Статті

Постійне посилання колекціїhttps://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/7522

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 1 з 1
  • Ескіз
    Документ
    Management of business processes of enterprises on the example of "Rosinka" llc
    (2018) Tur, Olesya; Matusevich, Anastasia
    The trends in the market of soft drinks, mineral and other waters in Ukraine were analyzed, in particular: the part of mineral water, sweet sparkling drinks, kvass and other drinks in the segment of soft drinks market was identified; leaders of sales in the soft drinks market in the segment of "mineral water" were identified (IDS Group Ukraine and Coca-Cola HBS), and the largest producers of soft drinks in the segment of "soft drinks" were identified (Coca-Cola, PepsiCo, Obolon, Akvaplast, Panda, Erlan). The business processes of "Kiev factory of soft drinks "ROSINKA" LLC were analyzed. It was established, that the company is built in compliance with the functional approach of business process modeling, in particular each unit has its own functions and is responsible for the implementation of specific business processes: production, marketing, sales of finished products. The model of business system was developed on this ground. And this model complies with the requirements of State Standard of Ukraine ISO 9001:2015 and covers more than 90% of the company activity, in particular: raw materials supply, production, storage, sale and quality control at every stage. The main stages of evaluation of the management of business processes at the enterprises were analyzed. As a result, there is a possibility to identify a key business process at the studied beverages enterprise at the initial stage and to present a model of this process. It consists in the transformation of incoming resources (raw materials) into outcoming resources (finished drinks) with help of a special mechanism, which includes labor, energy resources, fixed assets, software, including compliance with the internal regulatory and administrative documentation. At the next stage of the analysis of the efficiency of management of business processes at "ROSINKA" LLC the system of indicators was created and analyzed, in particular, costs of business processes (fixed assets, labor and material resources). Проаналізовано тенденції змін на ринку безалкогольних напоїв, мінеральних та інших вод в Україні, зокрема: виділено частки мінеральних вод, солодких газованих напоїв, квасу та інших напоїв у сегменті прохолодних напоїв; виявлено лідерів продажу на ринку безалкогольних напоїв у сегменті «мінеральна вода» (IDS Group Ukraine, Coca-Cola HBS) та найбільші виробники безалкогольних напоїв у сегменті «солодкі газовані напої» (Coca-Cola, PepsiCo, Оболонь, Аквапласт, Панда, Ерлан). Проаналізовано бізнес-процеси Товариства з обмеженою відповідальністю «Київський завод безалкогольних напоїв «РОСИНКА». Виявлено, що підприємство побудоване за функціональним підходом моделювання бізнес-процесів, зокрема кожен структурний підрозділ має власні функції та відповідає за реалізацію конкретних бізнес-процесів: виробництво продукції, маркетинг, збут готової продукції. На основі цього була розроблена модель бізнес-системи, яка відповідає вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 та охоплює більше 90% діяльності підприємства, зокрема: процеси забезпечення сировиною, виробництво, зберігання, збут та контроль якості на кожному етапі. Проаналізовані основні етапи оцінювання управління бізнес-процесами на підприємствах. Це дало можливість на початковому етапі оцінювання виявити ключовий бізнес-процес на досліджуваному підприємстві по виробництву напоїв та представити модель даного процесу. Вона полягає у перетворенні вхідних ресурсів (сировини та матеріалів) на вихідні (готові напої) за допомогою спеціального механізму, який включає трудові, енергетичні ресурси, основні засоби, програмне забезпечення, включаючи дотримання вимог нормативно-розпорядчої документації. При наступному етапі аналізу ефективності управління бізнес-процесами на ТОВ «КЗН «РОСИНКА» були сформовані та проаналізовані системи показників, зокрема, вартості бізнес-процесів (основних засобів, трудових та матеріальних ресурсів).