Науменко, Наталія Валентинівна2019-05-072019-05-072018Науменко, Н. В. Особливості навчання діалогічного мовлення студентів-першокурсників нефілологічних вишів / Н. В. Науменко // Наукові записки Національного університету «Острозька Академія». – 2018. - Вип. 2 (70). - С. 174-178.https://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/29219У статті розглянуто принципи компонування вправ із діалогічного мовлення для першокурсників різного рівня підготовки та способи їх виконання під час практичних занять. Показано, що в даному контексті доречним є метод індукції (від простішого до складнішого), оскільки він допомагає студентам розвивати навички діалогічного мовлення на ґрунті отриманих базових знань. The author of this article researched the main principles to compose the exercises for teaching dialogical speech to the first-year students with different level of language proficiency, and the ways to complete them on practical classes. The crucial point is that the language courses taught in non-philological high school (which is particularly National University of Food Technologies) require using the materials of both fundamental (like History of Ukrainian Culture, World Culture and Arts) and profile (like Chemical Technology, Technology of Food Products) disciplines. However, the author focused on dialogues built on culturological terminology because they may include the various grammar conceits (types of questions, formulating the personal data etc.) Therefore, the method of induction, or step-by-step (from the simpler to the more complicated) would be expedient in this context due to its undoubted possibility to help students develop their skills of dialogical speech on the base of knowledge obtained earlier. For better visualization of each stage of learning process, the author put some samples of dialogues of different types.іноземна мовадіалогтипи діалогівпоетапне навчанняпрактичні навичкикафедра іноземних мов професійного спрямуванняforeign languagedialoguetypes of dialoguesstep-by-step educationpractical skillsОсобливості навчання діалогічного мовлення студентів-першокурсників нефілологічних вишівArticle