in the structure of media market taking into account the existence of Dark market segment, existence of which conditioned by legislative limitations in relation to the possibilities of alcoholic products advancement, the list and descriptions of instruments of on-line-advancement is set. The methodical approach to the evaluation of the efficiency of the use of online-instruments advancement of commodities of the enterprise, which application will assist the acceptance of reasonable administrative decisions at the development of marketing online-politics principles of the enterprise is designed. Methodical approach is based on successive realization of such stages: preparatory, analytical and administrative is offered. The scientific and methodical approaches to the evaluation of effectiveness level of the use of on-line-advancement instruments of commodities of brewing industry enterprises is worked out. Practical implementation of the use of worked out model is the reference-point in making decision in relation to the conduct of marketing politics of on-line-advancement and achievement of the enterprises’ aims is proved. The universal generally accepted methodology of evaluation the efficiency of the use of online-instruments of commodities’ advancement of the enterprise is worked out. Methodical approach in relation to the evaluation of the efficiency of use of instruments on-line-advancement of commodities of enterprise is offered. The approaches in relation to the use of effective on-line-advancement instruments in social networks are given. The necessity of taking into account the types of Internet-users depending on the role in social Medias at planning of online-instruments of advancement mix is proved. The scientific and methodical approach to the evaluation of effectiveness level of use of on-line-advancement instruments of commodities of brewing industry enterprises is designed. Methodology of the determination of effective frequency show of communication report in the Internet through on-line-advancement instruments of the brands of brewing industry enterprises with taking into account the market factors is worked out.Документ Формування товарної інноваційної політики на підприємствах молочної галузі(2021) Васютинська, Юлія ОлегівнаДисертаційна робота присвячена дослідженню теоретичних, методичних та практичних питань формування товарної інноваційної політики підприємства. В роботі поглиблено понятійно-категоріальний апарат процесу формування товарної інноваційної політики, визначено місце нового товару, розглянуто суть новизни товару та визначено рівні новизни. Досліджено інноваційну активність підприємств харчової промисловості в цілому та молочної галузі зокрема, визначено основні тенденції їх інноваційної діяльності. Товарно-інноваційна діяльність розглянута на прикладі п’яти підприємств молочної галузі. Запропоновано методичний підхід до оцінки ступеня та рівня новизни нових товарів за видами новизни, визначення значущості новизни для виробника та визначення класів новизни для обґрунтуванням товарного асортименту для формування товарної інноваційної політики. За визначеними класами новизни запропоновані управлінські дії щодо визначених груп товарів. Ключові слова: товарна інноваційна політика, новий товар, новизна товару, рівень новизни товару, ступінь новизни товару, значущість новизни товару. The issue of formation of commodity innovation policy is considered taking into account the development of modern economic science and industrial activity practice. Considering the essence of the implementation of enterprise policy, the substantive essence of the concepts of "product" and "innovation" the concept of product innovation policy is defined as a set of strategically directed, marketing-oriented actions, methods and principles of the enterprise related to market research, development, manufacture, marketing, after-sales service and withdrawal from production of new goods and activities aimed at providing more progressive, cost-effective level of organization of production and management through the use of new technologies, new types of raw materials, introduction of fundamentally new methods of conquering and expanding markets. This policy should lead to the full consistency of the manufacturer's goals and consumer`s requirements. The conceptual and categorical apparatus of the process of formation of commodity innovation policy is deepened in the work, the place of a new product is determined, the essence of product novelty is considered and the novelty levels are determined. For the effective formation of product innovation policy, the issue of product novelty was studied, the classification of new products by level of novelty, classification of types and levels of product novelty, which divides novelty by its functional orientation, was expanded. This allowed us to determine the main components of the proposed types of novelty and thus form a structure of novelty of the product, to offer indicators for assessing the novelty of goods for each of its types. In order to determine the prerequisites for the formation of commodity innovation policy, the innovative activity of the food industry in general and of the dairy industry in particular is studied, the main trends of their innovation activities are identified. Commodity-innovation activity is considered on the example of five enterprises of the dairy industry. The analysis allowed us to note that all companies are actively introducing new products with different levels of novelty, organize their innovation activities differently in accordance with the innovation strategy and market position. The defined qualitative characteristics of innovative changes of new goods allowed us to determine the level of changes for each group of goods. A methodical approach to assessing the degree and level of novelty of new products by the types of novelty, determining the significance of novelty for the manufacturer and determining the classes of novelty to justify the product range for the formation of product innovation policy is proposed. According to certain classes of novelty, management actions are proposed for certain groups of goods. In order to ensure informed decisions on the formation of the product range, methodological tools for assessing the level of significance of product novelty is proposed as a measure of the importance of product novelty for the formation of the optimal product range in the product innovation policy of the enterprise. The proposed methodological tools are based on the developed criteria for determining the level of significance of the product for the company, taking into account the importance of the level of novelty for each company, ranking the product range of new products by the method of multicriteria decisions TOPSIS (Technique for Order Preference by Similarity to Ideal Solution). This allowed us to group new products according to the level of significance of their novelty to determine priorities during the substantiating the product range. The study of the main components and stages of formation of commodity innovation policy from the standpoint of process-functional approach allowed to propose the formation of commodity innovation policy to be considered as a process of interaction of three blocks: the unit for studying the external environment, the unit for determining the internal capabilities of the enterprise and the unit for implementing the actions of product innovation policy.