Статті

Постійне посилання колекціїhttps://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/7522

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 3 з 3
  • Ескіз
    Документ
    Державний борг України: виклики та загрози для економіки
    (2022) Третяк, Катерина Володимирівна; Климаш, Наталія Іванівна; Роганова, Ганна Олександрівна
    У науковому дослідженні здійснено ретроспективний аналіз щодо трактування поняття «державний борг» і визначено його роль для держави та суспільства. З’ясовано, що в кейнсіанській теорії прослідковується найбільш ліберальний підхід до формування боргових зобов’язань держави та податкового тиску на суспільство. Визначено сутність поняття «борг» у Цивільному кодексі України. Так, зважаючи на складність і різ- ноплановість дефініції, законодавець наводить трактування боргу з позиції фінансових відносин між позичальником і кредитором. Поняття «державний борг» має певні специфічні характеристики, хоча є і спільні ознаки із загальновідомим поняттям «борг». Це пов’язано з наявністю особливого статусу боржника, у ролі якого виступає держава, що водночас може бути також кредитором для суб’єктів господарювання та окремих секторів економіки. У статті проведено аналіз формування державного боргу з 2010 р. до 2022 р. Станом на кінець ІІ кварталу 2022 р. державний і гарантований державою борг України загалом становив 3083,22 млрд грн, у тому числі: державний і гарантований державою зо- внішній борг – 1789,39 млрд грн; державний і гарантований державою внутрішній борг – 1293,83 млрд грн. Такий значний розмір державного боргу у 2022 р. викликаний необхідністю фінансування витрат на армію та захист територіальної цілісності України. На переважну думку експертів у сфері управління державними фінансами, на кінець 2022 р. державний борг по відношенню до ВВП становитиме близько 106%. Цей показник є доволі високим, але не представляє значної загрози економіці країни. Встановлено, що за нормалізації ситуації та при нарощуванні економічного потенціалу борги можна буде погасити вчасно та повною мірою. Авторами статті підтримується позиція щодо унеможливлення дефолту, оскільки дане економічне явище негативно впливає на репутацію країни-позичальника в майбутньому. The scientific study carried out a retrospective analysis on the interpretation of the concept of «government debt» and defined its role for the State and society. It was found that the most liberal approach to the formation of government debt obligations and tax pressure on society can be traced when considering the Keynesian theory. The essence of the concept of «debt» in the Civil Code of Ukraine is defined. Thus, given the complexity and diversity of the definition, the legislator cites the interpretation of debt from the standpoint of financial relations between the borrower and the lender. The concept of «government debt» has certain specific characteristics, although there are common features with the well-known concept of «debt». This is connected with the presence of a special status of the debtor, a role acted by the State, which at the same time can also be a creditor for business entities and certain sectors of the economy. The article analyzes the formation of government debt from 2010 to 2022 As of the end of the second quarter of 2022, the government and government guaranteed debt of Ukraine amounted to UAH 3083.22 billion, including: government and government guaranteed external debt – UAH 1789.39 billion; government and govern- ment guaranteed domestic debt – UAH 1293.83 billion. Such a significant amount of government debt in 2022 is caused by the need to finance the costs of the army and protection of the territorial integrity of Ukraine. According to experts in the field of public finance management, at the end of 2022 the government debt in relation to GDP will be about 106%. This indicator is quite high, but does not pose a significant threat to the country’s economy. It is determined that with the normalization of the situation and with the growth of economic potential, debts can be repaid on time and in full. The authors of the article support the position on the impossibility of default on the debts, since this economic phenomenon negatively affects the reputation of the borrower country in the future.
  • Ескіз
    Документ
    Моделювання впливу визначальних факторів на рівень державного боргу України
    (2022) Роганова, Ганна Олександрівна; Климаш, Наталія Іванівна; Третяк, Катерина Володимирівна
    У статті проведено дослідження динаміки цін на метали та сировину на світовому ринку та встановлено зростаючу тенденцію, що має вплив на економічне становище України. Авторами здійснено горизонтальний аналіз основних макроекономічних показників за 12 років. Встановлено, що у досліджуваний період рівень державного боргу зростав, а крім того, в умовах воєнних дій в Україні перевищить ВВП країни найближчим часом. У роботі розроблено економіко-математичну модель регулюючого впливу незалежних факторів на розмір зовнішнього державного боргу України. У якості факторів непрямої дії із числа основних макроекономічних показників та показників рівня цін на ф'ючерси сировини обрано тринадцять показників, які мають найбільший вплив. Адекватність моделі підтверджено за допомогою відповідних коефіцієнтів, що дає змогу стверджувати про тісний зв'язок між результуючим показником та факторами, що впливають на його формування. The role of public debt and its impact on the economic potential of the country is investigated in the scientific work. It was found that the higher the level of public debt, the greater the country's dependence on creditors. Given the economic troubles, the influx of financial and economic crises in recent decades, the Covid-19 pandemic and military actions on the territory of Ukraine, the government was forced to make loans in fairly significant amounts.The article examines the dynamics of prices for metals and raw materials on the world market and establishes a growing trend that has an impact on the economic situation of Ukraine. Given the fact that Ukrainian producers export metals and grains, price fluctuations affect the country's economic situation. The authors carried out a horizontal analysis of the main macroeconomic indicators for 12 years. It was established that during the period under study, the level of public debt increased, and in the conditions of a full-scale war in Ukraine, it will exceed the country's GDP. Although this phenomenon is common in the world economy, this situation is dangerous for Ukraine, since the country's credit ratings fell with the start of hostilities. The paper developed an economic-mathematical model of the regulatory influence of independent factors on the size of the state debt of Ukraine. Thirteen indicators, which have the greatest influence, were selected as factors of indirect action from among the main macroeconomic indicators and indicators of the price level of raw materials futures. The closeness of the relationship between the dependent variable Y and the independent variables X was assessed using statistical characteristics: the coefficient of determination, the correlation coefficient. With the help of these coefficients, the conformity of the built regression model with the actual data was checked. After establishing the closeness of the connection between the variables of the model, the significance of the connection was characterized using Fisher's F-test. Since the correlation coefficient is a sample characteristic that may deviate from its true value, the significance of the correlation coefficient was tested using the Student's t-test. The adequacy of the model was confirmed using the above-mentioned coefficients, which makes it possible to assert a close connection between the resulting indicator and the factors affecting its formation.
  • Ескіз
    Документ
    Ефективне запровадження зарубіжного досвіду недержавного пенсійного страхування в Україні
    (2020) Третяк, Катерина Володимирівна; Демченко, Віталія Олександрівна
    Реформування пенсійних систем у всьому світі викликано тим, що необхідно збалансувати витрати на соціальну підтримку людей. Ці витрати зростають незалежно відфінансових можливостей країни. Україна, як і решта країн Європи, стоїть перед кризою системи державного пенсійного забезпечення. Важливим елементом пенсійної системи є недержавне пенсійне страхування. У статті проаналізовано сучасний стан, моделі, функціонування та ефективність недержавного пенсійного забезпечення різнох країн. Проведений послідовний аналіз зарубіжної практики недержавного пенсійного страхування, дозволив структурувати питання пенсійного страхування для встановлення взаємозв’язку між ними, а також визначення послідовності їх рішення. Досліджено провідні аспекти розвитку вітчизняного недержавного пенсійного страхування в розрізі основної форми додаткового страхування пенсій. Під час аналітичної роботи розглянуто чотири моделі пенсійного страхування в світі, визначено їх особливості на класифікаційній основі, а також конкретизовано перспективи піднесення недержавного пенсійного страхування. Акцентовано увагу на наявності певних особливостей у кожної з діючих світових пенсійних моделей. Питання пенсійного забезпечення посилюється з кожним роком: у найближчі 30 років у країні вдвічі збільшиться кількість пенсіонерів, тому держава може постати перед дилемою: або підвищити відрахування з фонду оплати праці, або зменшити розмір і кількість пенсій. Необхідно переходити до облікового методу, що виключатиме потенційні маніпулювання, зокрема, який базуватиметься, відповідно до міжнародної практики, на обчисленні цінності одиниці пенсійних внесків. Пропонується збільшення прозорості методу оцінювання вартості активів. Акцентовано увагу на необхідності розгляду питання реформування діючої системи недержавного пенсійного страхування та пошуку результативних інструментів для забезпечення надійної та стабільної основи пенсійних фондів. За результатами проведеного дослідження, встановлено завдання, за умов виконання яких страхові компанії зі страхування життя мають можливість використовувати перспективи розвитку та можливість посісти провідний щабель на ринку надання послуг із недержавного пенсійного страхування.