Перегляд за Автор "Sheremet, Oleg"
Зараз показуємо 1 - 6 з 6
- Результатів на сторінці
- Налаштування сортування
Документ Current priorities of economy: Lithuania-Ukraine(2020) Gutkevych, Svitlana; Sheremet, Oleg; Jureniene, V.; Jurene, S.Ukraine and Lithuania are countries with different government, economic development which is determined by its specializations, population and area, GDP per capita. Economic potential of these countries is aimed at improvement of the population living standards. Lithuania is a member of European Union and it represents the creative industries including tourism. Ukraine is integrating into European Union; it is a country with great potential of food security and tourism as well. Україна і Литва – країни з різним державним устроєм, економічний розвиток яких визначається їх спеціалізаціями, населенням і площею, ВВП на душу населення. Економічний потенціал цих країн спрямований на підвищення рівня життя населення. Литва є членом Європейського Союзу і представляє креативні індустрії, включаючи туризм. Україна інтегрується в Європейський Союз; це країна з великим потенціалом продовольчої безпеки та туризму.Документ Current state and prospective development directions of the domestic market of oil and oil and fat products: a qualitative aspect(2023) Strashynskyi, Volodymyr; Sheremet, Oleg; Strashynska, LarysaThe main results of the enterprises activities of the domestic oil and fat industry in 2020-2021 are shown in the articles. The profitability indicators of the production of oil crops of agricultural enterprises and farms of Ukraine by regions in 2020, the sown area under soybeans and sunflowers by regions of Ukraine for the 2021 harvest are studied, as well as the export of oilseeds in 2020/2021 compared to the 2019/2020 marketing year. It was emphasized that oilseed crops in Ukraine are traditionally the most profitable of all plant products, which is due to their high liquidity and demand from both exporters and the processing sector. export of vegetable oil and protein grist from Ukraine during the specified period was investigated, and the main reasons for changes were determined. On the basis of The production of oil and fat products in Ukraine in 2020-2021 was analyzed, the the supply/demand balances of sunflower seeds and vegetable oil, the main trends in the functioning of the relevant market were determined and the priorities of future development were substantiated. The price policy of industry enterprises and the reasons for the increase in the price of oil were studied. The processing capacities of the main types of oil crops, oil and deep processing products were evaluated, and the leaders of the respective markets were determined. It was emphasized that the further market development of oil and oil-fat products of Ukraine will take place in the direction of improving the quality of manufactured products in terms of their safety and expanding exports. This is due to the further application of international standards at the enterprises of the industry and their timely reaction to changes in the regulatory and legal framework. New changes in FSSC 22000 scheme (version 5.1) are highlighted. У статті розглянуто основні результати діяльності підприємств вітчизняної олійно-жирової галузі у 2020-2021 рр. Досліджено показники рентабельності виробництва олійних культур у сільськогосподарських підприємствах і фермерських господарствах України за регіонами у 2020 р., посівні площі під соєю і соняшником за регіонами України під врожай 2021 р., а також експорт насіння олійних культур 2020/2021 порівняно з 2019/2020 маркетинговим роком. Наголошено, що олійні культури в Україні традиційно є найбільш рентабельними з усієї продукції рослинництва, що обумовлено їх високою ліквідністю і попитом як з боку експортерів, так і переробного сектору. Проаналізовано виробництво олійно-жирової продукції в Україні у 2020-2021 рр., досліджено експорт рослинної олії та протеїнових шротів з України протягом зазначеного періоду та визначено основні причини змін. На основі балансів попиту/пропозиції насіння соняшнику та рослинної олії визначено основні тенденції функціонування відповідного ринку та обґрунтовано пріоритети перспективного розвитку. Досліджено цінову політику підприємств галузі та причини подорожчання олії. Оцінено потужності з переробки основних видів олійних культур, олії та продуктів глибокої переробки , а також визначено лідерів відповідних ринків. Наголошено, що подальший розвиток ринку олії та олійно-жирової продукції України буде відбуватися в напрямку підвищення якості вироблюваної продукції в аспекті її безпеки та розширення експорту. Це пов’язано із подальшим застосуванням міжнародних стандартів на підприємствах галузі та своєчасною їх реакцією на зміни в нормативно-правовій базі. Наголошено на нових змінах в схемі FSSС 22000 (версія 5.1).Документ Determination of the level of products novelty importance for developing product innovative policy(2021) Fedulova, Irina; Dragan, Olena; Sheremet, Oleg; Vasyutinska, Julia; Berger, AlinaTo substantiate the range of products of the enterprise there is a need to assess the potential of products in terms of the company’s ability to manufacture these products, consumer opportunities to meet their needs for these products, and market opportunities to ensure a strategic position among similar products. The study used structural-logical and causal methods of analysis to determine the structure of the novelty of goods. The numerical method of multi-criteria decision making TOPSIS (Technique for Order Preference by Similarity to Ideal Solution) was used to rank the product range of new products according to the level of importance of novelty. Weights of individual components to assess the importance level of novelty in the enterprise were determined by the method of analysis of hierarchies of T.L. Saati. The study used the classification of novelty by its functional focus, according to which consumer, market, and manufacturing novelty of goods are distinguished. The importance of novelty for the manufacturer is the conformity of the product to its innovative development strategy, determination of its place in the market, and prospects for further activities. The importance of the novelty of a new product for the company is proposed to be defined as a measure of the importance of the novelty level of the product for the development of the optimal product range in the product innovative policy of the enterprise. To assess the level of significance of the novelty of goods, criteria of novelty by its types were proposed. According to the results of the study it was found that industrial novelty characterizes the level of use of new technologies in the enterprise, market – the position of a new product on the market among analogues, and consumer – the level and way to meet consumer needs. Further research should relate to the development of appropriate guidelines for the formation of product range and its management based on the assessment of the level of significance of novelty.Документ Development of the domestic meat and meat products market: problems and priorities(2021) Strashynska, Larysa; Sheremet, OlegThe article examines the domestic market of meat and meat products in terms of major development trends. Based on the balance of meat and meat products, the indicators of production, exports and imports are analyzed. The raw material base of the industry, where the leading position is occupied by poultry, which will continue to be the basis of the meat diet of the average Ukrainian, has been studied. It is proved that the domestic market of meat and meat products is characterized by weak consolidation of major producers, a high level of competition and significant diversification. The main market players are analyzed, each of which, producing the entire range of products, occupies a leading position in various product groups. It is proved that during the crisis the most successful were those producers who before the crisis began to form a vertically integrated chain - from raising livestock to the sale of finished products. The fund of consumption of meat and meat products per capita per year by regions was analyzed and the most priority areas were identified. The main trends and factors influencing the level of consumption are analyzed, the most important of which were the level of meat and meat products production and the ratio of prices and purchasing power of the population. The economic situation in the country and the seasonality of production also have a significant impact. Trends in the naturalization of food have influenced the development of the market by increasing demand for expensive meat products and chilled meat products. It was found that the demand for other products depends on the price and freshness of products. The main strategic goals and objectives for the development of the domestic market of meat and meat products are substantiated. Given that the production of meat and meat products is one of the most important and priority areas of the food market, it is emphasized that the importance of the meat processing industry lies in the balanced and interconnected functioning of different subsystems, namely production, processing and sale of meat products, meeting the needs of the population in meat and products of its processing. У статті досліджується вітчизняний ринок м’яса і м’ясопродуктів з точки зору основних тенденцій розвитку. На основі балансу м’яса та м’ясних продуктів проаналізовано показники виробництва, експорту та імпорту. Досліджено сировинну базу галузі, де лідируюче положення займає птиця, яка й у майбутньому складатиме основу м’ясного раціону пересічного українця. Доведено, що вітчизняний ринок м'яса та м'ясних продуктів відрізняється слабкою консолідацією основних товаровиробників, високим рівнем конкуренції та значною диверсифікацією. Проаналізовано основних гравців ринку, кожен з яких, вироблюючи весь асортимент виробів, займає лідируючі позиції за різними групами товарів. Доведено, що в період кризи найбільш успішними виявилися ті виробники, які ще до кризи почали формувати вертикально інтегрований ланцюг – від вирощування худоби до реалізації готових виробів. Проаналізовано фонд споживання м’яса та м’ясних продуктів в розрахунку на одну особу за рік по областях й визначені найбільш пріоритетні області. Проаналізовані основні тенденції та чинники, які впливають на рівень споживання, найвагомішими з яких виявилися рівень виробництва м'яса і м’ясопродуктів й співвідношення рівня цін та купівельної спроможності населення. Також значний вплив здійснює економічна ситуація в країні та сезонність виробництва. Тенденції до натуралізації продуктів харчування вплинули на розвиток ринку зростанням попиту на дорогу м'ясну продукцію й охолоджені м'ясні напівфабрикати. З'ясовано, що попит на іншу продукцію залежить від ціни та свіжості продукції. Обґрунтовано основні стратегічні цілі та завдання щодо розвитку вітчизняного ринку м'яса та м'ясних продуктів. Зважаючи на те, що виробництво м'яса і м'ясних продуктів є одним з найважливіших і пріоритетніших напрямів продовольчого ринку, наголошено, що значимість м’ясопереробної галузі полягає у збалансованому та взаємопов'язаному функціонуванні різних підсистем, а саме виробництва, переробки та реалізації м'ясної продукції, забезпечуючи потреби населення в м'ясі та продуктах його переробки.Документ Improvement of the regulatory legal basis of meat processing enterprises as a factor of product quality management(2021) Strashynska, Larysa; Sheremet, OlegThe article emphasizes the need for systemic changes in the meat processing industry of Ukraine in the direction of improving the regulatory framework. The priority directions of improving the legislative support of the agricultural sector of the economy as a whole and the meat product subcomplex are outlined. The need to form a comprehensive system of measures for state regulation of the meat market in Ukraine, which would be based on the implementation of international standards, which are adapted to those developed by the Commission of the Code of Alimentarius. The system of meat product quality management is considered, which should be based on international standards ISO 9000, HACCP industry standards and others, which allow to increase the level of safety of production processes and the quality of finished products for both producers and consumers. A number of competitive advantages obtained by meat processing enterprises that implement a product quality management system in accordance with the requirements of ISO 9000 standards are substantiated. It is noted that maximizing the positive result for the company with the fullest use of opportunities provided by the implementation of quality management system in accordance with ISO 9000, is not possible without taking into account and minimizing the impact of threats that also accompany this process. The stages of implementation of the product quality management system at the enterprises in accordance with the requirements of ISO 9000 and the algorithm of realization of this process are determined. It is noted that the introduction and effective operation of the meat quality management system in accordance with the requirements of ISO 9000 should be implemented comprehensively, taking into account all the opportunities and threats that arise, and following a clear algorithm that includes time intervals for completion, re audits, involvement of external experts and intensification of internal services. У статті наголошено на необхідності системних перетворень в м’ясопереробній галузі України в напрямі вдосконалення нормативно-правової бази. Окреслено пріоритетні напрями удосконалення законодавчого забезпечення аграрного сектору економіки в цілому та м'ясопродуктового підкомплексу. Актуалізована необхідність формування цілісної системи заходів державного регулювання ринку м'яса в Україні, яка б базувалася на впровадженні міжнародних стандартів, які адаптовані до тих, що розроблені Комісією Кодексу Алементаріусу. Розглянуто систему управління якістю м'ясопродукції, яка повинна спиратися на міжнародні стандарти ІSО 9000, галузеві стандарти НАССР та інші, які дозволяють підвищувати рівень безпечності виробничих процесів та якість готових продуктів як для виробника, так і для споживача. Обґрунтовано низку конкурентних переваг, які отримують підприємства м’ясопереробної галузі, що впроваджують систему управління якістю продукції відповідно до вимог стандартів ІSО 9000. Зазначено, що максимізація позитивного результату для підприємства при найбільш повному використанні можливостей, що надає впровадження системи управління якістю відповідно вимог стандарту ISO 9000, не можлива без урахування та мінімізації впливу загроз, які також супроводжують даний процес, та окреслено ці загрози. Визначено етапи впровадження системи управління якістю продукції на підприємствах відповідно до вимог ІSО 9000 та алгоритм реалізації даного процесу. Зазначено, що введення та ефективне функціонування системи управління якістю м’ясопродукції відповідно до вимог стандартів ISO 9000 має реалізовуватись комплексно з урахуванням усіх можливостей та загроз, що виникають при цьому, та з дотриманням чіткого алгоритму, який заздалегідь включає часові проміжки на доопрацювання, проведення повторних аудитів, залучення сторонніх експертів та активізацію діяльності внутрішніх служб.Документ Socially responsible management and good practice(2022) Berezyanko, Tamara; Sheremet, Oleg; Halytsia, Ihor; Zienina-Bilichenko, Antonina; Marshalenko, MariannaThe relevance of the study is due to the need for a detailed research of the impact of socially responsible management and good practice on the performance of small, medium and large enterprises. In this regard, this article aims to identify the relationship between socially responsible management, good practice and economic growth of enterprises; the purpose of this study is to analyse and assess the impact of socially responsible management and good practice on various performance indicators of enterprises. Achieving this purpose requires solving a number of tasks, the content of which reflects the sequence of research stages: to study the theoretical and methodological aspects of the impact of socially responsible management and good practice on performance indicators of enterprises; to analyse the main world trends in the application of socially responsible management and good practice; to study the experience of advanced countries in the implementation of socially responsible management; to develop methodological approaches to assessing the impact of socially responsible management and good practice on the performance of enterprises; to develop a set of proposals for attracting socially responsible management methods for government bodies. The leading method to study this problem is the method of systems analysis which was used to study the idea of socially responsible management as a complex multicomponent structure that should be involved and operate in an unstable political and economic situation. The process of writing this article also involved such research methods as the method of logical analysis, comparative analysis, methods of synthesis and deduction, the method of classification, the method of surveying respondents. The article presents the results of the study in tables and figures that reflect the levels of application of socially responsible management methods, their impact and advantages; internal and external stakeholders in the company's activities; components of balanced socially responsible management; survey results of respondents. The article materials are of practical value for entrepreneurs, managers, teachers and students in the field of management and human relations.