Статті
Постійне посилання колекціїhttps://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/7522
Переглянути
5 результатів
Результати пошуку
Документ Development of rural areas in Ukraine in the context of decentralization: an empirical study(2022) Davydenko, Nadiia; Wasilewska, Natalia; Boiko, Svitlana; Wasilewski, MirosławDecentralization in Ukraine was actualized due to the inability of the local self-government system to satisfy the needs of the rural population in public services for the comprehensive development of a person, their self-realization, and the protection of their constitutional rights. The purpose of this empirical study is to examine development of rural areas in Ukraine in the context of decentralization. The methodology used was exploratory qualitative in nature and used a multiple case study, wherein data analysis were applied. We have found that the first result of decentralization in 2015–2018 is a slowdown in the decline of the proportion of the rural population, in the rate of decline of the available rural population, and the employment rate of the rural population. Our study refutes the hypothesis that the rural development targets, which were defined at the beginning of decentralization and fixed in the current legislation, have been achieved. Rural development targets have not been achieved, and economic modeling shows that there are no prospects for achieving them in the near future. The research results presented in the paper are of considerable importance for developing economic policy and the social development of rural areas, by addressing the needs of these rural areas.Документ The state of implementation the decentralization in Ukraine(2020) Esh, Svetlana; Gerasimenko, DariaThe development of local self-government in Ukraine is accompanied by decentralization processes aimed at the effective activity of local authorities and improvement of the socioeconomic standard of living of the population. The article examines the current state of decentralization reform in Ukraine The problems and risks that accompany the processes of decentralization in modem economic conditions are substantiated. Changes in the legal regulation of decentralization reform and their impact on the development of local self-government are considered. The purpose of the study is to analyze the current state and prospects of decentralization, determine the nature and place of united territorial communities (UTC) in the development of local self-government, substantiate the problems associated with the processes of decentralization and generalized prospects for the further development of UTC in modem economic conditions. During the study of decentralization processes, common scientific and special methods were used. The methods of comparison and grouping are used to analyze the processes of creation of UTC, the statistical method helps to compare the dynamics of UTC formation on a territorial basis, conduct economic data concerning the financial resources of the community. The methodology of the systematic approach involves a comprehensive study of the factors that accompany and influence decentralization processes. Method of generalization is used in drawing conclusions and recommendations. The article provides the dynamics of the formation of the UTC over 5 years, the basic and additional criteria, which are needed to determine community capacity, were analyzed, a comparative characterization of the capacity of communities in the regions of Ukraine was conducted and the capacity rating was justified. Розвиток місцевого самоврядування в Україні супроводжується процесами децентралізації, які направлені на ефективну діяльність органів місцевої влади та підвищення соціально-економічного рівня життя населення. У статті досліджено поточний стан реформи децентралізації в Україні. Обґрунтовано проблеми та ризики, які супроводжують процеси децентралізації в сучасних умовах господарювання. Розглянуто зміни у нормативно-правовому регулюванні реформи децентралізації та їхній вплив на розвиток місцевого самоврядування. Здійснено аналіз сучасного стану та перспектив розвитку децентралізації, визначення суті та місця ОТГу розвитку місцевого самоврядування, обґрунтовано оцінку проблем, які пов’язані з процесами децентралізації, та узагальнено перспективи подальшого розвитку ОТГ у сучасних умовах господарювання. Під час дослідження процесів децентралізації використані загальнонаукові та спеціальні методи. За допомогою методів порівняння та групування аналізуються процеси створення об ’єднаних територіальних громад (ОТГ), статистичний метод допомагає порівняти динаміку формування ОТГ за територіальним принципом, провести обробку економічних даних, що стосуються фінансових ресурсів громади. Методологія системного підходу передбачає комплексне вивчення факторів, які супроводжують процеси децентралізації та впливають на них. Під час розробки висновків і рекомендацій використовується метод узагальнення. Описано динаміку формування ОТГ протягом п ’яти років, проаналізовано базові і додаткові критерії, необхідні для визначення спроможності громади, проведено порівняльну характеристику спроможності громад областей України, обґрунтовано рейтинг спроможності.Документ Економічна та фінансова безпека регіонів в умовах децентралізації(2015) Бурлуцький, Сергій Віталійович; Бурлуцька, Світлана ВладиславівнаЦіллю роботи є системне узагальнення та обґрунтування науково-методологічних засад економічної та фінансової безпеки регіонів в умовах децентралізації. Зроблено акцент на необхідності системного дослідження співвідношення дефініцій «економічна та фінансова безпека» - «економічна та фінансова безпека регіону». Встановлено, що реалізовані державні заходи з фінансової децентралізації фактично не забезпечують підвищення рівня фінансової безпеки регіонів України.Introduction. The redistributiv mechanisms created in Ukraine don't carry out the leveling function and recreate the existing level of social and economic stratification, worsen the economic and financial security level. Decentralization of the state financial resources and introduction of the budgetary federalism principles will provide protection of regions against negative influences in the financial relations sphere, their financial safety and ability to sustainable development. The aim of work is system generalization and justifications of the scientific and methodological principles of regions economic and financial security in the decentralization conditions. Methods. Basis for research is the dialectic analysis of definitions "economic and financial security", structural decomposition of safety subsystems functions at the regional and local level. The fundamentals for methodology are system approach and a sustainable economic development paradigm. Results. Teoretik-methodological analysis results of the definitions economic and financial security indicate discrepancy of the existing сategorical apparatus to a system paradigm provisions. Decentralization processes of a regional control system and the budgetary decentralization in Ukraine aren't capable to increase the level of financial safety. Conclusion. Institutional reorganization of the relations between the power and business, creation of conditions for effective use of the available regional potential – natural, production, human and financial have to become tackle financial safety problem. It is expedient to use of the communities formation mechanism not only by the territorial principle, and by the tax potential level.Документ Прагматизм податкоспроможності об’єднаних територіальних громад у контексті фіскальної децентралізації(2019) Бойко, Світлана ВасилівнаУ статті виконано емпіричний аналіз сучасного стану податкоспроможності об’єднаних територіальних громад у контексті забезпечення їх розвитку. Визначено середній індекс податкоспроможності бюджетів об’єднаних територіальних громад за формулою середньої арифметичної простої та зваженої у 2016-2019 роках та побудовано регресійні моделі, що дало можливість зробити висновок про позитивну динаміку середнього показника. Визначено дотаційність більшості бюджетів об’єднаних територіальних громад, високий рівень їх диференціації за рівнем індексу податкоспроможності та темпом його приросту. The reform of the administrative-territorial structure of Ukraine and the system of financial support of local self-government takes place taking into account the possibility of the formation of united territorial communities. Formation of united territorial communities took place in conditions of budget centralization, insufficient level of financial support and financing of expenses by transfers. Empirical study of the level of tax capacity of the budgets of the united territorial communities gave grounds for the conclusion about the growth of the average level of tax capacity of the budgets of the combined territorial communities. Changes in the level of tax capacity of the budgets of the united territorial communities occur slowly, which is confirmed by the value of the correlation coefficient of annual indicators. The structural changes in the distribution of the budgets of the united territorial communities by the index of tax capacity indicate the prevalence of the number of budgets, which is characterized by an increase in the index of tax capacity and a change in the order of horizontal equalization over budgets, which is characterized by a decrease in the index of tax capacity. The inverse relationship between the terms of existence of the united territorial communities and the rate of growth of the tax capacity index of their budgets is proved. The current state of distribution of the united territorial communities during their existence and the rate of growth of the tax capacity index has the following features: the budgets of the united territorial communities established in 2017 were the most heterogeneous in terms of the rate of growth of the index of tax capacity; the budgets of the united territorial communities established in 2015 and 2016 were homogeneous in terms of the rate of growth of the index of tax capacity. The average annual rate of growth of index of the tax capacity of the budgets of the united territorial communities was 6,2% (2015) and 9,3% (2016).Документ Горизонтальне вирівнювання обласних бюджетів у системі міжбюджетного фінансового забезпечення регіонів України(2018) Бойко, Світлана Василівна; Шірінян, Лада ВасилівнаМетою дослідження є дослідження фінансової складової міжбюджетних відносин в Україні в частині забезпечення та вдосконалення горизонтального вирівнювання обласних бюджетів в умовах децентралізації. Методологія дослідження базується на фундаментальних положеннях теорії публічних фінансів, зокрема теорії фінансового (фіскального) федералізму. Економіко-статистичний аналіз проведено із застосуванням методів узагальнення, табличного та графічного, а також кластерного та кореляційного аналізу. Обмеженнями у проведеному дослідженні є неповнота статистичних даних, що підлягають оприлюдненню Державною службою статистики України, Державною казначейською службою України та Міністерством фінансів України. Результати. Проаналізовано зміни горизонтального вирівнювання місцевих бюджетів у двох періодах: дореформеному та періоді бюджетної децентралізації. Доведено, що дотація вирівнювання була основним інструментом вирівнювання дохідної частини місцевих бюджетів за допомогою якого формувалося близько четвертої їх частини та близько половини офіційних трансфертів, після реформування горизонтального вирівнювання зменшення абсолютного обсягу становило 11,5 разів, відносних показників ‒ 15 разів. Доведено, що система горизонтального вирівнювання обласних бюджетів в Україні є неефективною за критерієм фіскальної ефективності та суперечить утвердженню бюджетної децентралізації. Сформовано чотири кластери за обсягами горизонтального вирівнювання на душу населення: І кластер ‒ середні за розмірами обсяги базової дотації: обласні бюджети Вінницької, Житомирської, Чернігівської, Кіровоградської, Хмельницької, Миколаївської та Черкаської обл.; ІІ кластер ‒ найменші розміри базової дотації (бюджети Луганської та Сумської обл.) або змінність напрямів горизонтального вирівнювання (бюджети Донецької, Харківської, Одеської та Львівської обл.); ІІІ кластер ‒ максимальні за розмірами обсяги базової дотації: обласні бюджети Волинської, Рівненської, Херсонської, Івано-Франківської, Тернопільської, Закарпатської та Чернівецької обл.; ІV кластер ‒ обласні бюджети, що перераховували реверсну дотацію до Державного бюджету України: обласні бюджети Дніпропетровської, Запорізької, Київської та Полтавської обл. Практичне значення. Обґрунтовано напрями удосконалення горизонтального вирівнювання обласних бюджетів в Україні: запровадження індексу горизонтального вирівнювання; незмінність підходів до горизонтального вирівнювання на три роки, що відповідатиме вимогам середньострокового бюджетного планування та сталого розвитку регіонів; розширення меж інтервалу значення індексу горизонтального вирівнювання. Перспективи подальших дослідженнях полягають у обґрунтовуванні механізму забезпечення фінансовими ресурсами органів місцевого самоврядування в контексті реалізації політики децентралізації.The purpose of the study is to study a financial component of intergovernmental fiscal relations in Ukraine in part of providing and improving the horizontal equalization of regional budgets in conditions of decentralization. The methodology of the study is based on the fundamental provisions of the theory of public finance, in particular the theory of fiscal federalism. Economic and statistical analysis was conducted using the methods of synthesis, tabular, graphic, cluster and correlation analysis. The limitations in the study are incomplete statistical data the State Statistics Service of Ukraine, the State Treasury Service of Ukraine and the Ministry of Finance of Ukraine. Results. The changes in the horizontal equalization of local budgets in two periods: pre-reform and a period of budgetary decentralization are analyzed. The equalization subsidy was the main tool for equalizing the revenue part of local budgets are proved. It formed about a quarter of revenue of local budgets and about half of official transfers of local budgets. After reforming the horizontal equalization, the absolute volume of the horizontal equalization decreased by 11.5 times, relative indicators decreased by 15 times. The system of horizontal equalization of regional budgets in Ukraine is ineffective on the criterion of fiscal efficiency and contradicts the approval of budget decentralization are proved. Four clusters by volume of horizontal equalization per capita are formed. І cluster – regional budgets of Vinnytsia, Zhytomyr, Chernigiv, Kirovograd, Khmelnytsky, Mykolayiv and Cherkasy reg., that receive the average size of the basic subsidy; IІ cluster – regional budgets of Luhansk and Sumy reg., that receive the minimum amounts of basic subsidy and regional budgets of Donetsk, Kharkiv, Odesa and Lviv reg. , that change directions of horizontal equalization; ІIІ cluster – regional budgets of Volyn, Rivne, Kherson, Ivano-Frankivsk, Ternopil, Zakarpattia and Chernivtsi reg., that receive the maximum size of the basic subsidy; ІIІ cluster – regional budgets of Dnipropetrovsk, Zaporizhzhia, Kyiv and Poltava reg., that transfer a reverse grant to the State Budget of Ukraine. Practical value. The directions of improvement of the horizontal equalization of regional budgets in Ukraine: introduction of the index of horizontal equalization; immutability of approaches to horizontal equalization for three years according to requirements of medium-term budget planning and sustainable development of regions; extending the interval of the index of horizontal alignment. The prospects for further study are to justify the mechanism of providing financial resources of local government in the context implementation policy of decentralization.