Левицька, Надія Миколаївна2014-04-232014-04-232013Левицька, Н. М. Дозвілля студентів-гуманітаріїв Наддніпрянської України у другій половині ХІХ- на початку ХХ ст. / Н. М. Левицька // Гілея : Науковий вісник : збірник наукових праць. – К., 2013. – Вип. 77. – С. 28-33.https://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/14135На основі архівних і наукових джерел визначено зміст дозвілля студентів-гуманітаріїві, проведено аналіз і встановлено, яким його видам молодь надавала перевагу та досліджено місце вишів в організації дозвілля Based on archival research and scientific sources was identified the content of humanitarian students leisure, analyzed and found which types of leisure preferred of youth, investigates the place of higher education institutions in the organization of leisure. Defined the following forms of youth leisure of the late nineteenth - early twentieth century.: organization of literary and artistic, scientific and sports clubs, musical and other evenings, reading of favorite literature that was often forbidden and discussions about what has been read, attending theater and cinema, various celebrations with friends, outdoor activities, participation in sporting circles. The scientific and literary work, were integral components of students recreation, regardless of social background, political views and well-being. It is concluded that leisure is a social phenomenon that is presented comprehensively as time that young people use for their interests, abilities and needs; sphere of life with its rules, regulations, terms and conditions; activity, the content of which is the difference between academic and social activities, and is the result, but not the activity itselfotherстудентдозвіллявикладачівищі навчальні закладитеатрtheaterstudentsleisureteachersuniversitiesкафедра гуманітарних дисциплінДозвілля студентів-гуманітаріїв Наддніпрянської України у другій половині ХІХ- на початку ХХ ст.Article