Статті

Постійне посилання колекціїhttps://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/7522

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 8 з 8
  • Ескіз
    Документ
    Взаємозв’язок понять «стратегія», «інновація», «конкурентна перевага» у методології формування конкурентоспроможності підприємства
    (2020) Драган, Олена Іванівна; Бергер, Аліна Дмитрівна
    У статті обґрунтовується актуальність існування прямого суттєвого взаємозв’язку між поняттями «стратегія», «інновація», «конкурентна перевага», їх впливу на рівень конкурентоспроможності підприємства. Зокрема стратегія управління розвитком підприємства передбачає планування всієї діяльності підприємства (інноваційна, маркетингова, виробнича, кадрова, фінансова, збутова, соціальна, ринкова та ін.) на довгостроковий період. Стратегія управління розвитком повинна враховувати принцип інноваційності ‒ активізацію інноваційної діяльності за рахунок впровадження інновацій у практичну діяльність для забезпечення конкурентних переваг і отримання стійких конкурентних позицій на ринку. Конкурентні переваги, в свою чергу, сприяють формуванню конкурентоспроможності підприємства й суттєво впливають на його рівень. Вищезазначений взаємозв’язок, відображений у запропонованому механізмі управління розвитком підприємства на засадах інноваційності та конкурентоспроможності. The article is devoted to the problems of forming of enterprise’s competitiveness in the conditions of transformation changes in economy. The existence of direct substantial interrelation i between concepts “strategy”, “innovation”, “competitive edge, their interinfluence on the level of the enterprise’s competitiveness is described. The various approaches to the essence of concept “strategy” as the set of rules for making decision, that organization follows in its activity; complex (long-term) plan sent for providing the realization of mission and achievement of certain goals; direction of development, trajectory, long-term course sent to the achievement of organization’s aims; models of activity and others are generalized. In the conditions of principles expansion of corporate social responsibility, requirements of information management, the essence of “innovation” is generalized namely, as value, result, process, changes, relations, creativity reflections, specific principle, instrument and others. Competitive activity that is constantly conducted between enterprises is based on the use of innovations with the aim of providing competitive edges and achievement of severe competition positions at the market, the result is the increase of level of the enterprise’s competitiveness. Therefore, the strategy of management development of the enterprise envisages the planning of all enterprise’s activity (innovative, marketing, productive, skilled, financial, sales, social, market and other) on a long-term period. Thus, the strategy of management development must take into account the principle of innovativeness ‒ activation of innovative activity due to the introduction of innovations in practical activity for the receipt of competitive edges, which are absent in the competitors. Competitive edges, in turn, assist the forming of enterprise’s competitiveness and substantially influence on its level. The verification of this interrelation is represented in offered mechanism of management development of the enterprise on the principles of innovativeness and competitiveness at the market.
  • Ескіз
    Документ
    Управління талантами як складник інтелектуального капіталу підприємства в умовах інтелектуалізації економіки
    (2020) Драган, Олена Іванівна
    Стаття присвячена дослідженню в галузі інтелектуального капіталу та управління талантами компаній. Простежується пряма залежність між розвитком інтелектуального капіталу підприємства та ефективним управлінням талантами, яке забезпечує його зростання. Обґрунтовано існуючий тісний зв’язок між концепціями «інтелектуальний капітал» і «управління талантами» за рахунок спорідненості процесів і виконання поставлених завдань. Узагальнені підходи, які застосовуються для розвитку інтелектуального капіталу у системі управління талантами підприємства. Проаналізовані основні складові системи управління талантами: оцінка талантів, коучинг, наставництво, планування спадкоємності. Досліджені переваги та недоліки підходів для забезпечення топ-посад талановитими співробітниками: залучення успішних фахівців із інших компаній-конкурентів; «вирощування» власних талантів всередині організації. Запропоновано методичне забезпечення розвитку управління талантами як складника інтелектуального капіталу підприємства. The article is devoted to the research in the industry of intellectual capital and management of companies’ talents. Foreign experience of providing competitiveness of well-known companies testifies about its dependence on intellectualization and unicity of knowledge of the most talented workers with the help of whom the income is increased. Direct dependence between the development of intellectual capital of the enterprise and effective management of talents that provide its increase. In the context of human capital, an intellectual capital presents its constituent that constantly develops due to new knowledge, work, creativity, intellectual thinking, intellectual activity for forming new ideas, inventions. The most successfully intellectual capital can be developed in the process of new products creation, innovations, when it is needed to concentrate informative, intellectual, material and financial resources. At the same time, exactly talented workers give an opportunity to get the intellectual product of activity that is distinguished by a novelty, unicity, creativity, high level of perfection. The existed close connection between conceptions “intellectual capital” and “management talents” due to the cognation of processes and implementation of given tasks is described. Generalized approaches that are used for the development of intellectual capital in control system by talents of the enterprise. Basic component of control system by talents, such as: estimation of talents, coaching, tutorship, planning of succession is analyzed. Advantages and disadvantages of approaches for providing top-position by talented employees: hiring successful specialists from other companies-competitors; “growing” of own talents inside the organization are investigated. The methodical application of management talents development as a constituent of intellectual capital of the enterprise is offered. The pyramid of dependence of talent management on the general concepts is offered: personnel management, knowledge management, creative management, human capital and intellectual capital.
  • Ескіз
    Документ
    Розвиток людського капіталу у системі управління талантами підприємства
    (2020) Драган, Олена Іванівна; Тертична, Любов Іванівна
    В умовах глобалізації, інформатизації суспільства постійною потребою є безперервний розвиток і накопичення людського капіталу підприємств та приділення уваги новим підходам в управлінні людськими ресурсами. Пріоритетними стають завдання ‒ ідентифікація, пошук і залучення талановитих працівників, які мають високий інтелектуальний потенціал для стратегічного розвитку підприємств, що дозволить заповнити існуючий дефіцит талановитих управлінців майже у всіх сферах діяльності. Тому розроблення методичного підходу, що передбачає поєднання розвитку людського капіталу при формуванні системи управління талантами на підприємстві є цікавим, як з наукової так, і з практичної точки зору. Розроблено матрицю «Рівень управління талантами підприємства». Проаналізовано рівень людського капіталу на рівні сучасного підприємства. Запропоновані заходи щодо підвищення рівня людського капіталу підприємства у короткій перспективі. In the context of globalization, informatization of society, the constant need is the continuous development and accumulation of human capital of enterprises and attention to new approaches in human resource management. The priority is to identify, search and attract talented employees who have a high intellectual potential for strategic development of enterprises, which will fill the existing shortage of talented managers in almost all areas of activity. Therefore, the development of a methodological approach that involves the combination of human capital development in the formation of a talent management system in the enterprise is interesting, both from a scientific and from a practical point of view. The matrix "Level of enterprise talent management" has been developed. The level of human capital at the level of a modern enterprise is analyzed. Measures to increase the level of human capital of the enterprise in the short term are proposed.
  • Ескіз
    Документ
    Інформаційне забезпечення стратегічного управління підприємством в умовах глобалізації
    (2019) Драган, Олена Іванівна; Бергер, Аліна Дмитрівна
    У статті досліджується вплив інформаційного забезпечення на стратегію розвитку та управління розвитком підприємства. Розкриті сучасні завдання інформаційного забезпечення стратегічного управління підприємств м’ясопереробної галузі в умовах обмеження фінансово-інвестиційних ресурсів та глобалізації. Для розроблення стратегічного плану за всіма напрямками потрібно зібрати різносторонню інформацію для кожного рівня управління: стратегічного, тактичного, оперативного та запланувати виконання заходів на кожний рік відповідно до інформаційної піраміди. Запропоновано алгоритм пошуку інформації для підприємства м’ясопереробної галузі. The communication of strategic management of the enterprise of meat processing industry is investigated in the article. Influence of communication on development strategy and management of the enterprise is presented. Modern tasks of communication of strategic management of the enterprises of meat processing industry in the conditions of financially-investment resources limitation and globalization are exposed. For development of strategic plan after all directions, it is needed to collect different information for every level of management: strategic, tactical and operative and to plan implementation of events on every year in accordance with the informative pyramid. It is proved, that information about the environment of the enterprises of meat processing industry has non-system character. There is not enough clear information about the state and development of stock-raising, that testifies that enterprises work in the conditions of confinement conditions of raw materials resources. There is not enough information about scientific and technical achievements, branch innovations, consumers’ favour, import of meat products, raw material, spices, shells, prognoses of development of country’s economy that complicates the acceptance of strategic administrative decisions. The algorithm of information retrieval for the enterprise of meat processing industry is offered. Modern tasks of the existent associations of meat processors and producers of meat products of Ukraine must be oriented on defence and help to the enterprises, and also to assist the improvement of their communication in relation to different situations with the aim of increasing the market competitiveness. Web sites of well-known enterprises-leaders of meat processing industry are the company "Globino", Public Corporation “Yatran”, PJSC "Koziatynskyi meat processing plant", PJSC "Kremenchukmiaso", PJSC "APK0Invest” and others were educed some general characteristics of information marked on them were investigated. At the same time, much attention was paid to information that improved the image of meat processing plants due to placing on web sites.
  • Ескіз
    Документ
    Концептуальний підхід до управління талантами на підприємствах харчової галузі
    (2019) Драган, Олена Іванівна
    У статті досліджено концептуальний підхід до управління талантами з метою її адаптації до підприємств харчової галузі. Сучасні підприємства харчової галузі суттєво відрізняються за рівнем технічного оснащення, використанням новітніх технологій і кваліфікацією персоналу. Крім того, за умов жорсткої конкуренції зростає потреба саме в працівниках, які є високопродуктивними, обдарованими, мають унікальні вміння, знання та навички в сфері інноваційних процесів харчових виробництв. Запровадження концепції управління талантами на підприємствах харчової галузі є актуальною. Досліджено основні складові управління талантами: оцінка, коучинг, наставництво, планування спадкоємності. Проаналізовані підходи для забезпечення управлінських посад талановитими співробітниками. Запропоновано адаптувати матрицю Бостонської консалтингової групи (БКГ) стосовно поділу за групами талановитих працівників підприємства згідно критеріїв «Інноваційний потенціал працівника» Ефективність використання персоналу». Для кожної групи талановитих працівників визначено заходи щодо подальшого існування в компанії з метою підвищення ефективності використання персоналу. Для «Важких дітей» заходи адаптації: наставництво, стажування, планування кар’єри, коворкінг, краудстафінг. Для «Зірок» заходи розвитку: екслюзивний рекрутінг, кар’єрний коучинг, ауфтрагстактика, психологічний тимбілдинг, участь у галузевих конкурсах, грантах, сертифікація персоналу, ротація. Для «Дійних корів» ‒ заходи підтримки: корпоративний університет, інжиніринг праці, технологія AKADS, ротація. Для «Собак» заходи вивільнення персоналу: даунсайзинг, реінжиніринг, аутплейсмент. Для захисту власних талантів підприємства запропоновано застосовувати заходи технології антихедхантінгу.The conceptual approach to management talents with the aim of its adaptation to the enterprises of food industry is described in the article. The modern enterprises of food industry substantially differ from the level of technical equipment, use of the newest technologies and personnel qualification. In addition, at the terms of severe competition the requirement grows exactly in workers who are high-performance, gifted, have unique abilities, knowledge and skills in the sphere of innovative processes of food production. Introduction of conception of talents’ management on the enterprises of food industry is actual. Basic component of talents’ management are investigated: estimation, coaching, tutorship, succession planning. The approaches for providing the administrative positions of talented employees are analyzed. The offers to adapt the matrix of Boston consulting group (BCG) in relation to the division into the groups of talented workers of the enterprise in obedience to criteria of "Innovative potential of worker" Efficiency of staff deployment". For every group of talented workers events in relation to further existence in the company with the aim of increase of the staff deployment efficiency are determined. For the "Difficult children" events of adaptation: tutorship, internship, career planning, co-working, and crowd staffing. For "Stars" events of development: exclusive recruiting, career coaching, psychological teambuilding, participating in branch competitions, grants, personnel certification, rotary press. For the "Milch cows" events of support: corporate university, labour engineering, AKADS technology, rotary press. For «Dogs» events of personal quittance: downsizing, reengineering, outplacement. For defensing of own talents of enterprise it is offered to apply the events of antiheadhunting technology.
  • Ескіз
    Документ
    Соціальна політика підприємств харчової промисловості
    (2012) Драган, Олена Іванівна
    Розглянутовагомий компонент мотиваційногомеханізму стратегічного розвитку підприємства– соціальну політику. Узагальненорезультатидослідженьщодовивчення досвідуформування ефективної соціальної політики на підприємствах харчової промисловості. Сформовані основні завдання, механізм реалізації соціальної політики на підприємствах харчової промисловості. Consideredan importantcomponent ofmotivation mechanismof strategicenterprise development-social policy.The results ofresearch onlearningexperience in formingeffective social policyin the food industry. Formedbasic tasks, mechanisms ofsocial policyin the food industry.
  • Ескіз
    Документ
    Передумови та проблеми розвитку підприємств м’ясної промисловості України
    (2010) Драган, Олена Іванівна
    У статті аналізуються передумови та проблеми, які мають бути вирішеними для забезпечення конкурентоспроможності на ринку та подальшого розвитку підприємств м’ясної промисловості України. This article analyzes the conditions and problems to be solved to ensure competitiveness in the market and further development of meat industry enterprises of Ukraine.
  • Ескіз
    Документ
    Формування інноваційної стратегії на підприємствах м’ясної промисловості
    (2011) Драган, Олена Іванівна
    У статті обґрунтовується формування інноваційної стратегії та пріоритетні напрямки її впровадження на підприємствах м’ясної промисловості, які дозволяють підвищити ефективність виробництва та забезпечити конкурентоспроможність м’ясної продукції на ринку.