Статті

Постійне посилання колекціїhttps://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/7522

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 2 з 2
  • Ескіз
    Документ
    Вплив розмірів активів страховиків на ефективність їхньої діяльності на прикладі компаній Німеччини
    (2019) Шірінян, Лада Василівна; Шірінян, Арам Сергійович; Роганова, Ганна Олександрівна
    Проаналізовано страховий ринок Німеччини в частині визначення впливу розмірів активів страховиків на фінансовий результат і ключових показників їхньої діяльності. Використано дані за 2007–2016 рр. про основних гравців: 36 компаній зі страхування здоров’я (health), 43 компанії зі страхування життя (life), 46 компаній зі страхування майна (property/casuality). Згідно з основною гіпотезою дослідження, кореляція між величиною прибутку й розміром активів страховиків Німеччини є додатною, а між рентабельністю активів та їх розміром – від’ємною. Послідовність дій включає ієрархічний кластерний і кореляційно-регресійний аналіз обраних факторів та цільових показників. Виявлено тенденцію зниження рентабельності активів на тлі зростання прибутків страховиків. Доведено, що їхні активи відчутно впливають на абсолютний фінансовий результат і невідчутно – на їх рентабельність. Аргументовано істотність кореляцій показників рентабельності власного капіталу й інвестицій, фінансового результату та рентабельності активів. The German insurance market is selected to study the impact of the size of insurers’ assets on the financial result and key indicators of their activities. The methodology of the research is based on the assessment of financial indicators of insurance companies in Germany for 2007-2016. The paper uses the data of the main players in the German insurance market: 36 health insurance companies, 43 life insurance companies, and 46 property/casuality companies. The analysis sequence includes a hierarchical cluster analysis, using scatter diagrams, company groups (clusters), histograms and frequency tables, and then – a correlation analysis between the selected factors and target indicators of the study. The paper is aimed at investigating the influence of the assets of insurance companies on their efficiency on the example of insurers in Germany due to the revealed correlations for indicators of net profit and profitability of assets. The main hypothesis of the study is formulated as follows: the correlation between the profit and the size of insurers’ assets in Germany is positive, and the correlation between the return on assets and the size of assets is negative. For insurers carrying out health insurance, it is argued: firstly, the significance of the impact of the indicator of return on equity on the financial result, and secondly, the impact of the return on investment and the share of premiums and equity in assets on the return on assets. For life insurers, the impact of sales, investment returns and the share of premiums in assets on a return on assets is obtained. For insurers that insure property, it is substantiated: firstly, the significance of the impact of return on sales and the ratio of equity to premiums on the financial result; secondly, the impact of the return on equity and investments on the return on assets.
  • Ескіз
    Документ
    Оцінка конкурентоспроможності підприємства на прикладі ПрАТ “Оболонь”
    (2021) Роганова, Ганна Олександрівна; Ковальчук, Володимир Юрійович
    У роботі досліджено трактування терміну «конкурентоспроможність підприємства». Виявлено відмінності у тлумаченні поняття конкурентоспроможності підприємства різними вченими, з’ясовано основні методи оцінки конкурентоспроможності підприємства та параметри конкурентних переваг. Метою статті є дослідження рівня конкурентоспроможності сучасного підприємства харчової промисловості, з’ясовування його конкурентних переваг на ринку, визначення використовуваної конкурентної стратегії. Під час дослідження було застосовано кластерний аналіз, SPACE-аналіз та SWOT-аналіз. Діагностика конкурентоспроможності підприємства була здійснена для підприємства харчової промисловості ПрАТ «Оболонь» за даними консолідованої фінансової звітності станом на кінець 2019 року. Кластерний аналіз восьми підприємств харчової галузі дозволив їх класифікувати у три кластери за результатами розрахунку таких показників фінансової стійкості: коефіцієнт автономії, коефіцієнт фінансового ризику, коефіцієнт маневреності власного капіталу, коефіцієнт фінансового левериджу. Основний об’єкт дослідження ПрАТ «Оболонь» знаходіться в одному (другому) кластері з ПрАТ “Опілля”. Результати SPACE-аналізу за факторами стабільності середовища, промислового та фінансового потенціалу, конкурентних переваг дозволили визначити конкуренту стратегію ПрАТ «Оболонь» як захисну. SWOT-аналіз допоміг виявити основні конкурентні переваги (сильні сторони, можливості) та слабкі сторони та загрози для з’ясування перспектив ефективного функціонування підприємства. Визначено основні фактори впливу на формування конкурентоспроможності об’єкта дослідження та запропоновано заходи щодо покращення фінансового стану та підвищення його конкурентоспроможності. Перспективи подальших досліджень полягають у розробці заходів щодо оптимізації структури капіталу з метою підвищення рентабельності та інвестиційної привабливості методом моделювання структури капіталу. The interpretation of the term "enterprise competitiveness" is investigated in the work. Differences in the interpretation of the concept of enterprise competitiveness by different scientists are revealed, the main methods of assessing the competitiveness of the enterprise and the parameters of competitive advantage are clarified. The purpose of the article is to study the level of competitiveness of the modern food industry, to clarify its competitive advantages in the market, to determine the competitive strategy used. Cluster analysis, SPACE analysis and SWOT analysis were used during the study. Diagnosis of the company's competitiveness was carried out for the food industry company PJSC "Obolon" according to the consolidated financial statements as of the end of 2019. Cluster analysis of eight food companies allowed them to be classified into three clusters based on the results of calculating the following indicators of financial stability: autonomy ratio, financial risk ratio, equity maneuverability ratio, financial leverage ratio. The main object of research of PJSC "Obolon" is in one (second) cluster with PJSC "Opillya". The results of SPACE-analysis on the factors of environmental stability, industrial and financial potential, competitive advantages allowed to define the competitor's strategy of Obolon PJSC as protective. The SWOT analysis helped to identify the main competitive advantages (strengths, opportunities) and weaknesses and threats to determine the prospects for effective operation of the enterprise. The main factors influencing the formation of the competitiveness of the object of study are identified and measures are proposed to improve the financial condition and increase its competitiveness. Prospects for further research are to develop measures to optimize the capital structure in order to increase profitability and investment attractiveness by modeling the capital structure.