Роганова, Ганна ОлександрівнаКовальчук, Володимир Юрійович2021-03-242021-03-242021Роганова, Г. О. Оцінка конкурентоспроможності підприємства на прикладі ПрАТ “Оболонь” / Г. О. Роганова, В. Ю. Ковальчук // Наукові праці НУХТ. 2021. – Т. 27, №1. – С. 53–60.https://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/33057У роботі досліджено трактування терміну «конкурентоспроможність підприємства». Виявлено відмінності у тлумаченні поняття конкурентоспроможності підприємства різними вченими, з’ясовано основні методи оцінки конкурентоспроможності підприємства та параметри конкурентних переваг. Метою статті є дослідження рівня конкурентоспроможності сучасного підприємства харчової промисловості, з’ясовування його конкурентних переваг на ринку, визначення використовуваної конкурентної стратегії. Під час дослідження було застосовано кластерний аналіз, SPACE-аналіз та SWOT-аналіз. Діагностика конкурентоспроможності підприємства була здійснена для підприємства харчової промисловості ПрАТ «Оболонь» за даними консолідованої фінансової звітності станом на кінець 2019 року. Кластерний аналіз восьми підприємств харчової галузі дозволив їх класифікувати у три кластери за результатами розрахунку таких показників фінансової стійкості: коефіцієнт автономії, коефіцієнт фінансового ризику, коефіцієнт маневреності власного капіталу, коефіцієнт фінансового левериджу. Основний об’єкт дослідження ПрАТ «Оболонь» знаходіться в одному (другому) кластері з ПрАТ “Опілля”. Результати SPACE-аналізу за факторами стабільності середовища, промислового та фінансового потенціалу, конкурентних переваг дозволили визначити конкуренту стратегію ПрАТ «Оболонь» як захисну. SWOT-аналіз допоміг виявити основні конкурентні переваги (сильні сторони, можливості) та слабкі сторони та загрози для з’ясування перспектив ефективного функціонування підприємства. Визначено основні фактори впливу на формування конкурентоспроможності об’єкта дослідження та запропоновано заходи щодо покращення фінансового стану та підвищення його конкурентоспроможності. Перспективи подальших досліджень полягають у розробці заходів щодо оптимізації структури капіталу з метою підвищення рентабельності та інвестиційної привабливості методом моделювання структури капіталу. The interpretation of the term "enterprise competitiveness" is investigated in the work. Differences in the interpretation of the concept of enterprise competitiveness by different scientists are revealed, the main methods of assessing the competitiveness of the enterprise and the parameters of competitive advantage are clarified. The purpose of the article is to study the level of competitiveness of the modern food industry, to clarify its competitive advantages in the market, to determine the competitive strategy used. Cluster analysis, SPACE analysis and SWOT analysis were used during the study. Diagnosis of the company's competitiveness was carried out for the food industry company PJSC "Obolon" according to the consolidated financial statements as of the end of 2019. Cluster analysis of eight food companies allowed them to be classified into three clusters based on the results of calculating the following indicators of financial stability: autonomy ratio, financial risk ratio, equity maneuverability ratio, financial leverage ratio. The main object of research of PJSC "Obolon" is in one (second) cluster with PJSC "Opillya". The results of SPACE-analysis on the factors of environmental stability, industrial and financial potential, competitive advantages allowed to define the competitor's strategy of Obolon PJSC as protective. The SWOT analysis helped to identify the main competitive advantages (strengths, opportunities) and weaknesses and threats to determine the prospects for effective operation of the enterprise. The main factors influencing the formation of the competitiveness of the object of study are identified and measures are proposed to improve the financial condition and increase its competitiveness. Prospects for further research are to develop measures to optimize the capital structure in order to increase profitability and investment attractiveness by modeling the capital structure.otherконкурентоспроможністькластерний аналізSPACE-аналізSWOT-аналізконкурентні перевагипідприємство харчової промисловостіфінансиcompetitivenesscluster analysisSPACE-analysisSWOT-analysiscompetitive advantagesfood industry enterprisefinanceкафедра фінансівОцінка конкурентоспроможності підприємства на прикладі ПрАТ “Оболонь”Article