Економіка УДК (338-331)349.2 Н.О. Ільєнко , канд. екон. наук Національний університет харчових технологій ВПЛИВ ДЕРЖАВНОГО РЕГУЛЮВАННЯ НА ПРОЦЕСИ РЕФОРМУВАННЯ ОПЛАТИ ПРАЦІ Досліджено вплив державного регулю­ вання заробітної плати, на процеси реформу­ вання оплати праці. Встановлено, що одним із важливих факторів, що знецінює заробіт­ ну плат у і фактором порушень трудового законодавства є заборгованість із виплати заробітної плати. Запропоновано для подо­ лання заборгованості з виплати заробітної плати комплекс заходів на всіх рівнях госпо­ дарювання. Ключові слова: заробітна плата, регулювання, нестабільність, заборгованість, виплати, борги, динаміка, проблеми, еконо­ міка, податкова система, реформування, вдосконалення, заходи. I t was examined the impact o f govern­ mental regulation o f remuneration onto the processes of remuneration o f labor. I t was established that one of the important factors, tha t depreciates remuneration, and factor, tha t violates labor legislation, is unpaid wages. To clear o ff unpaid wages it was sug­ gested a package of measures a t all levels of economic management. Key words: remuneration, regulation, instability , arrears, payments, debts, dyna­ mics, problems, economics, tax system, refor­ mation, improvement, measures. Заробітна плата є складною, важливою економічною категорією, має тісний взаємо­ зв ’язок з категоріям и ц іни товару, податків, зайнятості, прибутку тощо. Зазначена економічна сутність заробітної плати обумовлює м ож ливість її ринкового реформування, я к в умовах стабільності, так і в умовах кризових проявів, що дозволить підтрим увати гідн і умови ф ункціонування підприємств та посилити соціальний захист прац івників . Д ерж авне регулю вання оплати п рац і п редставляє систему визначення процедур, правил, норм, нормативів та гарантій в оплаті праці, що регулюються відповідними зако ­ нодавчими та нормативними актам и та контролюються з боку органів влади щодо їх до­ тримання. Державне регулювання оплати праці повинне забезпечувати ефективність заро­ бітної плати в м еж ах д ії ї ї основних ф ункцій та її зростання відповідно до зростання обсягів виробництва та р еал ізац ії продукції (робіт, послуг). Маючи свої особливості в методах, процедурах, сферах і масштабах впливу в кож ній к р а їн і держ авне регулю вання оплати п рац і є обов’язковим , так як держ ава одночасно виступає в ролі власника, законодавця, захисника інтересів найм аних п рац івників п ід ­ приємств, гаранта дотрим ання закон ів про працю та її оплату тощо. П остановка завдання. У зв’язк у з глобальною економічною кризою в У країні відбу­ вається значне зб ільш ення невиплат нарахованої заробітної плати. Необхідно дослідити динам іку заборгованості із виплати нарахованої заробітної оплати та пош ук ш лях ів вдо­ сконалення держ авного регулю вання. Результати. Реалізую чи полож ення Конвенції та Рекомендацій М іж народної орга­ н ізац ії п рац і (МОП) [1]. К онституції У країни [2], Кодексу законів про працю, [3], законо­ давчих актів країни державне регулювання повинне враховувати реальні фінансові м ож ли­ вості та збалансованість інтересів усіх верств населення. В період економічної нестабільності, зокрема під час кризи, державі необхідно визна­ чити конкретн і напрям и впливу на заробітну плату як прям им и, так і непрям им и м ето­ дами. П рям і — це безпосереднє визначення державою обов’язкових для підприємств к іль­ к існих параметрів і норм заробітної плати незалеж но від форм власності та господарю ­ вання. Зазначені обов’язков і нормативи регулюються Законом У країни «Про оплату пра- © Н.О. Ільєнко, 2010 107 Економіка ці» [4]. Основними з них є: встановлення розм іру м ін ім альної заробітної плати; інш их держ авних норм, гарантій; умов і розмірів оплати прац і бюджетного сектора економ іки, керівників підприємств держ авної та комунальної власності; регулю вання фондів оплати прац і п рацівників підприємств-монополістів згідно переліку встановленого урядом; опо­ даткування доходів працівників; система індексації трудових доходів; компенсації працю юним втрати частини заробітку у зв ’я зк у з затрим кам и його виплати. Дйочі економічні процеси мають постійний вплив на методи, що регулюють оплату прац і. Так, встановлений розм ір м ін ім альної заробітної плати потребує періодичного перегляду та обгрунтування на національному р івні його розрахунків, так я к це впливає на еф ективність виробництва і прац і в реальном у секторі. Це повинно бути підкріплено удосконаленням правової бази з цього питання. Т акож необхідно вдосконалю вати м еханізм регулю вання умов та розмірів оплати праці керівників підприємств, заснованих на державній та комунальній власності. Значного вдосконалення потребує також податкова система, зокрем а податкове законодавство — регулювання засобів на оплату праці через прям і податки, найперше, податку з доходів ф і­ зичних осіб. П рактика української податкової політики підтверджує високий рівень подат­ кового навантаження, як на суб’єкти господарювання, так і на доходи фізичних осіб (особли­ во низькооплачуваних). Ефективною (стимулюючою) податкова політика, а звідси і еконо­ міка, буде лиш е тоді, коли ставки податків у всіх сферах виробничої діяльності будуть опти­ мальними, відповідними економічним вимогам; такими, що забезпечують купівельну спро­ м ож ність трудових доходів населення. Цього можна досягти впровадженням такої ш кали ставок, яка зменшить диференці­ ацію заробітних плат та розмеж ує суму заробітної плати на оподатковувану і неоподатко­ вувану, з метою забезпечення за рахунок останньої частини заробітної плати хоча б до фізіологічного мінімуму прож ивання. Тобто, податкова система повинна бути відрегульо­ вана таким чином, щоб підтримувалась мотивація до праці та стримувались надмірно ви­ сок і доходи. Тобто встановити прогресивний податок з доходів ф ізичних осіб. Згідно Закон у У країни «Про прож итковий мінімум» та Закону У країни про встановлення про­ ж иткового м інім уму та м ін ім альної заробітної плати неоподаткований м інімум та реаль­ ний прож итковий м інім ум повинні бути однаковими [5, 6]. Значну увагу держ ава повинна приділяти підтриманню та підвищенню купівельної спром ож ності заробітної плати через м еханізм індексац ії Н епрям і методи державного регулю вання — це методи, я к і опосередковано впли­ ваю ть на рівень, структуру, диф еренціацію та динам іку зм ін заробітної плати — мають соціально-орієитований характер. Д ерж ава повинна впливати на рівень заробітної плати через фінансову та кредитно-банківську системи, інновації та інвестиції, систему оподат­ к уван н я , ц іноутворення, ринок праці; зайнятість ; науково-методичне забезпечення ф орм ування тариф ної сітки , удосконалення тариф но-кваліф ікац ійних довідників, про­ ведення єдиної політики тари ф ік ац ії робіт; орган ізац ії перспективних наукових дос­ лідж ень, вивчення і творчого використання зарубіж ного та вітчизняного досвіду в сфері оплати прац і тощо. До державного регулювання відноситься регулю вання соціально-трудових відносин на різних рівнях господарювання, тобто створення умов для конструктивного соціального партнерства в сфері оплати праці, сприяння проведенню переговорів м іж основними соці­ альним и силам и суспільства, забезпечення соціального захисту населення, запобігання масових трудових конфліктів. Також держ ава повинна впливати на механізм формування ринкової ціни робочої сили, так як заробітна плата має дві сторони визначення: на ринку п рац і — в залеж ності від вартості ж и ття , сп іввіднош ення попиту та пропозицій послуг робочої сили, що є зовніш нім фактором щодо підприємства; на кож ном у конкретном у підприємстві — заробітна плата є елементом витрат виробництва і залеж ить від кінцевих результатів його роботи, що є його внутріш нім фактором. 108 Економіка Щ е одним важелем регулю вання оплати праці з метою відновлення основних ф унк­ цій оплати є реалізац ія ефективної політики заробітної плати. Так як рівень оплати праці є найголовніш им показником якості трудового ж иття. Одним з важ ливих факторів, що знецінює заробітну плату, а також одним з найваж ­ ливіш их поруш ень трудового законодавства є заборгованість із виплати заробітної плати. В пореформений період заборгованість із виплати заробітної плати набула хронічного характеру, але починаючи з 2000 року, спостерігалася стійка тенденція до її скорочення. За період 2000—2007 рр. загальна сума заборгованості із заробітної плати зм ен­ ш и лася у 9 ,6 раза і становила на 01 .01 .2008 р. 668,7 м лн. гри ., проти 6400,8 м лн. гри. на 01.01.2000 р. (рис. 1), при цьому починаючи з 2005 р. суттєвих змін у динаміці загаль­ ної суми боргу м айж е не відбувалося, оск ільки більш у її частину складали борги під- приємств-банкругів та економічно неактивних підприємств. млн. грн 0 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 Рис. 1. Динаміка заборгованості із виплати заробітної плати за 2000—2009 рр. (дані на початок року) Д ж е р е л о : Р о з р а х у н о к Н Д І п р а ц і т а з а й н я т о с т і н а с е л е н н я н а п ід с т а в і д а н и х Д е р ж к о м с т а т у У к р а їн и Н айбільш суттєве зм енш ення заборгованості мало м ісце у 2001 та 2004 рр., відпо­ відно на 46,1 та 50,2 % до попереднього року. Станом на 1 січня 2009 р. заборгованість склала 1188,7 млн. грн. (зросла на 77,8 % проти 1 січня 2008 р.). Із загальної суми заборгованості 93,3 % склала заробітна плата, я к а нарахована за с ічень-листопад 2008 р. Глибину проблеми характеризує показник співвіднош ення суми невиплаченої заробітної плати до її м ісячного фонду. Станом на 1 січня 2009 року співвіднош ення суми невиплаченої заробітної плати до фонду оплати прац і за попередній м ісяць в ц ілом у в економ іці становило 5,0 % . На 1 січня 2009 р. к ільк ість ш татних прац івників економічно активних п ід ­ приємств, як и м не виплачено заробітну плату, зросла і становила 346,2 тис. осіб, або 3.2 % загальної к ількост і ш татних п рац івників (рис. 2). Сума боргу в середньому на одного ш татного пра.цівника в економ іці станом на 01 .01 .2009 р. становила 1825 грн ., що складає 91,2 % середньої заробітної плати за грудень 2008 р. П родовж ував погірш уватися стан виплати заробітної плати у перш ом у п івр ічч і 2009 року. Заборгованість із виплати заробітної плати станом на 01 .08 .2009 р. становила 1639.2 м лн. грн ., тобто зросла відносно стану на початок року на 450 ,5 млн. грн ., або на 109 Економіка 37,9 % , в тому числі: на економічно активних підприємствах зростання відбулося на 51,8 % , на п ідприєм ствах-банкрутах — на 13,0 % , на економічно неактивних п ід ­ приєм ствах — на 14,7 % . млн. гре 200,0% 180,0% 160,0% 140,0% 120 ,0% 100,0% 80,0% 60,0% 40,0% 20,0% 0,0% _j Сума невиплаченої заробітної плати , м лн . грн — % до попереднього м ісяц я Рис. 2. Динаміка заборгованості із виплати заробітної плати у 2009 р. Джерело: Розрахунок НДІ праці та зайнятості населення на підставі даних Держкомстату України К ількість працівників економічно активних підприємств, яким не виплачено заро­ бітну плату склала на 01 .08 .2009 р. 509,4 осіб, або зросла з початку року на 163,2 тис. осіб (тобто на 47,1 % ) і становила 4,8 % до загальної к ількост і ш татних прац івників , проти 1,7 % станом на 01 .08 .2008 р. Загальна сума заборгованості в економ іці до фонду оплати п рац і за попе-редній м ісяць на 01 .08 .2009 р. склала 7,6 % , проти 3,3 % станом на 01 .08 .2008 р. У бю дж етній сфері цей показник коливається в м еж ах від 0 ,2 до 3,0 % , Сума боргу в середньому на одного ш татного прац івника склала 2030 грн ., або 102,5 % до середньом ісячної заробітної плати за попередній м ісяць. Н евиплати нарахованої заробітної плати станом на 01 .08 .2009 р. значно зб іль­ ш и ли ся прац івникам діяльності сфери культури та спорту, де сума боргу зросла проти початку 2009 року у 2 ,9 раза, сума боргу в середньому на одного п рац івника склала 3950 грн. або 197,2 % до середньої заробітної плати за червень, що значно вищ е середнього показн и ка в економ іці (2030 грн.). Слід відм ітити , що із загальної суми заборгованості економічно активних п ід ­ приємств 78,2 % складає заробітна плата, як а нарахована за січень-травень 2009 р. Також слід відзначити, що в державних установах, організаціях, закладах та на підприємствах державної власності заборгованість значно нижча, н іж на приватних ( 17,5 % проти 73,3 % ). Заборгованість із виплати заробітної плати у перш ому п івр ічч і 2009 р. зросла на 37 ,9 % . Н айбільш е зростання простеж ується на економічно активних підприємствах — на 51,8 % з початку року. У структурі боргу економічно активних підприємств, я к і 110 Економіка раніш е, найбільш ою залиш ається частка, що припадає на промисловість (54,4 % ), будів­ ництво (16,6 % ), операції із нерухомістю (9,9 % ), транспорт та зв’язок (7,5 % ). Найбільш а заборгованість у промисловості спостерігається на хімічних та металургійних підприємствах. Д ля подолання заборгованості з виплати заробітної плати держ аві необхідно здійс­ ню вати досить значний ком плекс заходів на всіх р івнях господарю вання, зокрем а: - посилити правові методи впливу щодо захисту заробітної плати та прав найманих робітників від порушень по виплаті заробітної плати, що мають місце в сьогоднішній кри зовій ситуації; - комплексно виріш увати проблеми заборгованості та платіж ної кризи, залучаючи до цього органи влади, профспілок, роботодавців, застосовуючи організаційні, економічні і правові м еханізм и; - законодавчо посилити відповідальність (карну, адм іністративну, майнову) за нецільове використання бю джетних кош тів , ухилення від сплати податків, зборів та внесення інш их обов’язкових платеж ів до бюджетів усіх рангів. Також слід відрегулювати п итання узгодж еності бухгалтерського обліку та статистичної звітності; - податкову систему слід реформувати для досягнення оптимального рівня ставок податків в усіх сферах виробничої діяльності; - створювати умови для зм енш ення тіньового сектору економ іки, яки й за різним и оцінкам и сягає 50—60 % . Зокрема, проводити, комплексну реалізацію наукових, еконо­ м ічних, правових та організаційних заходів, по забезпеченню дієвості мож ливостей дер­ ж авного реального впливу на економ ічні процеси; - повсюдно запроваджувати на всіх рівнях господарювання суворі реж ими економії стосовно всіх видів витрат; - вж ивати необхідні заходи щодо впливу на м еханізм ф орм ування ринкової ц іни послуг робочої сили. Стан економічного розвитку України обумовив загострення проблем стимулювання високоякісної та продуктивної праці, втрату заробітною платою своєї економічної функції — основного та стабільного джерела доходів населення, невідповідність ціни праці та її вартості. Однією з проблем державного регулювання оплати праці є регулювання оплати пра ц і прац івників бюджетного сектора економ іки країни . Так я к держ ава є монополістом в бюджетній сфері, прагнучи мінімізувати свої витрати, вона мінімізує загальний рівень опла­ ти праці в ній, що веде до значних диспропорцій заробітної плати даної сфери. Супутньою проблемою складеної тут ситуац ії є існування в значних масш табах тіньового сектору, не охопленого податковими зборами, що значно утруднює виріш ення завдань щодо підви­ щ ення р івня заробітної плати. Також держава повинна опікуватися проблемою захисту заробітних плат від руйнів­ ного впливу на них інф ляц ійних процесів ш ляхом посилення д ії держ авних важ елів на визначення і реалізацію політики заробітної плати та суттєвого вдосконалення системи її врегулю вання. Ж одна країна з найрозвинутіш ою ринковою економікою не обходиться без втру­ чання держави у процеси регулювання заробітної плати, хоч методи, сфера, масштаби дер­ жавного впливу в них досить різні. Держава водночас повинна виступати і в ролі власника, і захисника інтересів найманих працівників, і гаранта дотримання трудового законодавства. Висновки. Основними ш ляхам и із вдосконалення державного регулю вання оплати прац і повинні бути: приведення чинного законодавства у відповідність з вимогами м іж ­ народних пактів, Конвенції МОП; введення в Кодекс законів про працю норм та умов щодо подальшого розвитку ідеї лібералізації правового регулю вання соціально-трудових відно­ син; удосконалення системи забезпечення м інімальних гарантій у сфері оплати та мотива­ ц ії прац і та захисту заробітної плати від негативних проявів в ринковій економіці (непла­ тоспромож ності роботодавця, інф ляц ії тощо); сприяння зростанню рівня зарплат найм а­ них п рац івників ш ляхом регулю вання м ін ім альної заробітної плати для позитивного впливу на мотивацію прац і та всю систему оплати прац і на підприємствах, організаціях; 111 Економіка розш ирення зм істу угод та колективних договорів на всіх р івнях господарю вання та управління, закр іп лен н я послідовності їх укладення, уточнення сфери дії; розроблення спільних заходів на держ авному р івні щодо забезпечення виконання встановлених норм на генеральном у та галузевих рівнях; зд ійснення заходів щодо рац іон ал ізац ії системи оподаткування, першочергово, щодо законодавчого закріплення порядку встановлення і перегляду неоподаткованого мінімуму залежно від сімейного стану працівника, зниж ення р івня нарахувань на фонд оплати прац і на підприємстві; п ідвищ ення ефективності м еха­ н ізм у індексац ії сукупних доходів громадян. А кти в ізац ія сфери непрямого впливу держ авного регулю вання на оплату праці: поліпш ення якості робочої сили — вдосконалення системи освіти, підготовка і перепідго­ товка персоналу — для п рац івників підприємств промисловості, транспорту та інш их секторів економ іки , встановлення взаєм озв’я зк у їх заробітної плати , р івня професійної п ідготовки та к вал іф ікац ії. Забезпечення дієвості заходів щодо погаш ення заборгованості виплати заробітної плати прац івникам підприємств, орган ізац ій та установ усіх форм власності. Л ІТЕРАТУРА 1. Звіт М іж народної орган ізац ії прац і (МОП) за 2008— 2009 рр. 2. Конституція України. Міністерство юстиції України. Українська правнича фун­ дац ія . К иїв 1996. 3. Кодекс закон ів про працю . Київ «А тіка» . 2002. 4. Закон У країни «Про оплату праці» № 108/95-В Р від 24 .05 .95 р. з і зм інам и і доповненням и за № 2103-IV від 21 ж овтня 2004 р. 5. Закон України «Про затвердж ення прожиткового мінімуму на 2004 р. № 1704-IV від II травня 2004 р. Закони України «Про Держ авні бюджети України» (та внесення змін) на 2006 р. — 2009 р.: № 3235 IV від 20.12.2005 р.; № 489-V від 19.12.2006 р.; № 107-VI від 28 .12 .2007 р.; № 835-IV від 26.12 .2008р . 6. Закон У країни «Про встановлення прожиткового м інім уму та м інім альної заро­ бітної плати» від 20 .10 .2009 р. № 1646-VI. Скоморохова С.Ю. — skam ik@ list.rii Надійшла до редколегії 15.04.2010 р. Стаття рекомендована до друку д-ром екон. наук, проф. Заїнчковським А.О. 112