Статті
Постійне посилання колекціїhttps://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/7522
Переглянути
12 результатів
Результати пошуку
Документ Mechanisms to ensure the development of the economy of the future in the context of global change(2022) Bozhkova, Viktoriya; Halytsia, IhorThe formation of effective mechanisms of development of the economy of the future has a number of barriers on its way, one of the most significant of which is the high degree of uncertainty of the modern economic and political environment, globalization processes, as well as the aggravation of crisis phenomena. Therefore, effective mechanisms of development of the economy of the future should, on the one hand, be in line with current global trends (such as the concept of sustainable development, digital transformation of the economy, business support), and, on the other hand, be as adaptable and flexible as possible in relation to unpredictable changes. The purpose of the study is to identify the main directions of the formation of mechanisms to ensure the development of the future of the economy, taking into account the impact of global economic changes and challenges. During the study, the following scientific methods were used: analysis and synthesis, economic and statistical analysis, graphical methods, the method of logical generalization. As a result of the study, the degree of achievement of sustainable development goals by Ukraine was determined, in particular, it was noted, the degree of fulfillment of which of them is closer to the desired values. The innovative development of Ukraine was characterized through the study of the values of the Global Innovation Index of Ukraine, as well as the percentage of Internet users in the country compared to the European Union. The main advantages of Ukraine in further development of innovations, as well as obstacles to such development, were established. Characterized the importance of small and medium-sized businesses for the economy, ensuring the level of employment, innovation development, and noted their adaptive potential under the changing conditions of the operating environment, in particular in times of martial law and military aggression of the neighboring countryДокумент Publishing and printing complex: directions of economic development(2021) Gutkevych, Svitlana; Shenderivska, LinaThe article aims to determine the current areas of economic development of publishing and printing companies that meet the requirements of economic digitalization. In order to identify priority measures for publishing and printing companies with competitive potential and prospects for the industry development, a SWOT analysis is applied. The SWOT analysis revealed that potentially productive ways of enterprise development are expanding the range of products and services, improving their quality in the publishing and printing complex; integrating industry entities into the digital information environment, accessing international markets; state support in the implementation of measures to promote reading. It is determined that ensuring enterprises' efficiency requires the implementation of stages of effective enterprises development. Information support is necessary for making quality management decisions, respectively, to achieve the goals of development management. Resource potential combines a rational policy of supply and usage of financial, logistical, and labor resources. Organizational support aims to create an organizational structure in accordance with the purpose and objectives of enterprise management. The management of publishing and printing enterprises development aims at the transition to a new quality state, increasing earning capacity, competitiveness, extending the life cycle, mutually beneficial integration with the subjects of creative industries.Документ Ефективні технології для мотивації до навчання здобувачів освіти спеціальності «Готельно-ресторанна справа»(2023) Мусійчук, Світлана Миколаївна; Зуєнко, Неля ОлександрівнаУ статті автори розглядають ефективні технології, що сприяють мотивації навчання майбутніх фахівців у сфері готельно-ресторанної справи. Зазначено, що досягнення успіху в цій галузі вимагає не лише знань і навичок, але й високої мотивації студентів для досягнення своєї навчальної і кар'єрної мети. У статті проаналізовані види мотивації, методи та підходи. Один з таких методів зазначений, як використання інтерактивних технологій у освітньому процесі. Встановлено, що ці технології дозволяють здобувачам освіти отримувати практичний досвід та спостерігати реальні ситуації, що підвищує їхню мотивацію до навчання. В статті окреслена важливість використання методів активного навчання, таких як проєкти, практичні вправи, мобільні додатки, онлайн-курси. Ці методи сприяють залученню здобувачів до освітнього процесу, покращують їхню мотивацію, розвивають комунікаційні навички та сприяють створенню сприятливої атмосфери для навчання. Стаття акцентує увагу на важливості використання ефективних технологій до мотивації навчання майбутніх фахівців спеціальності «Готельно-ресторанна справа». Для визначення, які технології є найбільш ефективними у процесі навчання майбутніх фахівців готельно-ресторанної справи та як вони сприяють підвищенню їхньої мотивації, авторами було проведено опитування, в якому взяли участь здобувачі освіти Національного університету харчових технологій та Національного університету біоресурсів і природокористування України. У результаті дослідження встановлено, що переважна більшість здобувачів освіти оцінюють свій рівень мотивації на 3 бали по шкалі Лайкерта. На мотивацію до навчання фахівців готельно-ресторанної справи найбільший має вплив зовнішня мотивація (стипендії, нагороди) та можливість застосування знань на практиці, а також використання в освітньому процесі інтерактивних технологій, хмарних ресурсів та віртуальної реальності з штучним інтелектомДокумент Economic security of the enterprise within the conditions of digital transformation(2022) Samoilenko, Yuliia; Britchenko, Igor; Levchenko, Iaroslava; Lošonczi, Peter; Bilichenko, Oleksandr; Bodnar, OlenaIn the context of the digital economy development, the priority component of the economic security of an enterprise is changing from material to digital, constituting an independent element of enterprise security. The relevance of the present research is driven by the need to solve the issue of modernizing the economic security of the enterprise taking into account the new risks and opportunities of digitalization. The purpose of the academic paper lies in identifying the features of preventing internal and external negative influences (threats) in order to guarantee the effective and stable functioning and dynamic social development of the enterprise in the context of digitalization. The research methods are as follows: general scientific research methods, in particular, logical analysis, theoretical substantiation, methods of induction and deduction, formalization and generalization, statistical observation. Results. It has been proposed to introduce the concept of “digital security of the enterprise” for replacing the concept of “information component of economic security” in order to bring the terminology in line with new economic realities. The implementation of the “black box” model has made it possible to identify the latest risks and threats to the economic security of an enterprise within the conditions of the digitalization that differs from the existing ones. The assessment of enterprises’ digital security of the European Union member states has revealed that the digital security level does not depend on the size of the country, however, it is influenced by the institutional environment (in particular, digital development tools in the EU) and the size of enterprises. Also, within the research framework, an assessment of the digital security level of enterprises in the context of digitalization has been proposed. In order to characterize enterprises by the level of digital security, a calculation procedure using the coefficient method has been proposed. В умовах розвитку цифрової економіки пріоритетна складова економічної безпеки підприємства змінюється з матеріальної на цифрову, становлячи самостійний елемент безпеки підприємства. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю вирішення питання модернізації економічної безпеки підприємства з урахуванням нових ризиків і можливостей цифровізації. Метою наукової роботи є виявлення особливостей запобігання внутрішнім та зовнішнім негативним впливам (загрозам) з метою забезпечення ефективного та стабільного функціонування та динамічного соціального розвитку підприємства в умовах цифровізації. Методами дослідження є: загальнонаукові методи дослідження, зокрема, логічний аналіз, теоретичне обґрунтування, методи індукції та дедукції, формалізації та узагальнення, статистичне спостереження. Результати. Запропоновано ввести поняття «цифрова безпека підприємства» на заміну поняттю «інформаційна складова економічної безпеки» з метою приведення термінології у відповідність до нових економічних реалій. Впровадження моделі «чорної скриньки» дозволило ідентифікувати новітні ризики та загрози економічній безпеці підприємства в умовах цифровізації, що відрізняється від існуючих. Оцінка цифрової безпеки підприємств країн-членів Європейського Союзу показала, що рівень цифрової безпеки не залежить від розміру країни, але на нього впливає інституційне середовище (зокрема, інструменти цифрового розвитку в ЄС) і розмір підприємств. Також в рамках дослідження запропоновано оцінку рівня цифрової безпеки підприємств в умовах цифровізації. Для характеристики підприємств за рівнем цифрової безпеки запропоновано методику розрахунку за методом коефіцієнтів.Документ Аналіз стану платіжних систем в Україні в контексті європейського вектору розвитку цифрової економіки та глобалізаційно-інтеграційних процесів(2022) Ситник, Інна Петрівна; Васильчук, Ірина Вікторівна; Колодізєв, Олег; Вжитинська (Омельченко), Ксенія Юріївна; Кузьмінова, Ольга; Смоляк, ВікторСучасні умови функціонування світової економіки в цифровому форматі актуалізують підходи до розуміння характеристик глобалізаційно-інтеграційних процесів як таких і набувають усе більшого значення, адже світ у третьому тисячолітті стрімко змінюється. Запровадження єдиної національної валюти в межах системи відносин країн-членів Європейського Союзу поставило питання щодо створення платіжних систем із новими ознаками для здійснення розрахунків між центральними й комерційними банками на загальноєвропейському рівні. Реалізація такого підходу потребувала розвитку теоретичних аспектів глобалізаційно-інтеграційних процесів в умовах цифровізації економіки та дослідження їхнього впливу на розвиток європейських і національних, у тому числі українських, платіжних систем. Метою статті є дослідження тенденцій та аналіз стану платіжних систем в Україні на етапі подальшого розвитку економіки з урахуванням аспектів її цифрової трансформації з конкретизацією завдань і перспектив європейської інтеграції як ключового орієнтиру. У статті досліджено роботу платіжної системи EURO1, що є розробкою Європейської банківської асоціації, обґрунтовано доцільність її застосування в аспекті призначення для переказу великих за сумою платежів, переказів у євро між банками, що мають реєстрацію або філію в Європейському Союзі. Підтверджено, що саме врахування подібних специфічних характеристик дозволить забезпечувати ефективну реалізацію функцій такої платіжної системи. Представлено результати статистичного аналізу зміни динаміки вихідних параметрів функціонування платіжної системи EURO1 від моменту її заснування до сьогодні. На етапі розгляду теоретичних та практичних аспектів глобалізаційно-інтеграційних процесів було виявлено їхній вплив на розвиток платіжних систем. Проведено порівняльний аналіз функціонування платіжного простору в Європейському Союзі й Україні, за результатами якого встановлено, що система платежів і розрахунків зони євро має характеристики більш сучасної та відкритої. Як наслідок, доведено доцільність подальшого розвитку теоретичних положень щодо розуміння сутності поняття «платіжна система», а також удосконалення форм міжбанківських розрахунків і підвищення ефективності платіжної системи України на принципах організації та функціонування європейських платіжних систем через запровадження регулятором відповідних нормативів і стандартів у платіжну сферу країни. Modern conditions of functioning of the world economy in a digital format actualize approaches to understanding the characteristics of globalization and integration processes as such and are gaining more and more importance, because the world is changing rapidly in the third millennium. The introduction of a single national currency within the framework of the system of relations between member states of the European Union raised the issue of creating payment systems with new features for making settlements between central and commercial banks at the pan-European level. The implementation of such an approach required the development of theoretical aspects of globalization and integration processes in the conditions of digitalization of the economy and the study of their impact on the development of European and national, including Ukrainian, payment systems. The purpose of the article is to study trends and analyze the state of payment systems in Ukraine at the stage of further development of the economy, taking into account the aspects of its digital transformation, with the specification of the tasks and prospects of European integration as a key reference point. The article examines the operation of the EURO1 payment system, which is a development of the European Banking Association, substantiates the feasibility of its use in terms of the purpose of transferring large payments, transfers in euros between banks registered or having a branch in the European Union. It has been confirmed that taking into account such specific characteristics will ensure the effective implementation of the functions of such a payment system. The results of a statistical analysis of changes in the dynamics of the initial parameters of the functioning of the EURO1 payment system from the moment of its establishment until today are presented. At the stage of consideration of theoretical and practical aspects of globalization and integration processes, their influence on the development of payment systems was revealed. A comparative analysis of the functioning of the payment space in the European Union and Ukraine was conducted, according to the results of which it was established that the system of payments and settlements of the euro zone has the characteristics of a more modern and open one. As a result, the expediency of the further development of theoretical provisions regarding the understanding of the essence of the concept of "payment system", as well as the improvement of forms of interbank settlements and the improvement of the efficiency of the payment system of Ukraine based on the principles of the organization and functioning of European payment systems through the introduction by the regulator of the relevant norms and standards in the payment sphere of the country, has been proven.Документ Clustering of banks by the level of digitalization in the context of the COVID-19 pandemic(2022) Kolodiziev, Oleh; Shcherbak, Valeriia; Vzhytynska (Omelchenko), Kseniia; Chernovol, Olena; Lozynska, OlhaThe COVID-19 pandemic has complicated the operating environment for banks around the world. Determining the drivers of digitalization of banking services based on the principles of corporate social responsibility of banks makes it possible to find a way out of the crisis. The objective of the study is to develop a model for clustering banks in terms of the level of digitalization on the principles of corporate social responsibility. In this study, a twofold model has been proposed: the first part includes the calculation of the level of digitalization of banking, and the second part includes mathematical simulation of the clustering of bank digitalization level. This study reveals new possible solutions to the digitalization of banking in the face of new threats. In particular, factor analysis identifies the main factors, cluster analysis ranks banks into three categories (A, B, C) of service digitalization, and a dendrogram identifies digitalization drivers. The model was tested on 22 banks. Eight per cent of the banks are rated A “Very good” and B “Good”. 92% have Level C “Satisfactory”. The results of the study prove that the model should be validated. It should be confirmed that the application of the developed methodology for increasing the digitalization of banking services will increase customer loyalty by 15%, improve sustainability by reducing risk by 10%, and make banks attractive for investment by 15-20%.Документ Providing the minds of the out-of-the-box digitalization as the basic component of the information culture of the teacher(2021) Pistunova, Tetiana; Slabko, Volodymyr; Averina, Kateryna; Romanchenko, Inna; Babakina, Oksana; Vidomenko, OksanaThe article is devoted to questions of formation and development of the higher vocational school of the information competence defined as a basic component of information culture. The author of the provisions which account in student teaching will promote realization of an effective technique of system application of information and communication technologies and achievement of the objectives of high school education locate.Документ Improving the organizational and economic support for the development of enterprises in the hospitality industry in the use of information and communication technologies(2021) Petrovska, Iryna; Safronova, Olha; Mital, Оlena; Ometsynska, Nataliia; Moroz, Volodymyr; Vidomenko, Oksana; Lebedynets, Iryna; Shostakovska, Antonina; Maistrenko, Yuliia; Nosyriev, OleksandrConceptual foundations of organizational and economic support for the development of enterprises in the hospitality industry have been developed, taking into account the level of use of information and communication technologies. It has been determined that the main results of the influence of information technologies on the hospitality industry are the optimization of business processes, as well as the transformation of the target consumer of hospitality services. The types of information and communication technologies are systematized depending on the direction of the business processes of the cycle of providing hospitality services. It has been substantiated that through the active use of information and communication technologies, hospitality industry enterprises satisfy the needs of customers in full in accordance with modern requirements. The relationship was established between the results of assessing the level of organizational and economic support for the development of information and communication technologies and the strategic choice of enterprises in the hospitality industry. Three types of strategies are identified – information expansion, improvement, retention and further development – depending on the low, medium and high level of development of information and communication technologies, respectively. The directions of increasing the level of development of information and communication technologies of the hospitality industry at different levels are proposed. The developed theoretical and methodological provisions can be useful in the formation of the concept of strategic development of the hospitality industry. The use of the proposed toolkit reflects the results, both quantitatively (increasing demand for hospitality services, improving financial performance, etc.) and in a qualitative form (improving the quality of service, creating a positive image, etc.).Документ Artificial intelligence as a driver of the development of modern business(2022) Yevsieieva-Severyna, Iryna; Skopenko, NataliaКороткий огляд (реферат): A key success factor of modern companies is the timely restructuring of business processes, taking into account the penetration of digital technologies in all spheres of society. Nowadays, the challenges have accelerated the implementation of modern business concepts. Continual improvements become the vital step in competitive market. Digitalization has become an unavoidable reality for companies. The article investigates the meaning of the terms "digitization", "digitalization" and "digital transformation". It is proved that digitalization provides companies with competitive advantages in all areas of activity, which is reflected in the optimization of production processes, costs minimization, decreasing errors, increasing speed of delivery, boosting the quality of finished products (services), improving the control of the company’s data and processes, increasing the effectiveness of communication. Examples of companies that use digital technologies and the results of their implementation in business processes are given. The results of survey confirm the positive effects of digitalization of business. Three main types of artificial intelligence are distinguished: artificial narrow intelligence, general artificial intelligence, artificial superintelligence and the differences of each are outlined. The benefits and the main threats of artificial intelligence are revealed. The global artificial intelligence industry is expected to grow from $59.7 billion in 2021 to $422.4 billion by 2028, according to Zion Market Research. The 2020 McKinsey Global Survey on Artificial Intelligence (AI) confirms that 50% of companies have reported using AI in at least one business function. The experience of the world’s largest companies in the implementation of various artificial intelligence tools in operational activities is presented. It is emphasized that artificial intelligence contributes to business development and global economic activity. The growth of key performance indicators after the implementation of artificial intelligence in the business processes of companies is presented. Ключовим фактором успіху сучасних компаній є своєчасна перебудова бізнес-процесів з урахуванням проникнення цифрових технологій в усі сфери життя суспільства. Виклики сьогодення прискорили впровадження сучасних бізнес-концепцій. Постійні вдосконалення для компаній стають життєво важливим кроком в конкурентному середовищі. Цифровізація стала невід’ємною реальністю для сучасних компаній. У статті досліджено зміст термінів "оцифрування", "діджиталізація" та "цифрова трансформація". Доведено, що діджиталізація надає компаніям конкурентні переваги в усіх сферах діяльності, що відображається в оптимізації виробничих процесів, мінімізації витрат, зменшенні помилок, збільшенні швидкості доставки, підвищенні якості готової продукції (послуг), покращенні контролю над даними та процесами компанії та підвищенні ефективності комунікацій. Наведено приклади компаній, які використовують цифрові технології та результати їх впровадження в бізнес-процеси. Результати опитування підтверджують позитивні ефекти від діджиталізації бізнесу. Виділено три основні види штучного інтелекту: штучний вузький інтелект, загальний штучний інтелект, штучний суперінтелект та окреслено відмінності кожного з них. Розкрито переваги та основні загрози штучного інтелекту. Очікується, що світова індустрія штучного інтелекту зросте з $59,7 млрд. у 2021 році до $422,4 млрд. до 2028 року, згідно з даними Zion Market Research. Глобальне дослідження McKinsey 2020 року щодо штучного інтелекту (ШІ) підтверджує, що 50% компаній повідомили, що використовують ШІ принаймні в одній функціональній сфері бізнесу. Представлено досвід найбільших світових компаній з впровадження різних інструментів штучного інтелекту в операційну діяльність. Підкреслено, що штучний інтелект сприяє розвитку бізнесу та глобальній економічній активності. Наведено зростання ключових показників ефективності після впровадження штучного інтелекту в бізнеспроцеси компаній.Документ Діджиталізація бізнесу як запорука зростання конкурентоспроможності та успішного розвитку компаній в динамічному середовищі господарювання(2023) Скопенко, Наталія Степанівна; Євсєєва-Северина, Ірина Василівна; Кириченко, Ольга МиколаївнаКлючовим фактором успіху сучасних компаній є вчасна перебудова бізнес-процесів, враховуючи проникнення цифрових технологій в усі сфери життя суспільства. Проаналізовано підходи до визначення термінів «оцифрування», «цифровізація», «діджиталізація» та «цифрова трансформація». Акцентовано увагу на необхідність імплементації цифрових технологій в діяльність бізнес-структур для успішного їх функціонування. Окреслено основні етапи процесу діджиталізації бізнесу, наголошено на необхідності проведення коригувань архітектури рішень відповідно до специфіки діяльності компаній та умов господарювання. Розкрито заходи імплементації цифровізації у бізнес-процеси компаній, що призводять до відстеження параметрів всіх виробничих операцій, їх контролю та прийняття вчасних рішень про необхідність коригуючих дій. Діджиталізація забезпечує підприємствам конкурентні переваги у всіх напрямах діяльності, що відображається у оптимізації виробничих процесів, прискоренню обслуговування клієнтів, покращенню якості готової продукції (послуг). На прикладі провідних компаній доведено, що виклики останніх років сприяли перебудові бізнес-процесів, зміні бізнес-моделей, застосуванню діджиталізації для забезпечення стійкого розвитку бізнес-організацій в сучасному мінливому зовнішньому середовищі господарювання. Наголошено, що ефективність діяльності бізнес-структур значним чином залежить від інноваційного та технологічного потенціалу кожної країни, рівня розвитку технологій, здатності економіки країни розвиватися в умовах цифрових трансформацій, які дедалі активніше відбуваються з кожним роком. Проаналізовано рейтинг країн по рівню мережевої готовності, визначено місце України в даному рейтингу. Акцентовано увагу, що незважаючи на складність сучасних умов господарювання в Україні, уряд працює над підвищенням кіберстійкості держави та подальшим вдосконаленням цифрових технологій в усіх сферах життя. Такі заходи свідчать, що діджиталізація в Україні набирає обертів і є запорукою виживання та подальшого розвитку вітчизняних бізнес-структур. A key factor in success of modern companies is the timely restructuring of business processes, considering the penetration of digital technologies in all spheres of society. Approaches to the definition of terms "digitization", "digitalization" and "digital transformation" are analysed. Attention is focused on the need to implement digital technologies in the activities of business structures for their successful functioning. The main stages of the business digitalization process are outlined, the need to adjust the architecture of solutions in accordance with the specifics of companies and business conditions is emphasized. The measures of implementation of digitalization in the business processes of companies that lead to tracking the parameters of all production operations, their control and making timely decisions on the need for corrective actions are revealed. Digitalization provides enterprises with competitive advantages in all areas of activity, which is reflected in the optimization of production processes, acceleration of customer service, and improvement of the quality of finished products (services). On the example of leading companies, it is proved that the challenges of recent years have contributed to the restructuring of business processes, changes in business models, the use of digitalization to ensure the sustainable development of business organizations in today's changing external environment. It is emphasized that the effectiveness of business structures largely depends on the innovative and technological potential of each country, the level of technology development, the ability of the country's economy to develop in the context of digital transformations, which are increasingly taking place every year. The rating of countries by the level of network readiness is analysed, the place of Ukraine in this rating is determined. It is emphasized that despite the complexity of modern economic conditions in Ukraine, the government is working to increase the cyber resilience of the state and further improve digital technologies in all spheres of life. Such measures show that digitalization in Ukraine is gaining momentum and is the key to the survival and further development of domestic business structures.