Belova, TatyanaOleshko, Anatoly2020-06-162020-06-162020Belova, T. Theoretical approaches to the use of methods for determining the entrepreneurship strategic of position / T. Belova, A. Oleshko // Stredoevropsky vestnik pro vedu a vyzkum. Central European Journal for Sciencе and Research. − 2020, №4 (48). − Р. 26-30.https://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/31437The article discusses research methods that can be used to determine the strategic position of the enterprise in the market. It is proved that it is important for a modern enterprise to know what position it occupies in the market among its competitors, which has competitive advantages. This is necessary in order to withstand competition and withstand a changing environment. It also helps formulate the right strategy to achieve goals. У статті розглядаються методи дослідження, які можуть бути використані для визначення стратегічного положення підприємства на ринку. Доведено, що сучасному підприємству важливо знати, яке положення воно займає на ринку серед своїх конкурентів, що має конкурентні переваги. Це необхідно для того, щоб протистояти конкуренції, протистояти мінливому середовищу. Це також допомагає сформулювати правильну стратегію для досягнення цілей.enкафедра маркетингуstrategic positionSWOT analysisPEST analysisBCG matrixShell / DPM modelстратегічне становищеSWOT-аналізPEST-аналізБКГ матрицяShell / DPM модельTheoretical approaches to the use of methods for determining the entrepreneurship strategic of positionArticle