Статті
Постійне посилання колекціїhttps://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/7522
Переглянути
13 результатів
Фільтри
Налаштування
Результати пошуку
Документ International experience of capitalization of knowledge in terms of innovation economy(2023) Rudenko, Mykola; Berezyanko, Tamara; Halytsia, Ihor; Dziamulych, Mykola; Kravchenko, Olena; Krivorychko, VladyslavThe article examines the problems of knowledge capitalization in the innovation economy paradigm. The modern globalized world is characterized by the commercialization of educational and scientific activities, the formation of educational ecosystems, as well as the capitalization of knowledge as a resource. The paper describes the theoretical basis of knowledge capitalization and defines the stages of the formation of academic capitalism. It is defined that the capitalization of knowledge is an increase, the maximization of the value of own and engaged intellectual assets, as a result of the increase in the influence of higher education institutions and scientific institutions on the scientific-technical and socio-economic development of society, and commercialization is the process of turning knowledge into a commodity. A system of statistical indicators of capitalization of knowledge within the economy has been established (expenditures on education; the number of patents; share of costs for scientific research and development; costs for innovative activities; share of innovative enterprises in the total number of enterprises; share of income from the sale of innovative products to the total volume of products sold ). The methodology for calculating the model of the change in GDP per capita has been developed, taking into account the indicators of knowledge capitalization, and the algorithm of necessary actions regarding its application has been described. The hypothesis about the impact of capitalization of knowledge on the economic development of the state, namely the change in macroeconomic indicators, such as GDP (gross domestic product) per capita, has been confirmed. The author’s formula for determining the coefficient of the economic effect from the capitalization of knowledge is proposed, which reflects the ratio of investments on knowledge-creating (innovative activity) to the income received from the implementation of an innovative product. Investments in knowledge-creating activities are the number of expenses for scientific research and development, so the innovative product is a patent, as a formalized unit of knowledge. The calculation of the coefficient of the economic effect of knowledge capitalization for Ukraine and the Republic of Poland was carried out, which clearly showed the expediency of implementing the knowledge capitalization experience of Poland and the need for a balanced internal policy to stimulate educational, scientific and innovative activities with the attraction of appropriate investments in Ukraine.Документ Вплив штучного інтелекту на маркетингову діяльність підприємств м’ясної промисловості(2023) Пєтухова, Ольга Михайлівна; Бергер, Аліна ДмитрівнаВ статті розглядаються питання застосування штучного інтелекту в маркетинговій діяльності підприємств м’ясної промисловості. Стратегічним завданням маркетингової діяльності підприємств м’ясної промисловості у сучасних умовах є повне використання маркетингового потенціалу для підвищення результативності, збільшення ринкової частки ринку, своєчасного задоволення потреб споживачів, забезпечення довгострокових конкурентних переваг за рахунок прийняття інноваційних маркетингових рішень. Саме штучний інтелект надає підприємствам м’ясної промисловості можливості - переваги у маркетинговій діяльності, зокрема, скорочення часу на аналіз і створення інформаційних баз даних від постачальників до залучення споживачів, революціонізується спосіб спілкування маркетологів зі своєю аудиторією та досягнення власних цілей, покращення й оптимізація традиційного маркетингового комплексу, який складається з «4P»: продукт, ціна, місце та просування. Обґрунтовано сучасний вплив штучного інтелекту на маркетинговий комплекс «4P» для підприємств м’ясної промисловості. Запропоновані актуальні напрями застосування штучного інтелекту (ШІ) для впровадження на підприємствах м’ясної промисловості на перспективу для підвищення рівня конкурентоспроможності на висококонкурентному м’ясному ринку. Штучний інтелект сприяє розвитку інноваційних маркетингових рішень, які базуються на використанні новацій у різних видах діяльності споживачів, компаній, ринків та активізує появу нових різновидів маркетингу, які доцільно застосовувати у практиці підприємств м’ясної промисловості. Сьогоднішній досвід використання штучного інтелекту у маркетинговій діяльності вже сприяє тому, що на підприємствах м’ясної промисловості знижуються витрати, підвищується контроль за якістю виробництва продукції та забезпечується безпека для споживачів, яка підтверджена дотриманням системи міжнародних стандартів ISO 9000, ISO 22000, ISO 14000 та інших. The article examines the impact and experience of using the artificial intelligence on the marketing activity using the example of meat industry enterprises. The strategic task of marketing activity of meat industry enterprises in the modern conditions is the full use of marketing potential for increasing efficiency, expanding market share, meeting consumer need in timely manner, ensure long-term competitive benefits due to the search of reserves and making innovative marketing decisions. Artificial intelligence that provides eat industry enterprises with opportunities – benefits in marketing activity, thus, reducing tie on the analysis and creating information databases from suppliers to the attracting customers, revolutionizing the way marketers communicate with their audience and achieving their own goals, improving and optimizing marketing complex that consists of “4P”: product, price, place and promotion. The modern impact of artificial intelligence on marketing complex “4P” for meat industry enterprises is substantiated. Current areas of application the artificial intelligence (AI) for implementation on the meat industry enterprises in the future to increase the level of competitiveness on the highly competitive meat market is proposed. With the help of artificial intelligence all the elements of marketing concept of “4P’ which are interconnected and complementary are improved. Artificial intelligence contributes to the development of marketing decisions, which are based on the use of innovations in various types of activities of customers, companies, markets, and activates the emergence of new types of marketing, which are expedient to apply in the practice of meat industry enterprises. Today’s experience of using the artificial intelligence in marketing activity already contributes to the fact that meat industry enterprises reduce costs, increase control over the quality of production and ensure safety for customers which is confirmed by compliance with the system of international standards ISO 9000, ISO 22000, ISO 14000 and others.Документ Професійні компентенції як основа ефективної роботи менеджера з персоналу(2021) Драган, Олена Іванівна; Рудова, Анастасія ЯрославівнаУ статті обґрунтовується актуальність визначення компетенцій менеджера з персоналу при розробленні професійного стандарту на дану посаду. Охарактеризовано сутність поняття «компетенція» різними науковцями за ключовими ознаками: норма, готовність, вимога, сукупність якостей, здатність, результат підготовки та інші. На основі аналізу інформації Job-порталу «Work.ua» визначено, що роботодавці шукають кандидатів із розвинутими цифровими компетенціями, тайм-менеджментом, з високим рівнем адаптивності, який включає гнучкість, комунікативність, організаторські і лідерські навички, здатність працювати в команді, бути стресостійким. Проаналізовані затребувані категорії працівників за різними видами діяльності на ринку праці міста Києва та визначені їхні загальні компетенції. Запропоновано основні компетенції, якими повинні володіти менеджери з персоналу, враховуючи вимоги роботодавців з різних напрямків бізнесу. The relevance of determining the main professional competencies of human resources manager in developing the professional standard for this position. The essence of the concept of “competence” is characterized by different scientists on the basis of key features: norm, readiness, requirements, set of qualities, ability, result of training and other. The competencies are being developed throughout the employee’s life, they are supplemented, updated, gained experience and so on. Based on the analysis of information of job-portal “Work.ua” it is determined that employers are looking for candidates with advanced digital competencies, time management, with high level of adaptability which includes flexibility, communication, organizational and leadership skills, ability to work in a team, able to work under pressure. The most popular categories of employees by different types of activity on the labour market in Kyiv and their general competencies are determined and analyzed.Документ Досвід впровадження системи екологічного менеджменту на підприємства олійно-жирової галузі(2020) Драган, Олена Іванівна; Чеснік, Наталія МиколаївнаУ статті досліджується досвід впровадження системи екологічного менеджменту у діяльність підприємств олійно-жирової галузі з метою його узагальнення та поширення на інших підприємствах. Об’єктом дослідження є система екологічного менеджменту ПрАТ «Вінницький олійно-жировий комбінат». Методами дослідження є системний, статистичний, експертного опитування, інтегрального оцінювання. На ПрАТ «Вінницький олійно-жировий комбінат» функціонує інтегрована система управління якістю та безпечністю харчових продуктів та кормових продуктів (шроту), яка відповідає вимогам ДСТУ ІSО 9001:2009 та ДСТУ ІSО 22000:2007, система екологічної сталості (ІSСС) за міжнародним стандартом ISO 14001:2015. Охарактеризовані етапи впровадження екологічного менеджменту відповідно до міжнародного стандарту серії ISO 14000. Досліджені заходи, які впровадило у діяльність ПрАТ «Вінницький олійно-жировий комбінат» згідно міжнародного стандарту ISO 14001:2015. Обґрунтовані наявні переваги від впровадження системи екологічного менеджменту з впливом на зниження показників використання ресурсів (електроенергії, теплоенергії) та збільшення економічних показників діяльності підприємства (чистий дохід від реалізації продукції, матеріаловіддача, оновлення основних виробничих засобів, ресурсоємність виробництва). Наукова новизна полягає: у застосуванні методики оцінювання стану екологічного менеджменту на ПрАТ «Вінницький олійно-жировий комбінат» за допомогою інтегральних показників за період 2010-2018 років з обґрунтуванням висновків для подальшого його покращення. Практична значимість отриманих результатів полягає у поглибленні методичних підходів, спрямованих на контроль за станом екологічного менеджменту підприємства, для запобігання його зниження та попередження керівництва з метою прийняття активних заходів. The experience of introduction of ecological management system in the activity of the enterprises of oil and fatty industry with the aim of its generalization and distribution on other enterprises is investigated in the article. The research object is the system of ecological management of Private Joint Stock Company “Vinnytsia oil and fat processing plant”. The methods of research are system, statistical, expert questioning, integral evaluation. Integrated control system of quality and safety of food products and forage products (oilseed residues), that answers the requirements of State Standard of Ukraine ІSО 9001:2009 and State Standard of Ukraine ІSО 22000:2007, system of ecological constancy (ІSСС) according to the international standard of ISO 14001:2015 is functioned on Private Joint Stock Company the “Vinnytsia oil and fat processing plant”. Described stages of ecological management introduction in accordance with the international standard of ISO 14000 series. Investigational events that were introduced into the activity of Private Joint Stock Company the “Vinnytsia oil and fat processing plant” according to the international standard of ISO 14001:2015. Reasonable present advantages from introduction of ecological management system with influence on the decline of indexes of resources use (electric power, heat power) and increase of economic indicators of enterprise’s activity (net profit from products realization, material productivity, updating of the main productive assets, heat production). The scientific novelty consists: in application of methodology of evaluation state of ecological management on Private Joint Stock Company the “Vinnytsia oil and fat processing plant” by means of integral indexes for the period of 2010-2018 with the conclusions for its further improvement. Practical meaningfulness of the got results consists in deepening of the methodical approaches sent to the state control after the ecological management of the enterprise, for prevention of its decline and guidance preventing with the aim of active events acceptance.Документ Применение отходов масложировой промышленности Ку-бы в качестве пеногасителей при производстве дрожжей и спирта(1986) Санчес, Ольга; Дельгадо, Рейнальдо; Куц, Анатолий Михайлович; Суходол, Виктория Фоминична; Мария-Эстер РохасОпределение концентрации пеногасителя ACJ, при которой начинает снижаться выход целевых продуктов дрожжевого и спиртового производства. Determining the concentration of defoamer ACJ at which begins to decrease the yield of target products of yeast and alcohol production.Документ The evolution of financial models in the community(2014) Haidukova, Julia; Trygub, InnaA particular model asanexampleofthe evolution of financial models in the communityis a Chinese model of economic growth. Chinese model has important features. The first, most unique, large population and vast territor. Second - the largest state under the rule of the Communist Party, a key in the Chinese model, that it has identified an opportunity for reform. The third - a large part of the ethnic Chinese of foreign capital and the existence of entire nations of the Chinese population. These basic features of the Chinese model in conjunction with the Chinese reforms make China a success. So we can conclude that the Chinese financial model in part suitable for Ukraine.Документ Експериментальне дослідження зони покриття УКХ радіоканалу для зв’язку диспетчера автотранспортного підприємства з водіями рухомого складу(2014) Олещенко, Любов Михайлівна; Мошенський, Андрій ОлександровичІнформаційне забезпечення та прогнозування пасажирсько-транспортних взаємодій між територіями регіону необхідні для ефективного використання рухомого складу та покращення якості транспортних послуг. Для вдосконалення системи комунікації учасників пасажирсько-транспортної взаємодії на маршрутах Чернігівської області необхідний зв’язок між диспетчером та водіями рухомого складу автотранспортного підприємства. Існуюча мережа зв’язку покриває не усі зони транспортного обслуговування у регіоні. У статті описана методика експериментального дослідження можливості створення радіопокриття ділянок регіону, не покритих мережею існуючого стільникового зв'язку. Здійснено експериментальне доведення можливості побудови запропонованої системи УКХ-зв’язку.Документ Система налогообложения в Украине и пути ее совершенствования (продолжение)(1995) Ткаченко, Надежда Марковна; Радионова, ЕвгенияВ статье отнесены акцизный сбор в категории специфических акцизов. В Украине он был введен одновременно с НДС в 1992 г. на замену налогов с продаж и оборота. Приведены объект налогообложения акцизным сбором, установление ставок акцизного сбора, изменения; суть «пошлина», таможенная стоимость товаров, порядок, порядок уплаты пошлины, о местных налогах и сборах, их виды; коммунальный налог, налог на рекламу, исходные принципы налоговой системы ; налоговые платежи, их нормы в Канаде, США, Швеции для сопоставления и опыта, а также опыт таких стран как Гонконг, Сингапур, Южная Корея, Тайвань, Таиланд, Малайзия. The article referred to the excise tax category specific excise taxes. In Ukraine it was introduced simultaneously with the VAT in 1992 to replace the sales tax and turnover. Shows the object excise tax, bidding excise duty changes, the essence of "duty", the customs value of goods, order, order of payment of duty, on local taxes and fees, their types, municipal tax, advertisement tax, the basic tenets of the tax system , tax payments, they are the norm in Canada, USA, Sweden and mapping experience and the experience of countries such as Hong Kong, Singapore, South Korea, Taiwan, Thailand, Malaysia.Документ Збір на обов’язкове державне пенсійне страхування: правове регулювання і бухгалтерський облік(1999) Ткаченко, Надія МарківнаУ статті досліджено розмір пенсій в Україні, заборгованість з їх виплат, нестачу коштів для виплат пенсій, погашення заборгованості, призначення пенсій без урахування стажу роботи, розмір мінімальної і максимальної пенсії, кількість пенсіонерів в Україні, середній розмір пенсій на одного пенсіонера, щомісячна потреба коштів для виплати пенсій, відношення до максимальної пенсії (разів). Запропоновано схему операцій бухгалтерського обліку на обов’язкове державне пенсійне страхування.Документ Соціальна політика підприємств харчової промисловості(2012) Драган, Олена ІванівнаРозглянутовагомий компонент мотиваційногомеханізму стратегічного розвитку підприємства– соціальну політику. Узагальненорезультатидослідженьщодовивчення досвідуформування ефективної соціальної політики на підприємствах харчової промисловості. Сформовані основні завдання, механізм реалізації соціальної політики на підприємствах харчової промисловості. Consideredan importantcomponent ofmotivation mechanismof strategicenterprise development-social policy.The results ofresearch onlearningexperience in formingeffective social policyin the food industry. Formedbasic tasks, mechanisms ofsocial policyin the food industry.