Статті
Постійне посилання колекціїhttps://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/7522
Переглянути
6 результатів
Результати пошуку
Документ Підвищенння конкурентоспроможності підприємства(2021) Джух, Тетяна Ігорівна; Михайленко, Ольга Валеріївна; Аліпатова, Марія РусланівнаБудь-який господарюючий суб’єкт у конкурентних умовах для результативного функціонування та оцінювання своїх перспектив на майбутнє має оцінювати ступінь власної конкурентоспроможності. Маючи інформацію про особисті конкурентні позиції, промислові фірми отримують можливість розкрити свої переваги, вибрати правильну тактику поведінки та стратегію, що відповідає реаліям новітніх ринкових процесів. Основами конкурентних переваг підприємств є соціально-економічна та прогресивна технологічно-організаційна бази, вміння аналізувати та вчасно вживати заходів щодо укріплення конкурентних переваг. У статті проаналізовано шляхи підвищення конкурентоспроможності підприємств України. На сучасному етапі розвитку національної економіки основним питанням, яке має бути вирішено, є розроблення ефективних фасилітаторів та механізмів, що сприятимуть підвищенню рівня конкурентоспроможності вітчизняних виробників на ринку, а також гарантуватимуть загальне зміцнення економічного становища України. Метою статті є визначення шляхів підвищення конкурентоспроможності підприємства; порівняння інструментів, які дають змогу знайти свої слабкі сторони, усунення яких може підвищити рівень конкурентоспроможності організації. Стратегічна мета передбачає підвищення конкурентоспроможності вітчизняної економіки на основі інновацій, що створить переваги для вітчизняних виробників, щоб конкурувати з опонентами на внутрішньому та міжнародному ринках, а також допоможе Україні посісти одне з перших місць серед розвинених країн Any business entity in a competitive environment must assess the degree of its own competitiveness in order to function effectively and assess its prospects for the future. Having information about personal competitive positions, industrial firms have the opportunity to reveal their advantages, choose the right tactics of behavior and strategy, true to the realities of the latest market processes. The basis of competitive advantages of enterprises is the socio-economic and progressive technological and organizational base, the ability to analyze and take timely measures to strengthen competitive advantages. The article analyzes ways to increase the competitiveness of Ukrainian enterprises. At the current stage of development of the national economy, the main issue to be addressed is the development of effective facilitators and mechanisms that will increase the competitiveness of domestic producers in the market and will guarantee the overall strengthening of Ukraine’s economic situation. The purpose of the article is to identify ways to increase the competitiveness of the enterprise. Compare the tools that allow you to find your weaknesses, the elimination of which can increase the competitiveness of the organization. The strategic goal is to increase the competitiveness of the domestic economy through innovation, which will create advantages for domestic producers to compete with opponents in domestic and international markets, and help Ukraine to take one of the first places among developed countries. Competitiveness is a key concept that is actively used in theory and practice of management, is a multifaceted concept, which translated from Latin means rivalry, the struggle to achieve the best results. This opens for Ukraine the possibility of transition to world standards of rational and reasonable energy consumption, development of natural resources, raising the level of technology, legal protection of intellectual property. The ultimate goal of these shifts is to create progressive and competitive innovative products on world markets. It should be noted that in the context of globalization and ever-increasing competition, the basis of competitiveness is innovation, which allows countries with innovative competitive advantages to take their rightful place in the world community.Документ Система управління персоналом підприємства: шляхи удосконалення(2020) Петрик, Юлія Сергіївна; Михайленко, Ольга ВалеріївнаУ статті на підставі визначеної сутності персоналу виявлено основні тенденції та напрями його вдосконалення, що обумовлено недостатнім рівнем кваліфікації та наявної кадрової політики, яка спричиняє неспроможність підприємства успішно проводити свою діяльність у різних нестабільних економічних умовах. Задля вдосконалення управління трудовими ресурсами визначено певні цілі компанії (з розподілом на категорії), виокремлено декілька шляхів ефективного управління трудовими ресурсами. Визначено особливості управління персоналом з урахуванням особистих властивостей працівників (забезпечення росту їх кваліфікаційного та професійного рівня, підтримка відвідування професійних груп, де успішні професіонали в певній ділянці роботи діляться власним досвідом та секретами успіху). Отже, на основі персоналізму для дотримання потрібного рівня управління персоналом необхідно не лише постійно підтримувати, але й періодично покращувати умови роботи та її безпеку, надавати відповідне сучасне обладнання для покращення й пришвидшення виконання роботи тощо. Запропоновано надання гнучкого або вільного графіку роботи, введення таких стимулів для підвищення роботи, як моральні та матеріальні, постійний контроль підвищення кваліфікаційного рівня співробітників як заходи покращення використання персоналу підприємства. The article, based on the defined essence of personnel, reveals the main trends and directions of its improvement due to insufficient qualifications and existing personnel policy, which causes the inability of the company to successfully conduct its activities in various unstable economic conditions. In order to improve human resource management, certain goals of the company (divided into categories) are identified, and several ways of effective human resource management are identified. The article identifies the features of personnel management taking into account the personal characteristics of employees (ensuring the growth of their qualifications and professional level, supporting visits to professional groups, where successful professionals in a particular field of work, share their own experience and secrets of success, etc.). That is, on the basis of personalize, in order to comply with the required level of personnel management, it is necessary not only to constantly maintain but also periodically improve working conditions and safety, provide appropriate modern equipment to improve and accelerate performance, and so on. The paper proposes the provision of a flexible or free work schedule, the introduction of incentives to improve work as moral and material, constant monitoring of staff development, as measures to improve the use of staff. The article considers the concept of effective personnel management, which is the main reserve for the growth of industrial production. The development of a mechanism for effective personnel management of enterprises to ensure the effectiveness of work in the long run, which will create new conditions for development and increase their competitiveness. The improvement of the enterprise’s work and its competitiveness with the help of labor resources is also considered. Since labor resources are the main resources of the enterprise, their implementation is the main purpose of the enterprise. The article considers the opinions and views of various scientific papers and scientists on the use of labor resources and ways to improve them, which in turn leads to improved performance of the enterprise.Документ Розроблення та обґрунтування антикризової стратегії діяльності підприємства(2019) Михайленко, Ольга Валеріївна; Майстренко, Альона ВасилівнаУ статті представлено комплексний підхід до формування антикризової стратегії підприємства, що включає у себе повний аналіз стану підприємства, фінансового стану споживачів, а також наявності проблем в економіці країни та світовій економіці. Актуальність даної теми полягає не тільки у розробленні конкретних етапів антикризової стратегії управління підприємством, а й у доцільності застосування антикризової стратегії на тій чи іншій фазі розвитку того ж підприємства. Основна мета статті – правильне застосування конкретних антикризових мір на підприємстві, порівняння антикризового управління з довгостроковим управлінням підприємством, а також основні етапи формування антикризової стратегії. Проблема формування системи антикризового управління є надважливою для підприємств, оскільки бізнес-процеси прискорюються, що вимагає від підприємств мати стратегії для виживання в складних економічних умовах та забезпечити своє успішне існування в майбутньому. In this article presents the development of a strategy of anti-crisis management of an enterprise for its future profitable activity. The relevance of this topic lies not only in the development of specific stages of the anti-crisis strategy of enterprise management, but also in the expediency of applying the anti-crisis strategy at a particular phase of development of the same enterprise. It is also important to understand the difference between long-term company management and anti-crisis man-agement of this company. This difference significantly affects the existence of the company in a crisis situation. The main purpose of the article is the correct application of specific anti-crisis measures at the enterprise, comparison of anti-crisis management with long-term management of the enterprise, as well as the main stages of the formation of an anti-crisis strategy. The results of the study showed that it is important to establish the causes of the crisis and its diagnosis, it is necessary to take into account the implementation period, as well as factors of the internal and external environment, the specifics of the sale of goods and services, and the life cycle stage. At each stage of the life cycle of an enterprise, anti-crisis measures should be different and aimed at solving specific problems. For each phase of the life cycle, an anti-crisis strategy and the necessary measures for its implementation are presented. The anti-crisis strategy is a comprehensive analytical model of the enterprise in conditions of dynamic changes in the internal and external environment in all phases of the life cycle, aimed at achieving the ultimate goal - long-term economic sustainability and financial stability of the enterprise, with the possibility of further development of the company. The problem of creating an effective anti-crisis management system is extremely important for enterprises, since business processes are accelerating, and global markets are becoming increasingly unstable, which requires enterprises to have in their arsenal means and strategies for surviving in difficult economic conditions and ensuring their future success.Документ Характеристика чинників впливу на формування потенціалу підприємства(2013) Михайленко, Ольга ВалеріївнаСтаття містить аналіз поглядів вітчизняних та іноземних науковців щодо теоретичних підходів визначення основних напрямків формування потенціалу підприємства, науково обґрунтовує класифікацію чинників впливу на потенціал підприємства в залежності від сфери їх впливу та забезпечення досягнення мети підприємства. В статті розглянуте формування потенціалу підприємства як структурної одиниці господарської системи. Рaper contains an analysis of the views of local and foreign scholars on theoretical approaches to identifying key areas of capacity building enterprises, research justifies the classification of factors influencing the potential of the company, depending on their area of influence and achieve company goals. The article examined the formation potential of the company as a structural unit of the economic system.Документ Теоретичні аспекти стратегічного розвитку виробничого потенціалу(2013) Михайленко, Ольга ВалеріївнаВ статті визначені основні теоретичні аспекти стратегічного розвитку виробничого потенціалу, досліджено економічну сутність категорій «виробничий потенціал», «стратегія», «стратегічне управління» та «стратегічне планування». Розглянуті та обґрунтовані основні напрямки розвитку підприємств в залежності від ресурсів на підставі визначених зовнішніх та внутрішніх чинників впливу на виробничий потенціал. Іn the article the basic theoretical aspects of strategic development of productive capacities, studied the economic substance of the categories of "production potential", "strategy", "strategic management" and "strategic planning." Examined and proved the main directions of development of enterprises, depending on the resources on the basis of certain internal and external factors influence the production potential.Документ Характеристика основних конкурентоспроможних переваг потенціалу підприємства(2013) Чернелевська, Олена Леонідівна; Михайленко, Ольга ВалеріївнаСтаття містить основні теоретичні передумови визначення конкурентоспроможності економіки, методів її виміру та визначення зв’язку із динамікою зростання на різних етапах економічного цикл. автором розроблено класифікацію основних умов руху країни до нових стадій This article contains basic theoretical assumptions determine the competitiveness of the economy, methods of measurement and determination due to the dynamics of growth at different stages of the economic cycle. author developed a classification of the country's basic conditions to new stages