Інституційний репозитарій

Національного університету харчових технологій

ISSN 2310-8282

Положення про Інституційний репозитарій

Кількість документів у репозитарії: 47558

Нові надходження

  • Тип елементу:Документ,
    Біотехнологічні аспекти отримання дріжджових кілер-токсинів для застосування у виноробстві
    (2021) Красінько, Вікторія Олегівна; Цапко, Софія Олександрівна
    Мікробна контамінація виноградного сусла дріжджами-шкідниками є проблемою виноробства. Дріжджові кілер-токсини здатні природним і безпечним способом інгібувати небажану мікрофлору. Проаналізовано дані щодо понад 50 видів дріжджів-продуцентів та фактори, що впливають на токсиноутворення. Розглянуто підходи до виділення та очищення кілер-токсинів. Окреслено перспективи їх застосування у виноробстві як агентів біоконтролю. Microbial contamination of grape must by spoilage yeasts is a common problem in winemaking. Yeast killer toxins can inhibit undesirable microflora naturally and safely. More than 50 yeast producer species and factors affecting toxin production were analyzed. Approaches for isolation and purification of killer toxins were reviewed. Their potential use in winemaking as biocontrol agents is outlined.
  • Тип елементу:Документ,
    Біодеградація поліциклічних ароматичних вуглеводнів як складова забезпечення сталого розвитку
    (2023) Негретова, Вікторія Василівна; Красінько, Вікторія Олегівна
    Поліциклічні ароматичні вуглеводні (ПАВ) є токсичними забруднювачами довкілля та загрозою сталому розвитку. На основі аналізу публікацій у PubMed, Google Scholar та Elsevier показано, що біодеградація бактеріями, зокрема Pseudomonas та Bacillus, є ефективним і екологічним методом їх видалення. Встановлено вплив умов середовища на швидкість деградації. Pseudomonas aureofaciens демонструє найвищу ефективність розкладу нафталіну та накопичення біомаси. Polycyclic aromatic hydrocarbons (PAHs) are toxic environmental pollutants threatening sustainable development. Based on an analysis of publications in PubMed, Google Scholar, and Elsevier, biodegradation by bacteria, particularly Pseudomonas and Bacillus, is shown to be an effective and eco-friendly removal method. Environmental conditions affect degradation rates. Pseudomonas aureofaciens demonstrates the highest efficiency in naphthalene degradation and biomass accumulation.
  • Тип елементу:Документ,
    Розгляд перспективних ад’ювантів як складової забезпечення сталого розвитку птахівництва
    (2023) Белемець, Тетяна Олександрівна; Чегринець, Анна Ігорівна; Красінько, Вікторія Олегівна
    Спалахи пташиного грипу та інших хвороб загрожують сталому розвитку птахівництва. Вакцинація є ефективним заходом, а ад’юванти підвищують імуногенність. Перспективними є TLR-агоністи, зокрема Poly I:C, та наночастки металів. Вибір ад’юванту залежить від властивостей антигену, бажаної імунної відповіді та віку птиці, сприяючи розробці безпечних і ефективних вакцин. Avian influenza and other poultry diseases threaten sustainable production. Vaccination is effective, with adjuvants enhancing immunogenicity. Promising adjuvants include TLR agonists, especially Poly I:C, and metal nanoparticles. Adjuvant choice depends on antigen properties, desired immune response, and bird age, supporting the development of safe and effective vaccines.
  • Тип елементу:Документ,
    Сторінками видання «...Тому, що ти – поет: антологія віршів українських поетів-учених»
    (2025) Науменко, Наталія Валентинівна
    У статті зроблено огляд нового антологічного видання творів українських митцівнауковців різного профілю, яке побачило світ наприкінці 2024 року і було презентовано 10 квітня 2025-го у Київському національному університеті імені Тараса Шевченка. Книгу «...Тому, що ти – поет», заголовком для якої послужив рядок із сонета Ігоря Качуровського, утверджено як найкраще на сьогодні представлення доробку поетів-учених, що допоможе осягнути концептуальні принципи та шляхи синтезу наукової та поетичної компоненти в інидвідуальному стилі автора. Твори, включені до антології, дозволили, з другого боку, простежити еволюцію української наукової поезії від Ренесансу (вірші Юрія Котермака, Павла Русина з Кросна) до «нового стилю» першої чверті ХХІ століття (вірші Юрія Коваліва, Анатолія Мойсієнка, Олени О’Лір, Ольги Смольницької, Дмитра Дроздовського). Як уважали українські митці першої половини ХХ століття, саме наукова поезія найкраще може показати реципієнтові правду дійсності, трактуючи «науковість» поезії не просто як інкрустацію у ліричну оповідь наукових термінів і терміносполук, а як засіб глибинного проникнення в суть зображуваного. У другій половині ХХ та на початку ХХІ століття, в міру розвитку наук, відбувається й осмислення їхніх методів дослідження довкілля в поезії. Це спонукало багатьох літературознавців заявити про новий поетичний метажанр – так звану «інтелектуальну поезію», котра отримала свою палітру зображально-виражальних засобів. The author of the article reviewed the anthology comprising the lyrical works by Ukrainian poets scientists, which came out at the end of 2024 and was thereinafter presented on April 10, 2025, in Taras Shevchenko Kyiv National University. The book entitled “…For You’re a Poet,” with a line from Ihor Kachurovsky’s sonnet for a headline, was confirmed as the best recent collection to present the heritage by Ukrainian poets scientists, which would help comprehend the conceptual principles to synthesize the scientific and poetic constituents in a poet’s individual manner. The poems included into the anthology, on the other hand, allow following the evolution of Ukrainian scientific poetry – from Renaissance (works by Yuriy Kotermak, Pavlo Rusyn from Krosno) to the ‘new style’ of the first quarter of the 21st century (works by Yuriy Kovaliv, Anatoliy Moysiyenko, Olena O’Lear, Olha Smolnytska, Dmytro Drozdovsky). According to the writers of the first half of the 20th century, is it scientific poetry that would show the reality to a recipient in the best way, upon interpreting the scientific component not just as the incrustation of academic terms and collocations into a lyrical narration, but also as the insight into the essence of a thing depicted. In the second half of the 20th and the first quarter of the 21st centuries, alongside with sciences development, the methods to implement their concepts into poetry get diversified. This, in turn, inspired many literary critics to assert the emergence of the new metagenre – ‘intellectual poetry’ that has got its own array of figurative and expressive means.
  • Тип елементу:Документ,
    Діалогізм і драматизм - ключові складники драматичного твору
    (2025) Науменко, Наталія Валентинівна
    У статті розглянуто ключові формозмістові маркери компонування драматичного твору, зокрема діалогізм як вияв взаємозв’язку життя та мистецтва і динамізм як чинник «життєвості» події, показаної в тексті п’єси. Узагальнюючи всі термінологічні концепти, наведені у визначеннях драматичного як роду літератури, можна констатувати, що в ньому точку зору автора виявлено найменшою мірою, а отже – ширший простір для роздумів, відчуттів і оцінок залишено героям, а в перспективі й реципієнтам. Утверджено, що, оскільки рушієм драматичного дійства є конфлікт, то співудари часопросторових площин «сцени», «закулісся», «глядацької зали» дозволяють драматургам усіх часів показати нерозривний зв’язок між театром і життям та водночас застерігають від повного їх злиття. Процес розв’язання конфлікту, «розплутування вузлів», на які наштовхується людська свідомість, відбувається в монологах, діалогах, полілогах – драматичних, дієвих, здатних «візуалізувати» перед глядачем суперечку персонажа з самим собою та з іншими учасниками театрального дійства. Надто ж ця візуалізація важлива, коли йдеться про сприйняття так званої лезедрами (драми для читання) як твору, котрий, не будучи поставленим на кону, розіграється в уяві реципієнта, спроможного і створити декорації, і підібрати на свій розсуд акторів на будь-яку роль. The author of this article examined the essential shape-and-sense markers to compose a drama work, in particular the dialogism evidencing the connection between life and art, and dynamism outlining the ‘livelihood’ of an event shown in the drama. Having generalized about all the terminological concepts present in the definition of a drama, it is possible to certify that the writer’s viewpoint is last but not least shown in such a genre, thus leaving the broad space for reflections, emotions and evaluations to characters, and furthermore to recipients. There was confirmed that, since a conflict is the propeller for a drama, the collisions of events happening on the stage, as well as behind the scenes and in the audience, allow the dramatists of all periods to display the strong connection between theatre and life, otherwise preventing from their complete merging. The process of solving the conflicts, unraveling the ‘Gordian knots’ faced by the human consciousness, gets realized on monologues, soliloquies, dialogues and polylogues – dramatic, active, capable of ‘visualizing’ the character’s argument with oneself and with other participants of a play. What would make this visualization more important is the perception of a so-called ‘Lesedrama’ (drama for reading) as the specific drama work that, albeit not set on the stage, is evolving within the mind of a reader who is able both to create the scenery and make the proper cast of actors.