Статті

Постійне посилання на розділhttps://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/7372

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 2 з 2
  • Ескіз
    Документ
    The role of a pedagogical staff for providing the quality of higher education
    (2020) Bebko, Svitlana
    The article analyzes the notion of quality of higher education and the role of the teaching staff in the education processes. There have been featured the key trends that influence the activity of the departments of higher education institutions and increase their importance for providing quality of higher education. The theoretical foundations of the department functioning in the higher education system of Ukraine are generalized. In the process of research the author can conclude that: innovative changes occurring in higher education need to address the important issues of ensuring the quality of higher education; the effectiveness of the quality of higher education depends largely on the teaching staff of the departments; during the years of Ukraine's independence, both the negative and the positive phenomena occurred in the teaching staff of the department; it is important to improve the system of remuneration of teachers of higher education institutions, their social security, and to improve the conditions of their professional activity in accordance with European standards; efficiency of use of modern information technologies requires considerable financial and modern logistical support from the state. У статті проаналізовано поняття якості вищої освіти та роль професорсько-викладацького складу в навчально-науковому процесі. Охарактеризовані ключові тенденції, що впливають на діяльність кафедр вищих навчальних закладів, які підвищують їх значення в забезпеченні якості вищої освіти. Узагальнено теоретичні засади функціонування кафедри в системі вищої освіти України. Сформульовано висновки: інноваційні зміни, які відбуваються в сфері вищої освіти, потребують вирішення важливих питань забезпечення високої якості вищої освіти; ефективність якості вищої освіти в значній мірі залежить від професорсько-викладацького складу кафедр; за роки незалежності України в роботі професорсько-викладацького складу кафедри відбулися як негативні, так і позитивні явища; важливо вдосконалити систему оплати праці викладачів вищих навчальних закладів, їх соціальне забезпечення, поліпшення умов їх професійної діяльності відповідно до європейських стандартів; ефективність використання сучасних інформаційних технологій вимагає значної фінансової підтримки з боку держави, сучасного матеріально-технічного забезпечення.
  • Ескіз
    Документ
    Rankings as a tool for monitoring the quality of higher education
    (2018) Bebko, Svitlana
    The article studies the quality of higher education and rankings as a tool of monitoring the quality of higher education. Special attention is dedicated to the methodological approaches to understanding the quality of higher education. Today the ranking systems have become widely distributed and applied in the world and European educational space. There are different approaches to classifying the most significant international and Ukrainian rankings, their demands and indicators. The purpose of the research is to analyze rankings and define its role in assessing the quality of higher education institutions. Results. Today two international rankings have received the world recognition: the Times (THES), administered by Times Higher Education magazine (supplement to the Times newspaper on higher education) and the Academic Ranking of the Universities of the World "Shanghai" (ARWU). The most reputable rankings of Ukraine are "TOP-200 Ukraine", Webometrics Ranking, "Consolidated Ranking" (portal "Education .AU"), Scopus database ranking. The ranking assessment of the activities of higher education institutions of all forms of ownership is an integral part of international and national monitoring of higher education. This component meets consumers' demand at the market of educational services and the labor market in information about the reputation of higher education institutions, their achievements and the specific results of scientific and educational activities. Originality. The topicality of the research is determined by the direction of the article, its problems and the need to put forward new hypotheses for studying the quality of higher education and rankings as an efficient tool of its assessing. Conclusions. The analysis of forming criteria for international and Ukrainian rankings proves the necessity of compiling a universal international integrated ranking that takes into account the peculiarities of the activities of various institutions and is as informative as possible.