Статті

Постійне посилання колекціїhttps://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/7522

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 2 з 2
  • Ескіз
    Документ
    Прагматизм податкоспроможності об’єднаних територіальних громад у контексті фіскальної децентралізації
    (2019) Бойко, Світлана Василівна
    У статті виконано емпіричний аналіз сучасного стану податкоспроможності об’єднаних територіальних громад у контексті забезпечення їх розвитку. Визначено середній індекс податкоспроможності бюджетів об’єднаних територіальних громад за формулою середньої арифметичної простої та зваженої у 2016-2019 роках та побудовано регресійні моделі, що дало можливість зробити висновок про позитивну динаміку середнього показника. Визначено дотаційність більшості бюджетів об’єднаних територіальних громад, високий рівень їх диференціації за рівнем індексу податкоспроможності та темпом його приросту. The reform of the administrative-territorial structure of Ukraine and the system of financial support of local self-government takes place taking into account the possibility of the formation of united territorial communities. Formation of united territorial communities took place in conditions of budget centralization, insufficient level of financial support and financing of expenses by transfers. Empirical study of the level of tax capacity of the budgets of the united territorial communities gave grounds for the conclusion about the growth of the average level of tax capacity of the budgets of the combined territorial communities. Changes in the level of tax capacity of the budgets of the united territorial communities occur slowly, which is confirmed by the value of the correlation coefficient of annual indicators. The structural changes in the distribution of the budgets of the united territorial communities by the index of tax capacity indicate the prevalence of the number of budgets, which is characterized by an increase in the index of tax capacity and a change in the order of horizontal equalization over budgets, which is characterized by a decrease in the index of tax capacity. The inverse relationship between the terms of existence of the united territorial communities and the rate of growth of the tax capacity index of their budgets is proved. The current state of distribution of the united territorial communities during their existence and the rate of growth of the tax capacity index has the following features: the budgets of the united territorial communities established in 2017 were the most heterogeneous in terms of the rate of growth of the index of tax capacity; the budgets of the united territorial communities established in 2015 and 2016 were homogeneous in terms of the rate of growth of the index of tax capacity. The average annual rate of growth of index of the tax capacity of the budgets of the united territorial communities was 6,2% (2015) and 9,3% (2016).
  • Ескіз
    Документ
    Горизонтальне вирівнювання обласних бюджетів у системі міжбюджетного фінансового забезпечення регіонів України
    (2018) Бойко, Світлана Василівна; Шірінян, Лада Василівна
    Метою дослідження є дослідження фінансової складової міжбюджетних відносин в Україні в частині забезпечення та вдосконалення горизонтального вирівнювання обласних бюджетів в умовах децентралізації. Методологія дослідження базується на фундаментальних положеннях теорії публічних фінансів, зокрема теорії фінансового (фіскального) федералізму. Економіко-статистичний аналіз проведено із застосуванням методів узагальнення, табличного та графічного, а також кластерного та кореляційного аналізу. Обмеженнями у проведеному дослідженні є неповнота статистичних даних, що підлягають оприлюдненню Державною службою статистики України, Державною казначейською службою України та Міністерством фінансів України. Результати. Проаналізовано зміни горизонтального вирівнювання місцевих бюджетів у двох періодах: дореформеному та періоді бюджетної децентралізації. Доведено, що дотація вирівнювання була основним інструментом вирівнювання дохідної частини місцевих бюджетів за допомогою якого формувалося близько четвертої їх частини та близько половини офіційних трансфертів, після реформування горизонтального вирівнювання зменшення абсолютного обсягу становило 11,5 разів, відносних показників ‒ 15 разів. Доведено, що система горизонтального вирівнювання обласних бюджетів в Україні є неефективною за критерієм фіскальної ефективності та суперечить утвердженню бюджетної децентралізації. Сформовано чотири кластери за обсягами горизонтального вирівнювання на душу населення: І кластер ‒ середні за розмірами обсяги базової дотації: обласні бюджети Вінницької, Житомирської, Чернігівської, Кіровоградської, Хмельницької, Миколаївської та Черкаської обл.; ІІ кластер ‒ найменші розміри базової дотації (бюджети Луганської та Сумської обл.) або змінність напрямів горизонтального вирівнювання (бюджети Донецької, Харківської, Одеської та Львівської обл.); ІІІ кластер ‒ максимальні за розмірами обсяги базової дотації: обласні бюджети Волинської, Рівненської, Херсонської, Івано-Франківської, Тернопільської, Закарпатської та Чернівецької обл.; ІV кластер ‒ обласні бюджети, що перераховували реверсну дотацію до Державного бюджету України: обласні бюджети Дніпропетровської, Запорізької, Київської та Полтавської обл. Практичне значення. Обґрунтовано напрями удосконалення горизонтального вирівнювання обласних бюджетів в Україні: запровадження індексу горизонтального вирівнювання; незмінність підходів до горизонтального вирівнювання на три роки, що відповідатиме вимогам середньострокового бюджетного планування та сталого розвитку регіонів; розширення меж інтервалу значення індексу горизонтального вирівнювання. Перспективи подальших дослідженнях полягають у обґрунтовуванні механізму забезпечення фінансовими ресурсами органів місцевого самоврядування в контексті реалізації політики децентралізації.The purpose of the study is to study a financial component of intergovernmental fiscal relations in Ukraine in part of providing and improving the horizontal equalization of regional budgets in conditions of decentralization. The methodology of the study is based on the fundamental provisions of the theory of public finance, in particular the theory of fiscal federalism. Economic and statistical analysis was conducted using the methods of synthesis, tabular, graphic, cluster and correlation analysis. The limitations in the study are incomplete statistical data the State Statistics Service of Ukraine, the State Treasury Service of Ukraine and the Ministry of Finance of Ukraine. Results. The changes in the horizontal equalization of local budgets in two periods: pre-reform and a period of budgetary decentralization are analyzed. The equalization subsidy was the main tool for equalizing the revenue part of local budgets are proved. It formed about a quarter of revenue of local budgets and about half of official transfers of local budgets. After reforming the horizontal equalization, the absolute volume of the horizontal equalization decreased by 11.5 times, relative indicators decreased by 15 times. The system of horizontal equalization of regional budgets in Ukraine is ineffective on the criterion of fiscal efficiency and contradicts the approval of budget decentralization are proved. Four clusters by volume of horizontal equalization per capita are formed. І cluster – regional budgets of Vinnytsia, Zhytomyr, Chernigiv, Kirovograd, Khmelnytsky, Mykolayiv and Cherkasy reg., that receive the average size of the basic subsidy; IІ cluster – regional budgets of Luhansk and Sumy reg., that receive the minimum amounts of basic subsidy and regional budgets of Donetsk, Kharkiv, Odesa and Lviv reg. , that change directions of horizontal equalization; ІIІ cluster – regional budgets of Volyn, Rivne, Kherson, Ivano-Frankivsk, Ternopil, Zakarpattia and Chernivtsi reg., that receive the maximum size of the basic subsidy; ІIІ cluster – regional budgets of Dnipropetrovsk, Zaporizhzhia, Kyiv and Poltava reg., that transfer a reverse grant to the State Budget of Ukraine. Practical value. The directions of improvement of the horizontal equalization of regional budgets in Ukraine: introduction of the index of horizontal equalization; immutability of approaches to horizontal equalization for three years according to requirements of medium-term budget planning and sustainable development of regions; extending the interval of the index of horizontal alignment. The prospects for further study are to justify the mechanism of providing financial resources of local government in the context implementation policy of decentralization.