Сімкін, Давід ОлександровичПєтухова, Ольга Михайлівна2023-11-272023-11-272023Сімкін, Д. О. Використання аутсорсингу на підприємствах харчової промисловості: теорія, практика, особливості / Д. О. Сімкін, О. М. Пєтухова // Наукові праці НУХТ. – 2023. – Т. 29, № 4. – С. 85-94https://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/41678Аутсорсинг є популярним підходом в управлінні підприємствами харчової промисловості для підвищення ефективності бізнесу та досягнення конкурентних переваг. Аутсорсинг полягає у використанні послуг інших компаній для здійснення певних функцій, які раніше виконувались внутрішніми службами підприємств. Послуги аутсорсингу набули широкого застосування через стрімкий розвиток інформаційних систем та технологій, глобалізацію економіки, цифрову трансформацію населення, загрозу пандемії COVID-19 та військового конфлікту. В роботі досліджено історію розвитку аутсорсингу. Проаналізовано теоретичні підходи до трактування поняття «аутсорсинг», а саме: функціонально-орієнтований, коопераційний та управлінський підходи. На основі досліджених підходів запропоновано під аутсорсингом розглядати стратегію управління, за якою організація делегує певну частину бізнес-функцій сторонній фірмі або окремому спеціалісту шляхом укладення договору про співпрацю. Визначено основні напрями використання аутсорсингу на підприємствах харчової промисловості. Встановлено, що особливості аутсорсингу в харчовій промисловості України пов'язані зі специфікою цієї галузі, а саме сезонністю виробництва, високими вимогами до якості продукції та необхідністю дотримання стандартів безпеки харчових продуктів. Досліджено практичні аспекти застосування аутсорсингу провідними компаніями, діяльність яких пов’язана з харчовою промисловістю. Проаналізовано основні переваги та недоліки використання аутсорсингу. У теорії, аутсорсинг має ряд переваг для підприємств, а саме: зниження витрат, підвищення ефективності ведення бізнесу, концентрація на основних функціях та доступ до знань та технологій. Проте на практиці використання аутсорсингу може виявитися складним процесом з багатьма викликами, такими як зниження контролю над процесами, розголошення комерційної таємниці, невідповідність якості встановленим вимогам та інші. Визначено, що для отримання позитивного ефекту від використання послуг аутсорсингу, керівництво підприємства повинно ретельно зважувати всі переваги та недоліки з метою уникнення негативних моментів. Outsourcing is a popular approach in managing food industry businesses to increase its efficiency and gain competitive advantages, which involves using the services of other companies to perform certain functions that were previously carried out by internal company departments. Outsourcing services have gained wide application due to the rapid development of information systems and technologies, globalization of the economy, digital transformation of the population, the threat of the COVID-19 pandemic, as well as military conflict. The history of outsourcing was studied. The theoretical approaches to interpreting the concept of "outsourcing" were examined, namely: functional-oriented, cooperative, and managerial approaches. Based on the researched approaches, it is proposed to consider outsourcing as a management strategy, according to which the organization delegates a certain part of business functions to a third-party firm or an individual specialist by concluding a cooperation agreement. The main directions of using outsourcing in the food industry were determined. It was established that the specifics of outsourcing in the food industry of Ukraine are related to the seasonality of production, high quality requirements for products, and the need to comply with food safety standards. The practical aspects of outsourcing application by leading companies in the food industry were studied. The main advantages and disadvantages of using outsourcing were analyzed. In theory, outsourcing has a number of advantages for companies, namely cost reduction, increased business efficiency, focus on core functions, access to knowledge and technologies. However, in practice, the use of outsourcing can be a complex process with many challenges, such as reduced control over processes, disclosure of commercial secrets, non-compliance with established quality requirements, and others. It was determined that in order to obtain a positive effect from the use of outsourcing services, the management of the enterprise should carefully weigh all the advantages and disadvantages, in order to avoid negative moments.otherкафедра маркетингуаутсорсингісторія аутсорсингухарчова промисловістьпідприємства харчової промисловостіаутсорсинг на підприємствахоптимізація бізнес процесівoutsourcinghistory of outsourcingfood industryfood industry enterprisesoutsourcing on enterprisesbusiness process optimizationВикористання аутсорсингу на підприємствах харчової промисловості: теорія, практика, особливостіArticle