Статті
Постійне посилання колекціїhttps://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/7522
Переглянути
3 результатів
Результати пошуку
Документ Механізм адміністрування діяльності суб’єкта господарювання(2018) Міненко, Михайло АнатолійовичЗміст статті дає можливість зрозуміти, яким чином на практиці забезпечується цілеспрямований вплив суб ’єкта управління на об ’єкт управління, як побудована інтегрована система важелів, інструментів і процедур, що використовується для налагодження необхідного механізму такого впливу. Дана коротка характеристика адміністративному, соціальному, правовому, господарському механізму впливу на діяльність суб’єкта господарювання. Розкрито взаємозв’язок між важелями, інструментами і механізмами, а також визначено різницю у розумінні й використанні інструментів і важелів. Представлено різноманітні поняття важеля в адмініструванні, їх характеристики. Узагальнено та охарактеризовано важелі адміністрування діяльності суб’єкта господарювання за напрямами, згруповано їх за класифікаційними критеріями. Наведено приклади координаційних завдань, що реалізуються, використовуючи відповідні важелі. Водночас акцентовано увагу на тому, що механізм адміністрування господарюючого суб’єкта, враховуючи широку палітру важелів та інструментів, є достатньо індивідуальним. Підсумком статті є авторське бачення візуалізованої моделі механізму адміністрування діяльності суб’єкта господарювання. Модель показує, що зміст механізму адміністрування визначається не тільки особливостями сформованої інтегрованої системи важелів, інструментів і процедур, але й рівнем впливу ділового середовища, інфраструктури, факторами зовнішнього середовища. The content of the article gives an opportunity to understand how in practice the purposeful influence of the subject of management on the object of management is ensured, how is an integrated system of levers, tools and procedures used to set up the necessary mechanism for such an impact. A brief description of the administrative, social, legal, economic mechanism of influence on the subject of economic activity is given. The relationship between levers, tools and mechanisms is revealed, as well as a difference in the understanding and use of tools and levers. Various notions of leverage in administration and their characteristics are presented. The levers of administration of the subject of business activity due to the directions are generalized and characterized, they are grouped according to the classification criteria. Examples of coordinating tasks that are implemented using the appropriate levers are given. At the same time, attention is paid to the fact that the mechanism of administration of the economic entity, taking into account the wide range of levers and instruments, is sufficiently individual. The result of the article is the author's vision of the visualized model of the mechanism of administration of the business entity's activity. The model shows that the content of the administration mechanism is determined not only by the features of the formed integrated system of levers, tools and procedures, but also by the level of influence of the business medium, infrastructure, factors of the medium.Документ Невизначеність інституційного середовища для сталого розвитку переробної промисловості України(2017) Міненко, Михайло АнатолійовичУ статті акцентовано увагу на необхідності проведення інституційних змін для забезпечення стабільності продовольчої безпеки і створення прозорих конкурентних умов функціонування переробної промисловості України. Обґрунтовано такі зміни, враховуючи загрози, що виникли у зв ’язку з монополізацією продуктового ланцюга одним із його учасників, процесом інтегрування в європейський і світовий простір, а також «тінізацією» національної економіки. Проаналізовано історичні кроки реформування харчової, м ’ясної і молочної промисловості України, що фактично призвели до ліквідації інституційної складової, яка визначала їх місце та роль у системі економічних відносин. Зазначено, що департамент продовольства Міністерства аграрної політики та продовольства України, об’єднання виробників, профспілкові об’єднання переробної промисловості самостійно ні ресурсно, ні інституційно не можуть мінімізувати втрати і системно відстояти інтереси власників, найманих працівників, споживачів. Визначено авторське бачення можливих інституційних змін, що сприяли б гармонізації мотиваційної складової процесу вирощування, переробки і реалізації продукції, а також забезпечили створення належного середовища для сталого розвитку переробної промисловості України. Дано прогноз очікуваних переваг для роботодавців і найманих працівників у разі підписання галузевої угоди і колективних договорів. The paper emphates on the necessity of institutional changes to ensure the stability of food security and the development of transparent competitive conditions for the functioning of the processing industry of Ukraine. Such changes were substantiated, taking into account the threats that arose in connection with the monopolization of the product chain by one of its participants, the process of integration into European and world community, and also the "shadowing" of the national economy. The historical steps of reforming food, meat and dairy industry of Ukraine have been analyzed, which in fact led to the elimination of the institutional component, which determined their place and role in the system of economic relations. It is noted that the Department of Food of the Ministry of Agrarian Policy and Food of Ukraine, the association of producers, labor unions of the processing industry neither independently nor institutionaly can minimize losses and systematically defend the interests of owners, employees, consumers. The author’s vision of possible institutional changes, which would contribute to the harmonization of the motivation component of the process of cultivation, processing and selling of products, was also determined, as well as the formation of an appropriate environment for the sustainable development of the processing industry of Ukraine was ensured. The forecast of expected benefits for employers and employees in case of signing the Branch Agreement and Collective Agreements is given.Документ Проблема використання географічних зазначень та найменувань українськими виноробами(2014) Міненко, Михайло Анатолійович; Матвєєв, Володимир ВолодимировичВ статті дається оцінка питанню вживання географічних зазначень і найменувань у традиційних родових назвах української виноробної продукції в умовах створення Україною зони вільної торгівлі з ЄС. Поставлені завдання, які потребують вирішення для стабільного розвитку виноробної галузі України. In conditions of market competition, individualization of wine making is provided not only by the use of trade marks. A substantial role is played by special characteristics of the product connected with geographical location of its production. Natural or human factors characteristic for special geographical location predetermine special characteristics of wine which distinguish it from homogeneous products of other producers. When making their choice, consumers of such a product should take into account its origin. As European winemakers face greater competition from new producers, the problem of geographical names as the basis of marketing strategy of European companies, it is the matter of negotiations between the European Union and third countries. Thus, in conditions of free trade zone creation between Ukraine and the EU, the conflict arises between the names of Ukrainian trade marks and European geographical names. It is also necessary to mention, that winemakers do not have legal rights to use registered names, because Ukrainian requirements contradict international legislation and it is Ukraine that is interested in the creation of the free trade zone. If the Ukrainian producers really want to take advantage of all possibilities the free trade zone provides and become wealthy and pasperous, they must satisfy all the requirements of its creation. However, the problem of geographical sings and names protection of Ukrainian wine products is only a top of the iceberg. After becoming a member of the World Trade Organization and with the prospect of creation of free trade zone with the EU, the Ukrainian wine market must become a part of the world wine market with more fierce competition.