B USINESS ADMINISTRA TION AND STRA TEGIC MANA GEMENT УДК 658.8.011.1 BEER M A R K ET AN D D IS TR IB U TIO N S Y S TEM S CO N SID ER IN G T H E EX IS TIN G TR EN D S S. Rozumey National University o f Food Technologies Key words: ABSTRACT Beer market Producers Distribution system Distributor Retailer The article reviews the main trends in the Ukrainian beer market. It defines the reasons of decrease in the beer production and consumption. The distribution systems of the major players of Ukrainian beer market have been analyzed. It has been determined that all companies of the beer Article history: Received 24.07.2015 Received in revised form 14.08.2015 Accepted 01.09.2015 Corresponding author: S. Rozumey E-mail: npnuht@ukr.net industry are using distribution channels, retailers and HoReCa to distribute their products and they basically do not use proprietary trade. Based on the experience of the world beer companies, the ways of further improving of distribution for breweries have been proposed. РИНОК П И В А І С И С ТЕ М И РО ЗП О Д ІЛУ З УРАХУВАНН ЯМ Т Е Н Д Е Н Ц ІЙ , ЩО С К ЛА ЛИ С Я С.Б. Розумей Національний університет харчових технологій У статті розглянуто основні тенденції розвитку українського пивного ринку, визначено причини спаду виробництва й споживання пива. Проаналізовано системи розподілу основних гравців українського ринку пива. Визначено, що всі підприємства пивної галузі для збуту своєї продукції застосовують канали дистриб ’юції, роздрібних торгівців та HoReCa, практично не використовуючи фірмову торгівлю. На основі досвіду світових пивних компаній запропоновано шляхи подальшого удосконалення розподільчих систем пивоварних підприємств. Ключові слова: ринок пива, виробник, система розподілу, дистриб’ютор, роздрібний торговець. Постановка проблеми. Пивна галузь України, що інтенсивно розвивалася останнє десятиліття, досягла своєї насиченості. Світові кризові явища, допов­ нені внутрішніми макропроблемами, стали причиною погіршення стану компаній пивної індустрії. Отже, існує потреба в постійну моніторингу ринку пива з метою з’ясування причин і наслідків спаду. В науковій літературі належним чином висвітлені питання підвищення ефективності діяльності Scientific Works o f NUFT 2015. Volume 21, Issue 5 99 mailto:npnuht@ukr.net МЕНЕДЖМЕНТ І СТРАТЕГІЧНЕ УПРАВЛІННЯ пивоварних компаній у напрямку товарної, цінової і комунікаційної політики. В той же час неналежна увага приділяється сучасним підходам до управління збутом продукції. Захоплення успішних позицій у збутових каналах надасть можливість пивоварам вдало конкурувати на ринку й отримувати прибутки. За умов, що склалися, вміння грамотно будувати системи розподілу, з урахуванням сучасних світових і вітчизняних тенденцій, набуває особливої актуальності. Аналіз останніх досліджень і публікацій. Теоретичні і практичні питання дослідження українського ринку пива висвітлені А. Абраменковою, П.В. Єрмо- ляєвим, О.М. Пєтуховою, Т.М. Ратошнюк та ін. Науковими і практичними аспектами організації збуту виробничих підприємствах займалися Г.Дж. Болт, О.А. Біловодська, Л. Горчелс, А.І. Ель-Ансарі, Л.В. Штерн та ін. Економічна криза та нестабільний політичний стан у країні вносять свої корективи у виробничу й збутову діяльність підприємств пивної промисловості України. Така ситуація визначає необхідність вивчення проблем галузі та знаходження способів її покращення. Метою дослідження є визначення основних причин спаду виробництва й споживання пива в Україні, а також напрямків поліпшення економічного стану пивоварних підприємств та їх систем розподілу. Виклад основного матеріалу. Пивна галузь є потужною складовою хар­ чової промисловості України. Виробництво пива — це давнє мистецтво, яке приносить зиск його споживачам (задоволення від смакування напою), вироб­ никам (прибуток) і державі (податки). Ринок пива країни останні 11 років розвивається досить інтенсивно (рис. 1). Динаміка виробництва напою в Україні за 2004—2007 рр. мала тенденцією до зростання (від 12 до 23 %) внаслідок покращення економічної ситуації в країні, і, відповідно, й купі­ вельного попиту населення. Спостерігається зростання культури споживання напоїв — перехід частини населення з міцних напоїв на споживання пива. У 2008 р. відбулася стабілізація виробництва, а у 2009—2012 рр. — скорочення (з невеликим зростанням у 2010 р.) випуску пива, що дало поштовх до посилення конкурентної боротьби. Основною причиною цих тенденцій стала світова економічна криза [1—2]. 350 300 250 200 150 100 50 0 0-2 /1/1 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 30 20 10 О 0 -10 -20 ■ Обсяги виробництва пива, млн дал -О-Темпи приросту порівняно з попереднім роком, % Рис. 1. Динаміка виробництва пива в Україні у 2004— 2014 рр. Стагнація галузі (-8 %) почалася у 2013 році. Внаслідок політичної та економічної кризи в Україні у 2014 р. прогнозувалося падіння ринку пива до 14 %, але завдяки дуже жаркому літу й теплій осені обсяги виробництва пива 100 Наукові праці НУХТ 2015. Том 21, № 5 B USINESS ADMINISTRA TION AND STRA TEGIC MANA GEMENT скоротилися тільки на 9,3 %. Потужності виробництва пива в країні у 2013— 2014 рр. були використані лише на 50—60 %. Експорт пива у натуральних одиницях виміру протягом 2004—2008 рр. мав тенденцію до зростання (рис. 2) завдяки інтенсивному розвитку трьох потужних пивних корпорацій. Експорт українського пива здійснюється в 42 країни світу. За підсумками 2009—2011 рр. поставки пива з України знижувалися. Це відбулося через різке скорочення експорту до Росії та Білорусі в результаті прийняття ними протекціоністських законів. 35 т 30 25 -­ а 20 -­ 15 10 5 0 2° 6 7 16,9 13 7 20,54 17,9 21,6 25,25 28,71 3 -------- 1--------- 1--------- 1--------- 1-- ,5 14^8 30 20 10 0 -10 О -20 -30 -40 -50 -6 0 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 ■ Експорт пива, млн дал -О-Темпи приросту по відношенню до попереднього року, % Рис. 2. Динаміка експорту пива з України у 2004— 2014 рр. За підсумками 2013 р. з України було експортовано 26,2 млн дал пива (-17 %). Цей показник у 2014 р. скоротився ще на 45,5 % (до 14,28 млн дал), це най­ нижче значення за останні 11 років [3]. Завдяки збільшенню власного виробництва частка імпортного пива в Україні у 2004—2007 рр. зменшилася з 7,4 до 1,95 млн дал (рис. 3). 128,72 - 1 -10Л61 -33. 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 150 100 50 О 0 -50 -100 ■ Імпорт пива, млн дал -О-Темпи приросту по відношенню до попереднього року, % Рис. 3. Динаміка імпорту пива з України у 2004— 2014 рр. У 2008 р. завдяки поставкам ТМ «Балтика» (Baltic Beverages Holding — ВВН) відбувся різкий стрибок імпорту (на 128,7 %). У подальшому ВВН почала випускати це пиво за ліцензійною угодою в Україні, що вплинуло на зменшення імпортних поставок і зростання частки ринку ВВН. Суттєве збіль­ шення імпорту у 2011 р. (до 46 %) відбулося за рахунок російських поставок (SABMiller і Efes). Також пиво постачається з Бельгії, Чехії, Німеччини тощо. Scientific Works o f NUFT 2015. Volume 21, Issue 5 101 МЕНЕДЖМЕНТ І СТРАТЕГІЧНЕ УПРАВЛІННЯ За підсумками 2012—2013 рр. імпорт пінного напою в Україну збільшився, а у 2014 р., в результаті нестабільної ситуації в країні, скоротився [3—5]. Варто зазначити, що торговельний баланс, який наближено дорівнює споживанню пива в Україні, до 2008 р. показував стрімке зростання (рис. 4). 400 т Т 30 300 200 100 0 9 -5,91 0 39 ' Ц ,3728і ,1 8 ^ Ц ,2^25 і ,8 2 І1 ,6 2 -10 -20 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 20 10 О ■ Торговий баланс (споживання) пива в Україні, млн дал -О-Темпи приросту по відношенню до попереднього року, % Рис. 4. Торговельний баланс пива в Україні за 2004— 2014 рр. Світова економічна криза 2008 р. здійснила негативний вплив і на споживання пива в Україні. Відносна стабілізація економіки в 2010 р. справила позитивний вплив на пивний ринок і збільшення споживання хмільного напою (+3,2 %). Останні чотири роки ринок перебуває у стані повільного спаду, що свідчить про його насичення. Головними причинами стагнації пивної галузі є: - різке зниження попиту на готовий продукт на внутрішньому ринку через низьку купівельну спроможність населення та зростання цін на пиво (на 11 %); - жорстка фіскальна політика держави, підвищення ставки акцизу на 42,5 %; - регуляторні ініціативи місцевих рад про заборону продажу пива у нічний час; - нестабільна політичні ситуація й агресія Росії [6]. У результаті дії цих чинників споживання пива в Україні у 2014 р. становило 241,6 млн дал, що є найнижчим показником за останні дев’ять років. Скоротивши обсяги споживання пива, українці істотно скорегували і його структуру. Вже три роки поспіль спостерігається зменшення рівня споживання ТМ пива, що представлені у середньоціновому сегменті, та відбувається зростання споживання низькоцінового й преміального сегментів. Лідери ринку намагаються виправити ситуацію, що склалася на ринку, застосовуючи для цього або тактику оптимізації витрат, або концентрацію виробництва на преміальному чи економсегменті. Малі компанії, вловивши світову тенденцію розвитку пивоваріння, виробляють невеликі обсяги пива за традиційними й авторськими рецептами (крафтове пивоваріння) [7]. У 2004 р. на ринку пива діяли дві іноземні компанії: бельгійська «Сан Інтербрю» і скандинавська Baltic Beverages Holding (ВВН), та дві вітчизняні: «Оболонь» і група компаній «Сармат», які виробляли близько 90 % обсягів українського пива. Структура ринку пива у 2004—2014 рр. наведена у табл. 1. 102 Наукові праці НУХТ 2015. Том 21, № 5 B USINESS ADMINISTRA TION AND STRA TEGIC MANA GEMENT Таблиця 1. Структура ринку пива України за 2004-2014 рр., розроблено автором на основі [2, 7— 9] Компанії пивного Частка пивного ринку компанії, % ринку 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 ПАТ «САН ІнБев Україна» 34,8 35,8 37,7 36,8 37,5 38,7 36,3 35,4 34,2 33,2 32,1 Carlsberg Ukraine (BBH) 20,8 18,8 16,8 18,9 23,7 26 27,3 29,2 29,1 27,9 27,9 ПАТ «Оболонь» 21,9 26,2 29,4 30,9 30,2 26 26,2 24,7 24 21,7 20,9 ГК «Сармат»/ SABMiller 13,3 13,2 10,2 8,5 4,1 3,8 3,2 — — — — Efes Ukraine (SABMiller) 4,5 5,3 7,3 8,5 Перша приватна броварня (Oasis) 2,5 3,2 5,3 7,2 Інші компанії 9,2 6,0 5,9 4,9 4,5 5,5 7 3,7 4,2 4,6 3,4 Разом 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 Характерною особливістю вітчизняного ринку пива є жорстка конкуренція між лідерами ринку та перехід частини пивзаводів у власність міжнародних концернів. У 2007 р. «САН ІнБев», «Оболонь» і BBH зміцнили свої позиції, а група «Сармат» зменшила частку. В цілому «великій четвірці» належало біль­ ше 95 % ринку. Донецька пивна група «Сармат» володіла п’ятьма заводами у Східному та Південному регіонах. Продукція групи реалізувалася лише через дистриб’юторів. У результаті збиткової діяльності «Сармату» в 2005—2008 рр. було прийнято рішення про продаж активів групи британській компанія SABMiller, що дозволило їй вийти на український ринок пива. В цей же час відбувся перехід пивних активів ВВН до компанії Carlsberg Group. У 2009—2014 рр. на ринку пива України працювали три компанії, дві з яких належать західним виробникам: САН ІнБев Україна (Anheuser-Bus^ InBev) та Сarlsberg Ukraine (Carlsberg Group), а також національна компанія ПАТ «Оболонь». У лідерів ринку протягом 2010—2014 рр. відбувалося стабільне скорочення позицій, хоча їх сумарна частка, як і раніше, залишилась значною — 80 %. Але не всі пивовари знижували темпи випуску продукції. Так, Efes і «Перша приватна броварня» тільки нарощували їх. Хоч частка Efes Ukraine на ринку пива поки що незначна, позиція компанії зміцнюється з кожним роком. «Перша приватна броварня» також посилила свої позиції, за чотири роки ринкова частка збільшила майже в три рази [2, 3]. З кожним роком конкурентна боротьба серед провідних компаній на україн­ ському пивному ринку стає все більш запеклішою. Визначальною умовою збереження та посилення ринкових позицій разом з агресивною маркетинго­ вою політикою й розширенням асортиментну є організація ефективного розпо­ ділу продукції. Систему розподілу визначають як організацію ефективного збуту [11], і як мережу, яка координує функції каналів [12], і як економічну систему, що складається з виробника і посередників, які здійснюють розпо­ дільчу діяльність відповідно до стратегій підприємства [10]. На нашу думку, система розподілу продукції — це сукупність каналів розподілу, до яких Scientific Works o f NUFT 2015. Volume 21, Issue 5 103 МЕНЕДЖМЕНТ І СТРАТЕГІЧНЕ УПРАВЛІННЯ входять виробник і посередники (оптові та роздрібні), об’єднані для ефективного управління розповсюдженням продукції й усунення конфліктів між різними її каналами. Застосувавши досвід компаній розвинутих європейських ринків усередині двохтисячних років, провідні пивовари України запустили проекти реформу­ вання системи дистриб’юції, сутність яких полягає у побудові роботи з дистри­ б’ютором на основі агентського договору. Виробники розподіляють регіони на окремі території, що не перетинаються, кожну з яких закріплюють тільки за одним із дистриб’юторів. До основних переваг агентського проекту відно­ ситься наявність чіткого та швидкого зворотного зв’язку з ритейлом. Ще одним з каналів у системі розподілу продукції є сегмент key account (роздрібні мережі). Наявність широкої представленості в цьому сегменті, крім гарантованих продаж, містить в собі вагому іміджеву складову. Виробник, що тісно співпрацює з мережевим ритейлом, таким чином показує споживачу сильну позицію своєї продукції. [7]. Дослідимо розподільчі системи основних гравців ринку пива України. Так, компанія САН ІнБев Україна утримує позицію лідера серед інших україн­ ських пивоварних компаній вже багато років і є власником трьох заводів: «Рогань», «Десна» і «Янтар». До портфелю пивних брендів компанії входять міжнародні: «Stella Artois», «Staropramen», «Brahma», «Beck's» і національні бренди: «Чернігівське», «Рогань» та «Янтар». Однією з причин успішної діяльності САН ІнБев стало удосконалення системи дистриб’юції. Компанія застосовує концепцію агентських технологій у своїй системі розподілу, яка розроблена на основі бразильського й росій­ ського досвіду. Її сутність полягає в укладанні договорів з дистриб’юторами, за якими закріпляються певні території збуту. Компанія співпрацює з роздрібними мережами, поставляючи великі партії в їх розподільчі центри. Канал HoReCa є більш іміджевим, ніж прибутковим. Фірмова торгівля не застосовується. Компанія «Carlsberg Ukraine», якій належать два пивзаводи «Славутич» і «Львівська пивоварня», вже п’ять років поспіль займає позицію челенджера на пивному ринку України. Основні бренди компанії: «Славутич», «Львів­ ське», «Арсенал», «Портер», «Tuborg», «Carlsberg», «Балтика», «Corona». Розуміючи потребу ринку в інноваціях, компанія випускає новинки як у преміальному, так і в економсегменті, що надало їй можливість не знижувати свої позиції на ринку [9]. Розповсюдження продукції компанії «Carlsberg Ukraine» відбувається через мережу представництв і дистриб’юторів по всій Україні. Дистриб’юційна мережа нараховує більше 80 посередників. Залежно від партії й умов оплати дистриб’юторам встановлюють різні знижки, доставка відбувається за рахунок заводу. Через них компанія отримує ефективний важіль впливу на оптовиків і забезпечує гарантований збут пива як влітку, так і взимку. Через ексклюзивних дистриб’юторів продукція експортується в 17 країн світу. Загальна частка продажів через дистриб’юторів внутрішнього ринку складає 86 %, експорт — 6,7 %. Також виробник співпрацює з великим ритейлом (супермаркети, гіпермаркети). Роздрібних продажів компанія не здійснює. 104 Наукові праці НУХТ 2015. Том 21, № 5 B USINESS ADMINISTRA TION AND STRA TEGIC MANA GEMENT Незважаючи на падіння частки «Carlsberg Ukraine» у 2013—2014 рр. в каналі офф-трейд, компанії змогла наростити свою присутність в каналі HoReCa, в результаті чого їй вдалося утримати другу позицію у трійці лідерів ринку [2]. ПАТ «Оболонь» має 100-відсотковий національний капітал, компанія воло­ діє п’ятьма заводами в різних регіонах України. За підсумками 2014 р. вона посідає третє місце серед лідерів ринку. «Оболонь» випускає пиво під торго­ вими марками «Оболонь», «Zibert», «Hike», «Zlata Praha», «Carling», «Десант». Успіх компанії на ринку пояснюється активізацією маркетингової полі­ тики та реформуванням системи продаж, яке вона розпочала ще на початку двохтисячних років. Кількість торгових партнерів було скорочено до двох- трьох на регіон. Це дає змогу контролювати ціноутворення та ланцюг постачання. Продукція дистриб’юторам і роздрібним мережам продається з 17 регіональ­ них оптових баз компанії по всій території України. Канал HoReCa активно використовується компанією «Оболонь» як для збуту штучної продукції, так і продукції в кегах. Також підприємство продає свою продукцію кінцевому споживачу через фірмові магазини. Експорт є стратегічним напрямком розвитку компанії, забезпечуючи 25 % обсягів продаж. Через ексклюзивних дистриб’юторів продукція постачається до 40 країн світу. При різкому скороченні обсягів ринку та попиту на необов’язкові товари, такі як пиво, пивоварні компанії другого ешелону Efes та «Перша приватна броварня» змогли наростити і виробництво, і ринкову частку. Це пояснюється цікавістю споживача до новинок пивного ринку й ефективністю реклами. У 2012 р. в результаті стратегічного альянсу між двома гравцями європей­ ського пивного ринку (SABMiller та Efes Breweries International) утворилась компанія «Efes Ukraine», яка виробляє та імпортує в Україну популярні марки пива: Velkopopovicky Kozel, Miller, Efes, «Золотая Бочка», «Белый Медведь», «Жигулівське Разливне» тощо [2]. За результатами 2012—2014 рр. Efes Ukraine займає четверту позицію серед лідерів пива України. Служба збуту підприємства має дивізіонну структуру. Три дивізіони: Дивізіон 1 (Східний регіон), Дивізіон 2 (Центральний і Західний регіон) та Дивізіон 3 (Південний регіон) забезпечують збут продукції на відповідних територіях України. Після доставки в кожен із регіонів, пиво зі складу на визначених умовах надходить до дистриб’юторів і ритейлу. ПАТ «Перша приватна броварня» є одним з невеликих, але успішних гравців на ринку пива, яке змогло вийти за рамки локального ринку. У 2012 р. відбулося об’єднання активів «Перша приватна Броварня» і Oasis CIS, що надало можливість компанії оновити виробничі потужності та застосовувати агресивну маркетингову політику. В об’єднану компанію ввійшли Львівський пивзавод і пиво-безалкогольний комбінат «Радомишль». Портфель брендів компанії включає класичні сорти пива, живе пиво та безалкогольне пиво — це такі торгові марки, як «Перша приватна броварня», «Жигулі Барне», «Галицька корона», «Радомишль» та Stare Misto [4]. Збутом компанії управляє національний менеджер, у підпорядкуванні якого знаходяться регіональні менеджери, які, у свою чергу, керують територіальними менеджерами, що відповідають за невеликі території. Підприємство має свої склади, розташовані біля виробничих потужностей у Львові і Радомишлі, а Scientific Works o f NUFT 2015. Volume 21, Issue 5 105 МЕНЕДЖМЕНТ І СТРАТЕГІЧНЕ УПРАВЛІННЯ також відкрило філію зі складом у Хмельницькому. Розповсюдження продукції підприємства відбувається через дистриб’юторів, за якими закріпляється певна територія. Такі умови є вигідними як для самої компанії, так і для її представ­ ників, і надають можливість контролювати реалізацію продукції. Завдяки каналу HoReCa споживачі насолоджуються живим пивом у затишній атмосфері пабів. Шляхи удосконалення розподільчих систем пивоварних підприємств можна визначити на основі досвіду світових пивних компаній. Першим напрямком поліпшення є оптимізація витрат збуту, яка полягає у відмові від представництв і розподілі максимальної частки продукції через дистриб’ю­ торів, а також застосування в логістиці складів відповідального зберігання. Другим напрямом є виробництво та створення системи розподілу живого пива, виготовленого за оригінальними авторськими рецептами, через сегмент HoReCa чи власні фірмові заклади. Висновки На основі аналізу стану пивного ринку України можна стверджувати, що за останні одинадцять років пивна галузь України інтенсивно розвивалася, до 2008 р. всі показники стрімко зростали. З 2009 р. відбулося поступове зменшення обсягів виробництва й споживання пива. Основними причинами стагнації галузі є нестабільна економічна (зменшення доходів населення і торгові війни з Росією та Білоруссю) та політична (анексія в Криму, ескалація конфлікту на Донбасі, прийняття регулюючих актів щодо вживання пива) ситуація в Україні. Основними виробниками пива на українському ринку є AB InBev, Carlsberg Group, «Оболонь», альянс Efes і SABMiller та альянс «Перша Приватна Бро­ варня» і Oasis CIS, які займають 96 % ринку. На ринку пива останнім часом відбувається поляризація споживчих переваг. Спостерігається скорочення спо­ живання пива в середньоціновому сегмента, при цьому у компаній, орієнто­ ваних на нього (AB InBev и «Оболонь»), ринкова частка скоротилась. У той же час у преміальному й економсегменті спостерігається зростання продаж (Carls- berg Group та альянс Efes і SABMiller). В Україні, як і в світі в цілому, відбу­ вається зниження частки великих гравців пивного ринку і зростання обсягів крафтових виробників («Перша приватна Броварня»). Підприємства пивної галузі, формуючи збутову систему для розподілу продукції на ринку, використовують дистриб’юторів, з якими укладають угоди на обслуговування певної території на визначених умовах. Виробники також працюють з великим ритейлом і сегментом HoReCa, частка такої співпраці в загальному обороті підприємств є незначною. Такий збут для виробників є більш іміджевим, ніж прибутковим. Деякі виробники для реалізації продукції використовують фірмову торгівлю, яка є потужним інформаційним каналом. Для удосконалення систем розподілу пивоварних підприємств можна застосо­ вувати стратегії оптимізації витрат на збут і крафтове пивоваріння. Література 1. Украина. Анализ рынка пива [Электронный ресурс]. — Режим доступа: http://www.- pivnoe-delo.info/ukraina-analiz-rynka-piva/. 106 Наукові праці НУХТ 2015. Том 21, № 5 http://www.-pivnoe-delo.info/ukraina-analiz-rynka-piva/ http://www.-pivnoe-delo.info/ukraina-analiz-rynka-piva/ B USINESS ADMINISTRA TION AND STRA TEGIC MANA GEMENT 2. Обзор пивного рынка Украины [Электронный ресурс]. — Режим доступа: http://- beercomments.com.ua/obzor-pivnogo-rynka-ukrainy/. 3. Маркетинговое исследование рынка пива в Украине [Электронный ресурс]. — Режим доступа: http://q99.it/YftZOep. 4. Тенденції розвитку ринку пива [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://- www.souz-mform.com.ua/index.php?language=ukr&menu=schedule/22_pivo. 5. Виробництво пива в Україні впало на 8 % у 2013 році [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://ua.comments.ua/money/218997-virobnitstvo-piva-v-ukraini-vpalo-na-8- u.html. 6. Сталий розвиток корпорації «Оболонь» 2013-2014 [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://report.obolon.ua/ua/economics/risks/. 7. Пєтухова О.М. Тенденції розвитку світового та українського пивного ринку [Електронний ресурс] / О.М. Пєтухова, Д.Е. Аманов // Ефективна економіка. — 2015. — № 1. — Режим доступу: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3716. 8. Абраменкова А. Обзор рынка пива / А. Абраменкова // Food UA. — 2014. — № 3. — С. 40— 47. 9. Проценты испарились [Электронный ресурс]. — Режим доступа: .http://www.kom- mersant.ru/doc/238547. 10. Біловодська О.А. Маркетингова політика розподілу: навч. посіб. / О.А. Біловодська. — К.: Знання, 2011. — 495 с. 11. Болт Г.Дж. Практическое руководство по управлению сбытом / Г.Дж. Болт. Пер. с англ. — М.: Экономика, 1991. — 271 с. 12. Герасимчук В.Г. Маркетинг: теорія і практика / В.Г. Герасимчук. — К.: Вища шко­ ла, 1994. — 310 с. РЫ НОК П И В А И С И С ТЕ М Р А С П Р ЕД ЕЛЕН И Я С УЧ ЕТО М СЛО Ж И ВШ И ХСЯ ТЕ Н Д Е Н Ц И Й С.Б. Розумей Национальный университет пищевых технологий В статье рассмотрены основные тенденции развития украинского пивного рынка, причины спада производства и потребления пива. Проанализированы системы распределения основных игроков украинского рынка пива. Определено, что все предприятия пивной отрасли для сбыта своей продук­ ции применяют каналы дистрибуции, розничных торговцев и HoReCa, практически не используя фирменную торговлю. На основе опыта мировых пивных компаний предложены пути дальнейшего совершенствования распределительных систем пивоваренных предприятий. Ключевые слова: рынок пива, производитель, система распределения, ди­ стрибьютор, розничный торговец. Scientific Works o f NUFT 2015. Volume 21, Issue 5 107 http://-beercomments.com.ua/obzor-pivnogo-rynka-ukrainy/ http://-beercomments.com.ua/obzor-pivnogo-rynka-ukrainy/ http://q99.it/YftZOep http://-www.souz-mform.com.ua/index.php?language=ukr&menu=schedule/22_pivo http://-www.souz-mform.com.ua/index.php?language=ukr&menu=schedule/22_pivo http://ua.comments.ua/money/218997-virobnitstvo-piva-v-ukraini-vpalo-na-8-u.html http://ua.comments.ua/money/218997-virobnitstvo-piva-v-ukraini-vpalo-na-8-u.html http://report.obolon.ua/ua/economics/risks/ http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3716 http://www.kom-mersant.ru/doc/238547 http://www.kom-mersant.ru/doc/238547