Перегляд за Автор "Nezhyva, Olga"
Зараз показуємо 1 - 2 з 2
- Результатів на сторінці
- Налаштування сортування
Документ Futurological explanations of the new ukrainian educational policy(2022) Nezhyva, OlgaThe article considers the peculiarities of futurological explications of the new educational policy in Ukraine. It also shows the existing contradictions in the development of the state education policy of Ukraine and the importance for transitive societies of its formation on a democratic basis, actualizing the development and implementation of the policy of reforming the national education system. At the same time, the peculiarities of the formation and development of the Soviet and European education system are analyzed. Each of them has certain advantages and disadvantages. The article notes that educational policy should move away from monosubjectivity and become polysubjective. To do this, it should be based not only on state, but also on public, social mechanisms of activity regulation, create and maintain a favorable environment for the existence and functioning of alternative opportunities, which is a necessary condition for the establishment of free educational interaction and the understanding of education as a practice of freedom. The article illustrates the main provisions of the Ukrainian educational policy based on the Ukrainian national idea. These provisions provide for the following: Ukrainian educational policy should be based on the recognition of the fact of the birth of individuality, as well as be based on the principle of "do no harm"; an individual approach to pupils and students requires certain changes in the organization of the system; relevance of the language issue in education; it is necessary to establish independent public control over the quality of educational services provided and their compliance with modern world standards; it is necessary to move away from the cult of the received diploma, and it is also necessary to strive for constant professional growth of all categories of the population: from teachers to motorists. The article illustrates the main provisions of the Ukrainian educational policy based on the Ukrainian national idea. These provisions provide for the following: Ukrainian educational policy should be based on the recognition of the fact of the birth of individuality, as well as be based on the principle of "do no harm"; an individual approach to pupils and students requires certain changes in the organization of the system; relevance of the language issue in education; it is necessary to establish independent public control over the quality of educational services provided and their compliance with modern world standards; it is necessary to move away from the cult of the received diploma, and it is also necessary to strive for constant professional growth of all categories of the population: from teachers to motorists. And this growth should be accompanied by diplomas obtained, and from educational institutions of authority not only in Ukraine, but also abroad. Besides, this growth should be accompanied by diplomas obtained, and from educational institutions of authority not only in Ukraine, but also abroad. У статті розглядаються особливості футурологічних експлікацій нової української освітньої політики. Також показано наявні протиріччя розвитку державної освітньої політики України та важливість для транзитивних суспільств формування її на демократичних засадах актуалізує розроблення й упровадження політики реформування національної системи освіти. При цьому аналізуються особливості формування і розвитку радянської і європейської системи освіти. Кожна з них володіє певними перевагами і недоліками. У статті відзначено перспективи переходу від моносуб’єктності до полісуб’єктності освітньої політики. Для цього потрібно, щоб освітня політика ґрунтуватися не тільки на державних, а й на громадських, суспільних механізмах регулювання діяльності, створювати та підтримувати сприятливе середовище для існування та функціонування альтернативних можливостей, що є необхідною умовою утвердження вільної освітньої взаємодії та розуміння освіти як практики свободи. Стаття ілюструє основні положення української освітньої політики, заснованої на українській національній ідеї. Ці положення передбачають наступне: українська освітня політика повинна базуватися на визнанні факту народження індивідуальності, а також, будуватися за принципом «не нашкодити»; індивідуальний підхід до учнів і студентів вимагає певних змін в організації системи; освіти актуальність мовного питання; необхідно налагодити незалежний громадський контроль над якістю освітніх послуг, що надаються та їх відповідності сучасним світовим стандартам; потрібно відійти від культу отриманого диплому, а також, необхідно домагатися постійного професійного зростання всіх категорій населення: від учителів до автомобілістів. І це зростання має супроводжуватися отриманими дипломами, причому освітніх установ авторитетних не тільки в Україні, а й за її межами.Документ Ted talks as a digital material in foreign language teaching(2023) Nezhyva, OlgaThe paper considers the opportunity of practical use of TED Talks as a digital material in the process of foreign language teaching and learning in educational institutions of different types. It has been shown that TED Talks are quite a significant and powerful tool for developing students' speaking skills. The students improve their communication skills in a foreign language; definitely, it provides further professional opportunities for getting and sharing information, experience, ideas and views. The paper illustrates that the spheres of influence of TED Talks materials, which will be used in the educational process, can be conditionally divided into four groups such as socio-cultural dimension, competence dimension, language dimension and psychological dimension. It is emphasized that TED Talks can be multifunctional, satisfying almost any didactic request. However, the teacher should take into account the certain criteria for choosing a video watching. These criteria are: what video is about, the usefulness of the topic video; the appropriateness of the video to the academic environment and the length of the video. All of these criteria help to create the video to be successful and effective. If the teacher neglects these choosing criteria, the teacher will have a negative result after the video watching and during the discussion of this video among students. The paper also highlights that the use of TED Talks during foreign language teaching helps the teacher to solve a number of problems, in particular, to overcome the negative impact of interlanguage interference, and to increase students' motivation to learn a foreign language. Furthermore, it helps to make foreign language teaching more interesting and creative. У статті розглянуто можливість практичного використання TED Talks як цифрового матеріалу в процесі викладання та вивчення іноземної мови в навчальних закладах різних типів. Показано, що TED Talks є досить значущим і потужним інструментом для розвитку навичок говоріння студентів. Студенти покращують свої комунікативні навички іноземною мовою, що, безумовно, надає подальші професійні можливості для отримання та обміну інформацією, досвідом, ідеями та поглядами. У статті проілюстровано, що сфери впливу матеріалів TED Talks, які будуть використовуватися в освітньому процесі, можна умовно поділити на чотири групи: соціокультурний вимір, компетентнісний вимір, мовний вимір та психологічний вимір. Підкреслюється, що TED Talks можуть бути багатофункціональними, задовольняючи практично будь-який дидактичний запит. Проте вчитель має враховувати певні критерії вибору відео для перегляду. Такими критеріями є: про що відео, корисність теми відео; відповідність відео академічному середовищу та тривалість відео. Всі ці критерії допомагають створити відео, яке буде успішним та ефективним. Якщо викладач нехтує цими критеріями вибору, він матиме негативний результат як після перегляду відео, так і під час обговорення цього відео серед студентів. У статті також підкреслюється, що використання виступів TED Talks під час викладання іноземної мови допомагає викладачеві вирішити низку проблем, зокрема, подолати негативний вплив міжмовної інтерференції, підвищити мотивацію студентів до вивчення іноземної мови. Крім того, це допомагає зробити викладання іноземної мови більш цікавим і творчим.