Статті

Постійне посилання на розділhttps://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/7372

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 5 з 5
  • Ескіз
    Документ
    The future of virtual reality in marketing and advertising: benefits and challenges for business
    (2023) Losheniuk, Iryna; Kabanova, Olena; Berger, Alina; Karpenko, Vitalii; Didyk, Denys
    The purpose of the study is to summarise the features of the application, advantages, disadvantages, as well as to develop an effective toolkit for the implementation of virtual reality as a means of marketing promotion for modern companies. Methodology: The study is based on the use of general scientific methods, including analysis, synthesis, induction, deduction, generalization, and systematization. As a result of the study and achievement of the set goal, the following results were obtained: the essence and features of the use of virtual reality in business and product promotion were determined; the advantages and disadvantages of using virtual reality in marketing were specified; the main tools for implementing virtual reality in the marketing activities of modern companies were systematized. The scientific novelty of the obtained results lies in the development of specific areas of application of virtual and augmented reality for marketing promotion of products on the market. At the same time, the author takes into account the experience of the world's leading companies and considers a significant list of advantages and disadvantages of marketing use of virtual and augmented reality. In conclusion, it is worth noting that virtual reality can be used as an effective marketing tool that reaches a large audience and significantly increases the likelihood of product purchase. In general, virtual and augmented reality open up new marketing opportunities by creating unique immersive experiences, which can significantly improve conversion rates and sales. In the future, these technologies will become even more popular and play a key role in marketing. Мета дослідження полягає в тому, щоб узагальнити особливості застосування, переваги, недоліки, а також розробити ефективний інструментарій для впровадження віртуальної реальності як a засобу маркетингового просування сучасних компаній. Методологія: Дослідження базується на використанні загальнонаукових методів, включаючи аналіз, синтез, індукцію, дедукцію, узагальнення та ін систематизація. У результаті дослідження та досягнення поставленої мети були отримані наступні результати отримано: сутність та особливості використання віртуальної реальності в бізнесі та просуванні товару визначений; визначено переваги та недоліки використання віртуальної реальності в маркетингу. Систематизовані основні інструменти впровадження віртуальної реальності в маркетингову діяльність сучасних компаній. Наукова новизна отриманих результатів полягає в розробці окремих напрямків застосування віртуальної та доповненої реальності для маркетингового просування продукції на ринку. При цьому автори враховують досвід провідних світових компаній і розглядають значний перелік переваг і недоліків маркетингового використання віртуальної та доповненої реальності. Підсумовуючи вищевикладане, варто зазначити, що віртуальну реальність можна використовувати як ефективний маркетинговий інструмент, який досягає великої аудиторії і значно підвищує ймовірність покупки товару. Загалом, віртуальні і доповнена реальність відкриває нові маркетингові можливості, створюючи унікальний захоплюючий досвід, що може значно підвищити рівень конверсії та продажів. У майбутньому ці технології стануть ще більш популярні та відіграють ключову роль у маркетингу.
  • Ескіз
    Документ
    Price Monitoring Automation with Marketing Forecasting Methods
    (2022) Penkova, Oksana; Zakharchuk, Oleksandr; Blahun, Ivan; Berger, Alina; Nechytailo, Veronika; Kharenko, Andrii
    The main aim of the article is to solve the problem of automating price monitoring using marketing forecasting methods and Excel functionality under martial law. The study used the method of algorithms, trend analysis, correlation and regression analysis, ANOVA, extrapolation, index method, etc. The importance of monitoring consumer price developments in market pricing at the macro and micro levels is proved. The introduction of a Dummy variable to account for the influence of martial law in market pricing is proposed, both in linear multiple regression modelling and in forecasting the components of the Consumer Price Index. Experimentally, the high reliability of forecasting based on a five-factor linear regression model with a Dummy variable was proved in comparison with a linear trend equation and a four factor linear regression model. Pessimistic, realistic and optimistic scenarios were developed for forecasting the Consumer Price Index for the situation of the end of the Russian Ukrainian war until the end of 2023 and separately until the end of 2024. Keyword Основною метою статті є вирішення проблеми автоматизації моніторинг цін за допомогою методів маркетингового прогнозування та Excel працездатність в умовах воєнного стану. У дослідженні використовувався метод алгоритми, аналіз тенденцій, кореляційний і регресійний аналіз, ANOVA, екстраполяція, індексний метод тощо. Важливість моніторингу споживчих цін у ринковому ціноутворенні на макро- і мікрорівні доведено. Введення манекена змінна для врахування впливу воєнного стану на ринку пропонується ціноутворення як у моделюванні лінійної множинної регресії а також у прогнозуванні складових індексу споживчих цін. Експериментально доведена висока достовірність прогнозу на основі а п'ятифакторна модель лінійної регресії з фіктивною змінною доведено у порівнянні з лінійним рівнянням тренду та чотирифакторною моделлю лінійної регресії. Песимістичний, реалістичний і були розроблені оптимістичні сценарії прогнозування Індекс споживчих цін для ситуації закінчення російсько-української війни до кінця 2023 року та окремо до кінця 2024 року.
  • Ескіз
    Документ
    Determination of the level of products novelty importance for developing product innovative policy
    (2021) Fedulova, Irina; Dragan, Olena; Sheremet, Oleg; Vasyutinska, Julia; Berger, Alina
    To substantiate the range of products of the enterprise there is a need to assess the potential of products in terms of the company’s ability to manufacture these products, consumer opportunities to meet their needs for these products, and market opportunities to ensure a strategic position among similar products. The study used structural-logical and causal methods of analysis to determine the structure of the novelty of goods. The numerical method of multi-criteria decision making TOPSIS (Technique for Order Preference by Similarity to Ideal Solution) was used to rank the product range of new products according to the level of importance of novelty. Weights of individual components to assess the importance level of novelty in the enterprise were determined by the method of analysis of hierarchies of T.L. Saati. The study used the classification of novelty by its functional focus, according to which consumer, market, and manufacturing novelty of goods are distinguished. The importance of novelty for the manufacturer is the conformity of the product to its innovative development strategy, determination of its place in the market, and prospects for further activities. The importance of the novelty of a new product for the company is proposed to be defined as a measure of the importance of the novelty level of the product for the development of the optimal product range in the product innovative policy of the enterprise. To assess the level of significance of the novelty of goods, criteria of novelty by its types were proposed. According to the results of the study it was found that industrial novelty characterizes the level of use of new technologies in the enterprise, market – the position of a new product on the market among analogues, and consumer – the level and way to meet consumer needs. Further research should relate to the development of appropriate guidelines for the formation of product range and its management based on the assessment of the level of significance of novelty.
  • Ескіз
    Документ
    Modelling and factor analysis of pricing eterminants in the state-regulated competitive market: the case of Ukrainian flour market
    (2021) Dragan, Olena; Berger, Alina; Plets, Ivan; Biloshkurska, Nataliia; Lysenko, Nataliia; Bovkun, Olha
    Метою дослідження є впровадження факторного аналізу детермінант ціноутворення на державному конкурентному ринку з використанням методів економіко-математичного моделювання та розробка шляхів покращення цінового середовища досліджуваного ринку. Мета роботи визначає основні завдання. 1) Дослідити особливості конкурентної моделі українського ринку борошна. 2) Проаналізувати поточну цінову кон'юнктуру ринку борошна та динаміку основних детермінант ціноутворення. 3) Розробити шляхи підвищення ціни ситуація на ринку борошна на основі факторного аналізу за результатами економіко -математичного моделювання. З метою забезпечення достовірності та достовірності результатів дослідження застосовано такі методи: логіко-діалектичний метод наукових знань при вивченні основних теоретичних аспектів функціонування ринку борошна, метод логічного узагальнення та синтезу, порівняння, факторний аналіз, кореляційний та регресійний аналіз, графічний метод тощо. Було показано, що ціноутворення на конкурентному ринку, регульованому державою, має свої особливості. Наприклад, на ринку борошна ціна товару не може бути піддана впливу виробників (продавців) будь -якими методами, тому були враховані детермінанти ціноутворення шляхом непрямого впливу. Побудовано п'ятифакторну модель потужності ціни на пшеничне борошно. Обґрунтовано, що на ціну пшеничного борошна в Україні найбільше впливає індекс споживчих цін (0,92 %). Отримана комплексна модель ціни на пшеничне борошно може бути використана також для середньострокового прогнозування та опрацювання шляхів оптимізації формування цін на ринку борошна. The aim of the study is to implement a factor analysis of the determinants of pricing in a state-regulated competitive market using economic and mathematical modelling methods and to develop ways to improve the pricing environment of the market under study. The purpose of the work defines the main objectives. 1) To investigate the features of the competitive model of the Ukrainian flour market. 2) To analyse the current price conjuncture of the flour market and the dynamics of the main determinants of pricing. 3) To develop ways of improving the price situation on the flour market on the basis of the factor analysis on the results of economic and mathematical modelling. In order to ensure the reliability and validity of the research results, the following methods were applied: the logical-dialectical method of scientific knowledge in the study of the main theoretical aspects of flour market functioning, the method of logical generalisation and synthesis, comparison, factor analysis, correlation and regression analysis, the graphical method, etc. It has been shown that pricing in a state-regulated competitive market has its own characteristics. For example, in the flour market the price of goods cannot be influenced by producers (sellers) by any methods, therefore determinants of pricing by indirect influence have been taken into account. The five-factor power model of wheat flour price has been constructed. It was substantiated that the price of wheat flour in Ukraine is mostly influenced by consumer price index (0.92 %). The received complex model of wheat flour price may be used also for medium-term forecasting and working out the ways of price formation optimization in the flour market.
  • Ескіз
    Документ
    Principles of state financial control of Ukraine in the conditions of european integration
    (2018) Pustovit, Juliya; Timashov, Viktor; Berger, Alina
    The purpose of the study is improvement of principles of state financial control of Ukraine taking into account European advanced experience. The subject of the research is comparative analysis of financial control principles and principles of state financial control of Ukraine with the international principles of financial control, envisaged at the international level, and establishment of expediency of their implementation in the national legislation in connection with the terms of Eurointegration.The methodological background of the research his the combination of theoretical and scientific methods: analysis, synthesis and comparison, theoretical and logical generalization. The theoretical approaches are analyzed according to the determination of concept-category of terms: “principle of financial control”, “principle of state financial control”. Existed principles of financial control, principles of state financial control of Ukraine, leading principles of financial control, what determined in Lima Declarations of Guidance on Auditing Precepts, general principles of supreme bodies of financial control activity that envisaged in Declaration about general principles of supreme bodies of financial control activity of states-participants of CISare investigated. Carrying out the analysis of financial control principles, principles of state financial control of Ukraine and international principles of financial control, reached to the conclusion, that basic principles (principles of legality, independence, objectivity, impartiality, publicity, neutrality) are already normatively envisaged. There is the part of international principles (principle of competence, publicity, efficiency, well-proven, observance of professional ethics, violation prevention, obligatory of responsibility offensive for the accomplished violations of financial discipline) that doesn’t have the normative fixing in the normatively-legal acts of Ukraine. International principles of financial control are partly marked in scientific literature of Ukraine, but it not enough in order that they become leading ideas, fundamental basis of the financial control system development of European standard in Ukraine. Conclusions. It is suggested to improve the normatively-legislative providing of state financial control: to manage further development of conceptual bases of the system of state financial control principles, their classification; in branch legislation to specify principles of state financial control in accordance with their kinds; to complement Law of Ukraine “On basic principles of state financial control realization in Ukraine”. The list of realization principles of state financial control in Ukraine that will become one of the meaningful steps on the way of Eurointegration of Ukraine to European Union is envisaged. Метою дослідженняє вдосконалення принципів державного фінансового контролю України з урахуванням Європейського передового досвіду з даного питання. Об’єктом дослідження: є порівняльний аналіз принципів фінансового контролю і принципів державного фінансового контролю України з міжнародними принципами фінансового контролю, закріпленими на міжнародному рівні, а також встановлення доцільності їх імплементації в національне законодавство у зв'язку з умовами євроінтеграції. Методологія дослідження - це сукупність теоретичних і загальнонаукових методів: аналіз, синтез і порівняння, теоретичне та логічне узагальнення. У роботі аналізуються теоретичні підходидо визначення понятійно-категоріального змісту термінів: «принцип фінансового контролю», «принцип державного фінансового контролю». Досліджено існуючі принципи фінансового контролю, принципи державного фінансового контролю України, керівні принципи фінансового контролю, які визначені в Лімській декларації керівних принципів фінансового контролю, загальні принципи діяльності вищих органів фінансового контролю, що закріплені в Декларації про загальні принципи діяльності вищих органів фінансового контролю держав-учасниць СНД. Здійснивши аналіз принципів фінансового контролю, принципів державного фінансового контролю України та міжнародних принципів фінансового контролю, дійшли до висновку, що основні принципи (принцип законності, принцип незалежності, принцип об’єктивності, принцип безсторонності, принцип гласності, принцип неупередженості) є вже нормативно закріпленими. Також є частина міжнародних принципів (принцип компетентності, принцип публічності, принцип ефективності, принцип оперативності, принцип доведеності, принцип дотримання професійної етики, принцип запобігання порушенням, принцип обов’язковості настання відповідальності за скоєні порушення фінансової дисципліни), які не мають нормативного закріплення в нормативно-правових актах України. Частково зазначені міжнародні принципи фінансового контролю зустрічаються в науковій літературі України, але цього недостатньо для того, щоб вони стали керівними ідеями, фундаментальною основою побудови системи фінансового контролю в Україні європейського зразку. З огляду на проведене дослідження, пропонується удосконалити нормативно-законодавче забезпечення державного фінансового контролю: вести подальшу розробку концептуальних основ системи принципiв державного фiнансового контролю, їх класифікації; у галузевому законодавстві конкретизувати принципи державного фiнансового контролю відповідно до їх видів; доповнити Закон України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» статтею, в якій передбачити перелік принципів здійснення державного фінансового контролю в Україні (законність, незалежність, об’єктивність, оперативність, доведеність, ефективність, компетентність, дотримання професійної етики, гласність, публічність, запобігання порушенням, обов’язковість настання відповідальності за скоєні порушення фінансової дисципліни), що стане одним із значущих кроків на шляху євроінтеграції України до Європейського Союзу.