Статті
Постійне посилання на розділhttps://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/7372
Переглянути
77 результатів
Результати пошуку
Документ Податкове навантаження з податку на прибуток підприємств харчової промисловості України(2023) Шірінян, Лада Василівна; Бойко, Світлана Василівна; Толстенко, Оксана ЮріївнаВизначено, що податкове навантаження визначає сплату податків суб'єктом ринку до різних бюджетів і слугує основою для перевірки Державною податкової службою. Ставку податку на прибуток підприємств, яку встановлено в Україні на рівні 18 %, називають нормативною. Ефективну ставку оподаткування можна визначати з позицій макроекономічного аналізу - податкового навантаження для галузі і з позицій мікроекономічного аналізу - податкового навантаження для окремих підприємств. Актуальним є дослідження ефективного податкового навантаження підприємств харчової промисло-вості, які формують значні частки ВПП і обсягів податкових виплат у Зведеному бюджеті країни. Метою дослідження є мікроекономічний аналіз впливу факторів на ефективну ставку податку на прибуток підприємств на прикладі підприємств харчової промисловості України та перевірка гіпотези про ступінь відхилення ефективної ставки від нормативної ставки податку на прибуток харчових підприємств. Для аналізу застосовано методи узагальнення, описової статистики, систематизації, використано факторний та кореляційно-регресійний аналізи. Економіко-статистичний аналіз проведено з викорис-танням програмних пакетів Microsoft Office. Запропоновано алгоритм формульного забезпечення обчислен-ня ефективної ставки податку на прибуток підприємства. Визначено перелік фінансових операцій на харчових підприємствах України, що продукують зміну фінансового результату до оподаткування. Виявлено, що останнім часом ефективне податкове навантаження є максимально наближеним до нормативної ставки податку на прибуток 18 %.Розроблено методологію мікроекономічних розрахунків для оцінювання податкового навантаження на прибуток підприємства на основі факторів-показників, серед яких: активи підприємства, дохід від реалізації продукції, кількість працівників, частка зобов’язань в активах, частка матеріальних активів в активах, частка оборотних активів в активах, рентабельність активів і власного капіталу, трудомісткість, темп зростання ВВП. Визначено кореляції між ефектив-ною ставкою податку на прибуток та факторами. Найбільшу кіль-кість факторів впливу і кількість кореляцій отримано для чотирьох підприємств вибірки: ПрАТ «Монделіс Україна», ПрАТ «Рівненська кондитерська фабрика», ПрАТ «Кондитерська фабрика «Лагода», ПрАТ «Харківська бісквітна фабрика»Документ Поведінкові аспекти забезпечення ефективності страхового ринку і ринкової Рівноваги: модель «Х-ефективності страхування»(2024) Шірінян, Артур Арамович; Шірінян, Лада ВасилівнаОскільки кожний учасник страхового ринку визначає ефективність ринку та ключові показники ефективності (КПЕ) на власний розсуд і по відношенню до себе, то КПЕ страхового ринку для різних його учасників відрізняються. Метою статті є дослідження поведінкових аспектів забезпечення ефективності страхового ринку для його учасників в частині встановлення ринкової рівноваги, розробка графічних моделей попиту і пропозиції та діаграм ефективності страхового ринку. За допомогою параметрізації побудовано в координатах «ефективність страхування – ціна послуги» ринкову сукупну криву попиту на страхову послугу і сукупну ринкову криву пропозиції страхової послуги. Отриману графічну модель, яка якісно співпадає з класичною моделлю попиту і пропозиції товару та встановлення рівноваги на ринку страхування, ми назвали модель «Х-ефективності страхування» в координатах «ефективність страхування – ціна послуги». Аналіз свідчить про можливість складних ситуацій і стратегій поведінки учасників страхового ринкуДокумент Комплексна діагностика економічних показників діяльності для забезпечення фінансової безпеки страхових компаній(2024) Шірінян, Лада ВасилівнаРозвиток страхового ринку супроводжується нестабільними перехідними процесами, що можуть створювати загрози і ризики погіршення фінансового стану страховика. Саме тому актуальним стає питання комплексної діагностики економічних показників діяльності страхових підприємств для забезпечення фінансової безпеки. Фінансова безпека страховика розглядається в роботі як захищеність страховика від ризиків погіршення фінансового стану або як комплекс заходів страховика щодо усунення загроз погіршення фінансового стану для досягнення прийнятного рівня ризику діяльності протягом певного періоду часу та забезпечення фінансової стійкості страховика до зміни зовнішніх та внутрішніх загроз-чинників впливу на фінансовий стан. Метою дослідження є розробка методології комплексної діагностики економічних показників діяльності страховиків для забезпечення фінансової безпеки страхових компаній. З таких позицій в роботі запропоновано набір економічних показників діяльності страховиків для проведення комплексної діагностики за авторською методикою, в основу якого покладено дві групи показників: 1) показники фінансового стану, 2) показники фінансової безпеки. Враховано законодавчі вимоги та уповноважених органів щодо наведених показниківДокумент Атомарна модель ринку страхування і планетарна модель страхового ринку(2024) Шірінян, Арам Сергійович; Шірінян, Лада Василівна; Шірінян, Артур АрамовичПостановка проблеми. Атомізм на мікрорівні припускає, що матерія має гранично неподільну частку-атом. Іншою властивістю матерії є гравітація, яка в макромасштабах обмежує рух планет навколо Сонця і, таким чином, формує сонячну систему. Атомізм і гравітація є фундаментальними характеристиками, однак дотепер залишаються поза увагою дослідників ринків фінансових послуг, що особливо актуально для побудови моделей ринків з багатьма учасниками. Метою дослідження є застосування атомістичного підходу і уявлень про гравітацію для аналізу будови ринку страхування і розробки атомарної та планетарної моделей страхового ринку України. Методологія дослідження використовує атомістичний підхід, фізичні уявлення про будову матерії, про склад і та рух планет сонячної системи. В роботі використано також системний підхід і узагальнення. Інформаційною базою слугували законодавчі та нормативні акти, наукові публікації, інтернет-ресурси. Приймається, що «ринок страхових послуг» і «ринок страхування» є тотожними поняттями, а «страховий ринок» і «ринок страхування» – різними. Результати. Вперше запропоновано «атомарну» модель ринку страхування, що складається з ядер атомів і елементарних частинок, в результаті поєднання яких формуються атоми і молекули такого ринку. Аргументовано присутність регуляторного органу як центрального астрономічного тіла – Сонця, що визначає закони руху і обертання атомів і молекул на ринку. Вперше запропоновано «планетарну» модель страхового ринка України, на якому присутні як учасники ринку страхування, так і державні регуляторні органи («ядро» ринку – Регулятор- Сонце). У складі планетарної моделі є Сонце, планети, супутники планет, астероїди, планети з супутниками, подвійні, потрійні, множинні планети з супутниками та інші астрономічні об’єкти. Галузь застосування. Корпоративна економіка, ринок фінансових послуг, страхування, моделювання ринків, моделювання економікиДокумент Нова методика визначення конкурентної позиції компанії зі страхування життя на ринку страхування(2024) Шірінян, Лада ВасилівнаУ результаті конкуренції на ринку страхування життя (life) кожному life-страховику відповідає ринкова позиція. Закон України «Про захист економічної конкуренції» визначає правила поведінки гравців і ринкові частки life-страховиків лише за одним показником і критерієм монополізації. Актуальним завданням є розробка методики визначення конкурентної позиції life-страховиків, яка б дала змогу порівнювати результати діяльності на основі охоплення ринку страхування життя. Метою роботи є розробка та апробація нової методології оцінювання конкурентної позиції life-страховика на ринку страхування життя за допомогою показників охоплення ринку, територіальної експансії, масштабів діяльності та критеріїв ефективності. Розроблено новий підхід до оцінювання конкурентної позиції life-страховика на ринку страхування життя на основі п’яти показників охоплення ринку. Запропоновано інтегральний показник ринкової позиції life-страховика, що дає змогу порівнювати позиції та ранжувати life-страховиків. Висока конкурентна позиція компанії на ринку life-страхування зумовлюється високими преміями, кількістю life-договорів, прибутком і мінімальними адміністративними витратами. Апробовано нову методику на прикладі вибірки з 6 life-страховиків, що здійснюють діяльність ринку страхування життя України.Документ Вплив розмірів активів страховиків на ефективність їхньої діяльності на прикладі компаній Німеччини(2019) Шірінян, Лада Василівна; Шірінян, Арам Сергійович; Роганова, Ганна ОлександрівнаПроаналізовано страховий ринок Німеччини в частині визначення впливу розмірів активів страховиків на фінансовий результат і ключових показників їхньої діяльності. Використано дані за 2007–2016 рр. про основних гравців: 36 компаній зі страхування здоров’я (health), 43 компанії зі страхування життя (life), 46 компаній зі страхування майна (property/casuality). Згідно з основною гіпотезою дослідження, кореляція між величиною прибутку й розміром активів страховиків Німеччини є додатною, а між рентабельністю активів та їх розміром – від’ємною. Послідовність дій включає ієрархічний кластерний і кореляційно-регресійний аналіз обраних факторів та цільових показників. Виявлено тенденцію зниження рентабельності активів на тлі зростання прибутків страховиків. Доведено, що їхні активи відчутно впливають на абсолютний фінансовий результат і невідчутно – на їх рентабельність. Аргументовано істотність кореляцій показників рентабельності власного капіталу й інвестицій, фінансового результату та рентабельності активів. The German insurance market is selected to study the impact of the size of insurers’ assets on the financial result and key indicators of their activities. The methodology of the research is based on the assessment of financial indicators of insurance companies in Germany for 2007-2016. The paper uses the data of the main players in the German insurance market: 36 health insurance companies, 43 life insurance companies, and 46 property/casuality companies. The analysis sequence includes a hierarchical cluster analysis, using scatter diagrams, company groups (clusters), histograms and frequency tables, and then – a correlation analysis between the selected factors and target indicators of the study. The paper is aimed at investigating the influence of the assets of insurance companies on their efficiency on the example of insurers in Germany due to the revealed correlations for indicators of net profit and profitability of assets. The main hypothesis of the study is formulated as follows: the correlation between the profit and the size of insurers’ assets in Germany is positive, and the correlation between the return on assets and the size of assets is negative. For insurers carrying out health insurance, it is argued: firstly, the significance of the impact of the indicator of return on equity on the financial result, and secondly, the impact of the return on investment and the share of premiums and equity in assets on the return on assets. For life insurers, the impact of sales, investment returns and the share of premiums in assets on a return on assets is obtained. For insurers that insure property, it is substantiated: firstly, the significance of the impact of return on sales and the ratio of equity to premiums on the financial result; secondly, the impact of the return on equity and investments on the return on assets.Документ Ринок банківських послуг з позицій сучасної науки і законодавства(2023) Шірінян, Едвард Арамович; Шірінян, Лада ВасилівнаНавчальні програми за спеціальністю 072 «Фінанси, банківська справа, страхування та фондовий ринок» повинні регулярно оновлюватися, щоб охоплювати зміни чинного законодавства, а також відображати трансформації ринку банківських послуг, який постійно розвивається. Цей процес прямо впливає на якість освітньої підготовки студентів – майбутніх фахівців, а тому повинен бути в центрі уваги науковців та освітян. Метою статті є розкриття та удосконалення сутності поняття «ринок банківських послуг» і формулювання узагальненого поняття «ринок банківських послуг і банківських металів» з врахуванням реалій сьогодення і законодавчих змін в банківській сфері. Методологічною основою дослідження є системний підхід з використанням порівняльного аналізу, індукції, дедукції та узагальнення. Стаття умовно поділена на 3 частини: в першій – здійснено огляд законодавства щодо визначення банківських послуг; друга частина присвячена аналізу учасників ринку банківських послуг; в останній частині здійснено критичний огляд підходів інших дослідників та запропоновано нові визначення базових понять. Виявлено, що в фаховій літературі дотепер залишаються не висвітленими та не врахованими повною мірою законодавчі зміни щодо складу учасників та структури ринку банківських послуг України. Систематизовано та розширено коло учасників ринку банківських послуг України з врахуванням реалій сьогодення. Наведено перелік банківських послуг згідно з текстом Генеральної угоди з торгівлі послугами і аргументовано потребу імплементації в українське банківське законодавство. Запропоновано визначення поняття «ринок банківських послуг», яке враховує поведінку і взаємодію продавців та покупців банківських послуг, інших учасників ринку, попит і пропозицію на банківські послуги і метали, на банківські гроші, ціноутворення через процентні ставки та комісійні винагороди за здійснення банківських операцій. Curricula for the speciality 072 “Finance, banking, insurance and the stock market” must be regularly updated to cover changes in current legislation and reflect the transformations of the ever-evolving banking services market. This process directly affects the quality of educational training of students – future specialists and, therefore, should be the focus of attention of scientists and educators. The article aims to reveal and improve the essence of the concept of the “market of banking services” and formulation of the generalized concept of the “market of banking services and banking metals”, considering the realities of today and legislative changes in the banking sphere. The methodological basis of the research is a systematic approach using comparative analysis, induction, deduction and generalization. The article is conditionally divided into three parts: in the first part, a review of the legislation on the definition of banking services was carried out; the second part is devoted to the analysis of banking services market participants; in the last part, a critical review of the approaches of other researchers was carried out, and new definitions of basic concepts were proposed. It was found that legislative changes regarding the composition of participants and the structure of the banking services market of Ukraine have not been fully covered and considered in the professional literature. Systematized and expanded the range of participants in the market of banking services of Ukraine, taking into account the realities of today. According to the text of the General Agreement on Trade in Services, the list of banking services is provided, and the need for implementation into Ukrainian banking legislation was argued. The definition of the concept of “banking services market” was proposed, which takes into account the behaviour and interaction of sellers and buyers of banking services, other market participants, demand and supply for banking services and metals, bank money, pricing through interest rates and commissions for carrying out banking operations.Документ Оцінка вартості реклами страхових компаній(2022) Шірінян, Лада Василівна; Сідерова, Анастасія ПавлівнаСьогодні складно уявити успішну діяльність будь-якої компанії без добре організованого маркетингу і належного рівня рекламного просування продуктів. Роль реклами у діяльності підприємства стала ключовим моментом сучасної торгівлі. Якщо вимкнути цей основний елемент, то компанії перестануть удосконалювати свою діяльність, слідкувати за новими тенденціями та розробляти нові страхові продукти для населення. Конкуренція у світі бізнесу піде на спад, що відобразиться на кількості та якості страхових послуг. Завдяки рекламі можна сформувати та зміцнити позитивне уявлення споживача про якість та цінні властивості товарів та послуг. Головна функція реклами - переконати потенційного клієнта у необхідності його придбання. Вона постає як джерело інформації та фактор психологічного впливу на потенційних споживачів. Інакше кажучи, реклама впливає на попит та може управляти ним. Як свідчать результати численних досліджень, ставлення до страхових компаній та їх послуг у більшості населення України, здебільшого, не є позитивним. Одним з основних недоліків роботи компаній з фізичними особами є невисокий рівень поінформованості про страхування, а також про позитивні сторони наявних страхових продуктів. Одним з етапів покращення загального рівня страхової культури та поінформованості населення є проведення заздалегідь спланованої рекламної кампанії щодо видів та форм страхування, що приведе до зниження недовіри до страхових компаній. При цьому перевагу, насамперед, одержать страховики, які першими побачать перспективи цілеспрямованого впливу на свідомість людей, оскільки лояльність клієнтів стосовно певної страхової компанії нині практично відсутня. Проте, для більшості українських страховиків під час аналізу ефективності та доцільності рекламної кампанії головним критерієм є витрати на її проведення. Саме тому надважливим є визначення вартості реклами для страхових компаній, щоб отримати уявлення про можливості вітчизняних страховиків щодо інформування населення різними засобами реклами.Документ Аналіз і прогнозування надходжень до Державного бюджету України від податку на прибуток страхових компаній(2019) Шірінян, Лада Василівна; Бойко, Світлана Василівна; Толстенко, Оксана ЮріївнаПрисвячено аналізу надходжень до Державного бюджету України від податку на прибуток страхових компаній (НППС). Аргументовано можливість збільшення податкової віддачі страховиків і вдосконалення оподаткування шляхом запуску диференційованого оподаткування прибутків страховиків за окремими видами діяльності. Показано наявність циклічних коливань як абсолютних, так і відносних показників, що дало змогу провести еволюційну періодизацію оподаткування страхових компаній. У межах факторного аналізу визначено кореляцію у вигляді функціональної залежності для показника НППС, де основними факторами є активи страховиків, валові страхові премії, кількість страховиків.Документ Оцінка економічної ефективності операцій банку з цінними паперами на прикладі АТ “Ощадбанк”(2021) Лисенок, Олексій Володимирович; Шірінян, Лада Василівна; Шірінян, Едвард АрамовичУ статті розглянуто економічну ефективність операцій банку з цінними паперами з використанням нормативно-індексної моделі, яка дає можливість об’єднати кілька показників та отримати один, узагальнюючий результат. Ця оцінка реалізується шляхом побудови матриці нормативних співвідношень темпів приросту показників, котра формується за допомогою ранжованого ряду відібраних економічно обґрунтованих індикаторів, упорядкованих за темпами їх приросту таким чином, щоб обов’язково враховувалися їх взаємозв’язок і взаємовплив. Зазначене дає змогу оцінювати всі необхідні аспекти об’єкта дослідження, чого не можна досягти з використанням будь-якого окремого показника. Апробація цієї методики свідчить про те, що діяльність банку з цінними паперами можна вважати економічно ефективною, якщо розрахункове значення узагальнюючого коефіцієнта буде вищим за середнє. Встановлено, що фінансово-економічна діяльність із цінними паперами АТ “Ощадбанк” протягом 2013–2019 рр. була ефективною у 2016, 2017 та 2019 рр.