Chugaeva, Nataliya2023-04-122023-04-122021Chuhaieva, N. Psychological characteristics of university applicants` groups / N. Chuhaieva // Socialization & Human Development. – 2021. – Vol. 3, №1. – Pp. 44-52https://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/40075In the article is shown the result of empirical research of groups of applicants on the criterion of combining indicators of their social development as a collective subject of educational activity and applicant learning success was the derivation of empirical typology of effective and ineffective tutors (total four types: effective, pseudo-effective, formally effective and ineffective). У статті показано, що результатом емпіричного дослідження груп здобувачів за критерієм поєднання показників їх соціального розвитку як колективного суб’єкта навчальної діяльності та успішності навчання абітурієнтів стало виведення емпіричної типології ефективних і неефективних наставників (всього чотири типи: ефективні, псевдо-ефективний, формально ефективний і неефективний).enкафедра гуманітарних дисциплінteacher-mentorgroup of applicants of higher educationeducational socializationпедагог-наставникгрупа здобувачів вищої освітиосвітня соціалізаціяPsychological characteristics of university applicants` groupsArticle