Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.nuft.edu.ua/jspui/handle/123456789/34507
Title: Взаємодія елементів західної та східної філософій у творчості Івана Карпенка-Карого
Authors: Науменко, Наталія Валентинівна
Keywords: творчість І. Карпенка-Карого
східна філософія
західна філософія
комедія
мотив
інтерпретація
восточная философия
комедия
символ
works by I. Karpenko-Karyi
oriental philosophy
occidental philosophy
comedy
motif
symbol
interpretation
кафедра іноземних мов професійного спрямування
Issue Date: 2021
Citation: Науменко, Н. В. Взаємодія елементів західної та східної філософій у творчості Івана Карпенка-Карого / Н. В. Науменко // Літературознавчі студії. – 2021. – Вип. 60. Київ : Вид-во Дмитра Бураго, 2021. – С. 147-159.
Abstract: У статті з позицій культурологічного аналізу простежено взаємодію концептів західної та східної (передусім ведичної) філософії у творі Івана Карпенка-Карого «Хазяїн». Шляхи інтерпретації західної парадигми філософічної лектури письменника досліджено паралельно з їхніми гіпотетичними типологічними збігами зі східними мотивами, сюжетами, максимами і реаліями як складниками художнього світу п’єси (мовою та поведінкою персонажів, їхнім природним і речовим оточенням). Відтак кореляції мотивів різних філософій утверджено як вияви діалогу автора зі східною та західною культурою на архетипному рівні – через осмислення філософем у їхній символічній сув’язі та надання їм нових конотацій на українському ґрунті. The author of this article investigated the interactions between the conceits of Occidental and Oriental (Hindu, first of all) philosophies in the play ‘Khazyayin’ (The Master) by Ivan Karpenko-Karyi from the viewpoint of culturological analysis. The ways to interpret the Western paradigm of the writer’s reading were correlated to their hypothetical typological coincidences with Hindu motifs, plots, maxims and realities as the constituents of the play’s artistic world (including the speech and behavior of the characters, their natural and material environment). Therefore, the correlations between the motifs of various philosophies were confirmed as the displays of the writer’s dialogue with Occidental and Oriental cultures on the archetypal level, which is the interpretation of initial philosophical images in their symbolic combinations and, thenceforth, the establishment of their new connotations on Ukrainian cultural background.
URI: http://dspace.nuft.edu.ua/jspui/handle/123456789/34507
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Naumenko_stattya.pdf373.86 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.