Статті
Постійне посилання колекціїhttps://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/7522
Переглянути
25 результатів
Результати пошуку
Документ Діяльність підприємств харчової промисловості в умовах воєнних дій та перспективи їх подальшого функціонування(2024) Гривківська, Оксана Василівна; Заїнчковський, Анатолій Олександрович; Левченко, Юлія Григорівна; Горбач, Сергій ВячеславовичУ статті обгрунтовано, що харчова промисловість забезпечує життєво необхідні потреби населення у продуктах харчування, соціальну стабільність суспільства, є джерелом валютних надходжень, з огляду на продовольчий потенціал України. Узагальнено основні фактори, які призвели підприємства харчової промисловості до кризового економічного стану в умовах воєнних дій. Запропоновано розробку комплексу заходів на рівні як владних структур, так і підприємств, спрямованих на покращення економічних умов діяльності суб’єктів господарювання та кінцеві результати діяльності.Документ Комунікаційна стратегія подолання психологічної кризи в Україні(2023) Грущенко, Альвіна Віталіївна; Данкеєва, Оксана МиколаївнаУ статті охарактеризовано сутність, зміст та основні наративи кризового явища, його види, причини виникнення та наслідки, до яких воно призводить. Виникнення криз базується на багатьох факторах, але найчастішим є вплив саме економічного характеру, що породжує економічні кризи. Нині ж в Україні найвпливовішою кризою є психологічна, що утворилася внаслідок повномасштабного вторгнення країни-агресора на територію нашої держави у лютому 2022 року. У статті розглянуто розробку комунікаційної стратегії за та її практичне застосування в аспекті аналізу обраної проблеми. Подальшими перспективами майбутніх досліджень з обраної теми є протидія появі нових психологічних проблем, запровадження і моніторинг сучасних інноваційних технологій й практик при розробці комунікаційної стратегії щодо подолання психологічної кризи, яка може стати причиною зародження економічних чи техногенних проблем. The article describes the definition, content and main narratives of the crisis phenomenon, its types, causes and consequences to which it leads. The emergence of crises is based on many factors, but the most frequent is the influence of an economic nature, which generates economic crises. Currently, the most influential crisis in Ukraine is the psychological crisis that arose as a result of the full-scale invasion of the aggressor country on the territory of our state in February 2022. Although it dates back to 2013, during the Revolution of Dignity, it reached its peak and massive nature last year. Therefore, the issue of solving the psychological crisis is quite relevant and necessary for Ukraine. And in this case, it is advisable to use communication strategies, the measures and means of which are aimed at avoiding the problem as soon as possible. The article discusses the development of a communication strategy based on the principle of «WHO? WHAT? WHERE? WHEN? HOW?» and its practical application in the aspect of analyzing the chosen problem, where «WHO?» – target audience research, «WHAT?» – the key communication message that will be directed to the selected target audience, «WHERE?» – research of communication channels, «WHEN?» – for how long will the chosen strategy be applied and «HOW?» – how it will be implemented. Since the object of a psychological crisis is the person himself, this causes certain difficulties in solving it, than usually in other types of crises. However, the conducted research showed that if you correctly analyze the target audience, the means of communication with it and choose a clear content of the message, using a communication strategy, you can achieve an effective result in solving the problem. Currently, the psychological crisis in Ukraine is massive and covers the entire territory of the country, but timely response and the launch of communication projects for psychological help in the spring of 2022 have become an effective tool in reducing the impact of this problem on the country's citizens. Therefore, further prospects for future research on the chosen topic are countering the emergence of new psychological problems, the introduction and monitoring of modern innovative technologies and practices in the development of a communication strategy to overcome a psychological crisis, which may cause problems of economic or man-made.Документ Iterative methodology of bankruptcy forecast of logistic companies in emerging markets, taking into account global/regional crisis(2020) Hrashchenko, Iryna; Krasnyuk, Maxim; Krasniuk, SvitlanaTaking into account the globalized, regional, sectoral and pre-crisis specific of the above mentioned task of FA, it is relevant to critically analyze the main methods (and practice of their use) of financial analysis in order to to develop an complex iterative script methodology of FA for LC on emergent markets in pre-crisis or crisis conditions. Summarizing the comprehensive analysis of existing and used methods of FA for LC, and given the author's practical industry experience, it can be confidently stated that no existing algorithm of FA can not give an adequate forecast of the financial status of LC applicable at all stages of the LC life cycle and all phases of a possible crisis in emerging markets. In this article, the important and urgent task is solved: the development of a step-by-step iterative integrated methodology of financial analysis and forecasting the bankruptcy of a logistics company on emergent markets in pre-crisis and crisis conditions, applicable at all stages of the LC life cycle and all phases of a possible crisis.Документ Активізація інноваційної діяльності як шлях до підвищення конкурентоспроможності підприємства(2020) Ємцев, Віктор ІвановичПроаналізовано сучасний стан, проблеми та тенденції розвитку економіки України в умовах поширення пандемії та жорсткої конкуренції на світовому ринку. Досліджено рівень конкурентоспроможності економіки країни та стан інноваційно діяльності як основного фактору забезпечення її економічного розвитку.Документ Світові тенденції розвитку електронної комерції з урахуванням кризових умов пандемії Covid-19(2021) Бергер, Аліна Дмитрівна; Галета, Андрій СергійовичУ статті обґрунтовується актуальність дослідження поширення у світі електронної комерції завдяки наслідкам пандемії Covid-19. Аналіз останніх публікацій з цього питання показав, що світова роздрібна торгівля зазнала суттєвих змін завдяки постійній цифровізації сучасного життя. За світовими прогнозами на 2023 рік зростання електронної комерції в роздрібних продажах досягне 5,9 трильйона доларів США. П’ятіркою лідерів за приростом у роздрібних продажах електронної комерції стануть наступні країни: Китай ‒70,3%, США ‒ 45,7%, Франція ‒ 45,6%, Австралія ‒ 44,6%, Росія ‒ 44,2%. Лідерами у світовому рейтингу веб-сайтів з роздрібної торгівлі за обсягом трафіку є Amazon, Taobao та Tmall. Однією з найбільших тенденцій у світовій електронній комерції є використання мобільних пристроїв як напрямку роздрібної торгівлі, що демонструє перспективне зростання. За прогнозом групи компаній EVO в Україні у 2021 році передбачається, також як у світі, зростання роздрібного електронного комерційного продажу на третину. The actuality of the research of world electronic commerce distribution due to the consequences of COVID - 19pandemic is established in the article. Publications for 2020 of electronic commerce issues testify to their variety, multitasking nature and specific directions. The analysis of open sources of this question showed, that the world retail business had tested substantial changes due to permanent digitalization of modern life and consumers have possibilities to get income in on-line business. The amount of digital technologies customers in the world grows annually. In 2020 the volumes of the world electronic retail exceeded 4,9 trillions of USA. On the world prognoses on 2023 the increase of electronic commerce in retails will attain 5,9 trillions of USA dollars. Five leaders after the increase of electronic commerce in retails will be the following countries: China ‒ 70,3%, USA ‒ 45,7%, France ‒ 45,6%, Australia ‒ 44,6%, Russia ‒ 44,2%. Leaders in the world rating of web sites of retail business by traffic is Amazon on Taobao and Tmall. One of the biggest tendencies in the world electronic commerce is the use of mobile devices as the direction of retail business that demonstrates perspective increase. M-commerce is especially popular in the countries of Asia, such as South Korea, where generate to 65 % of general volume of online-transactions by means of mobile traffic. Influence of Covid - 19 pandemic on the Internet-traffic from the side of sale volumes, testifies to its substantial increase in behalf on supermarkets, Medias and television. Influence of pandemic on transaction from the side of sale volumes in the cut of industries testifies to their substantial increase in retail business, medical insurance, bank, cosmetic spheres. Analogical tendencies in the development of electronic commerce in the conditions of pandemic to the coronaviruses are observed also in Ukraine. In 2020 in Ukraine the total amount of commodities and services that purchased consumers in the Internet increased on 41% than it previous year. Thus, on the prognosis of EVO group the companies in 2021 the increase of electronic commercial retail is envisaged on one third.Документ Наслідки пандемії Covid-19 для розвитку країни та системи підприємництва(2021) Бергер, Аліна Дмитрівна; Борисенко, Лілія ОлександрівнаУ статті обґрунтовується актуальність дослідження наслідків пандемії COVID-19 для перспективного розвитку країни та системи підприємництва. Негативні наслідки пандемії COVID-19, які руйнують економіку країн та підприємництва: скорочення глобального капіталу; скорочення залучень інвестицій, зниження фінансової стійкості підприємств до умов виживання; збільшення рівня безробітних; погіршення якості навчання персоналу; порушення глобальних довгострокових зв’язків торгівлі та постачання. Водночас спостерігаються й позитивні тенденції для розвитку системи підприємництва, коли кризові явища, дозволяють по-новому подивитися на можливості та адаптацію бізнесу, запровадження його нових форм, розроблення нової продукції й онлайн послуг, пристосування роботи і навчання персоналу. В Україні спостерігаються такі самі проблеми, що й, у всьому світі, несприятливий економічний прогноз, зростання державного боргу, цін та валюти, підвищення рівня безробіття. Actuality of research is the consequences of pandemic of COVID - 19 for perspective development of the state and system of the enterprise is described in the article. Analysis of global changes and forecasts that expect the state after the pandemic of COVID-19 is given. In 2020 according to the forecasts of the World Bank, International Monetary Fund the consequences of pandemic of COVID-19 will provide the recessions of the most countries, reduction of increasing rates, increase of enterprises’ unprofitability, reduction of income per capita, decline of persons’ life quality. Millions of workers were brought into the schedule of preservation of jobs with the support of the state. In many countries the amount of new possibilities for work is still remaining very low. During 2019-2020 unemployment rate increased almost in every countries of the world. Reduction of economic activity had the affect on tourism, passenger air travel, catering, their prospects are uncertain. On the prognoses of the World bank to the pre-virus level of economic indicators of the majority of countries will be able to go back in 2023. The changes that took place in Ukraine due to the consequences of pandemic of COVID-19 from different parties (negative and positive) are investigated. Negative consequences of pandemic of COVID-19, that destroy the economy of the state and the enterprise: reduction of global capital; reduction of capital rising, decline of financial firmness of the enterprises to the terms of precarious existence; increase of the level of unemployed persons; quality deterioration of studies; dereliction of global long-term connections of trade and supply. At the same time observed positive tendencies for the development of the enterprise’s system when the crisis phenomena allow looking at possibilities and adaptation of business in a new way, improving its new forms, development of new products and on-line services, work adaptation, personnel training. There are the same problems in Ukraine, that in the whole world, unfavorable economic forecasts, increase of national debt, price and currency, increase of the level of unemployed persons, problems with credit stretching by the International monetary Fund and other. The positive trend for Ukraine and system of the enterprise is the increase of e-commerce market to the high indexes for the last decade.Документ Стан зайнятості та безробіття в Україні(2013) Сакс, Ерік ІвановичThe article deals with current problems of unemployment in Ukraine. Statistical data from official sources about the real state of affairs in Ukraine were presented and analyzed. Also, on the basis of the relevant legislation, researches, have done conclusions and suggestions made to overcome the negative effects of unemployment, but at the same time improve the situation on the labor market. У статті розглянуті актуальні проблеми безробіття в Україні. Наведено та проаналізовано статистичні дані офіційних джерел щодо реального стану справ в Україні. На базі відповідних законодавчих актів і наукових досліджень, зроблено висновки, та внесено пропозиції щодо подолання негативних наслідків безробіття та покращення ситуації на ринку праці.Документ Продовольча безпека в системі пріоритетів інноваційного розвитку(2015) Коваленко, Ольга ВолодимирівнаУ статті поглиблено теоретичні засади встановлення пріоритетів інноваційного розвит ку економіки в ум овах перманент ної кризи, які не суперечать гарантуванню продовольчої безпеки. Аргументовано, що управлінський про цес виходу з кризи й подальшого ефективного розвит ку країни м ає спиратися на теоретичну платформу ієрархії пріоритетів, найпотуж нішим з яких є методологічний. Зазначено, що одним із істотних недоліків у сфері забезпечення продовольчої безпеки є відсутність Закону України «Про продовольчу безпеку України». Для запобігання кризовим явищам в умовах невизначеності пріоритетом державного управління має стати прораховування майбутніх ризиків, визначення мож ливих стратегічних сценаріїв гарантування продовольчої безпеки в умовах криз. Обґрунтовано, що при регулюванні інноваційних і соціально-економічних процесів в ум овах перманентних кризпередусім слід орієнтуватися на те, як впливатимуть закладені прогнозами зміни на основні індикатори продовольчої безпеки, зокрема показники якості і кількості спож ивання продовольства однією особою, у тому числі й у розрізі регіонів.Документ Розроблення та обґрунтування антикризової стратегії діяльності підприємства(2019) Михайленко, Ольга Валеріївна; Майстренко, Альона ВасилівнаУ статті представлено комплексний підхід до формування антикризової стратегії підприємства, що включає у себе повний аналіз стану підприємства, фінансового стану споживачів, а також наявності проблем в економіці країни та світовій економіці. Актуальність даної теми полягає не тільки у розробленні конкретних етапів антикризової стратегії управління підприємством, а й у доцільності застосування антикризової стратегії на тій чи іншій фазі розвитку того ж підприємства. Основна мета статті – правильне застосування конкретних антикризових мір на підприємстві, порівняння антикризового управління з довгостроковим управлінням підприємством, а також основні етапи формування антикризової стратегії. Проблема формування системи антикризового управління є надважливою для підприємств, оскільки бізнес-процеси прискорюються, що вимагає від підприємств мати стратегії для виживання в складних економічних умовах та забезпечити своє успішне існування в майбутньому. In this article presents the development of a strategy of anti-crisis management of an enterprise for its future profitable activity. The relevance of this topic lies not only in the development of specific stages of the anti-crisis strategy of enterprise management, but also in the expediency of applying the anti-crisis strategy at a particular phase of development of the same enterprise. It is also important to understand the difference between long-term company management and anti-crisis man-agement of this company. This difference significantly affects the existence of the company in a crisis situation. The main purpose of the article is the correct application of specific anti-crisis measures at the enterprise, comparison of anti-crisis management with long-term management of the enterprise, as well as the main stages of the formation of an anti-crisis strategy. The results of the study showed that it is important to establish the causes of the crisis and its diagnosis, it is necessary to take into account the implementation period, as well as factors of the internal and external environment, the specifics of the sale of goods and services, and the life cycle stage. At each stage of the life cycle of an enterprise, anti-crisis measures should be different and aimed at solving specific problems. For each phase of the life cycle, an anti-crisis strategy and the necessary measures for its implementation are presented. The anti-crisis strategy is a comprehensive analytical model of the enterprise in conditions of dynamic changes in the internal and external environment in all phases of the life cycle, aimed at achieving the ultimate goal - long-term economic sustainability and financial stability of the enterprise, with the possibility of further development of the company. The problem of creating an effective anti-crisis management system is extremely important for enterprises, since business processes are accelerating, and global markets are becoming increasingly unstable, which requires enterprises to have in their arsenal means and strategies for surviving in difficult economic conditions and ensuring their future success.Документ Актуалізація моделі ринкового розвитку національного суспільства(2010) Березянко, Тамара ВолодимирівнаСтаття присвячена дослідженню теоретичної бази змін засобів ринкової конструкції суспільства. Увага приділяється виявленню можливостей забезпечення розвитку за рахунок зміни ринкових приоритетів та критеріїв, формування розподілу в суспільстві та світі, а також ролі держави в забезпеченні мінімізації суспільного конфлікту та збереженні можливостей подальшого розвитку національного простору. The article consist the questions of the metods of forming the chandging of the sosial market constraction. The points of article incluede the posibilities the sotial development by the criterial chandging in sosiety and the metods of minimisation of sosiety conflicts during the choise of national development.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »