Статті

Постійне посилання колекціїhttps://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/7522

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 9 з 9
  • Ескіз
    Документ
    Новітня ресторанна справа в індустрії гостинності
    (2023) Шидловська, Олена Броніславівна; Іщенко, Тетяна Іванівна; Дулька, Ольга Степанівна
    Впровадження інновацій на ринку готельних послуг вказує на потребу в гармонійному розвитку об’єктів гостинності, що в перспективі надасть можливість стійкого одержання прибутку закладам індустрії гостинності. Новітні ресторанні технології дають змогу готельним підприємствам не лише займати лідируючі положення у своїх ринкових сегментах, а й відповідати світовим стандартам обслуговування. Тому, актуальним є питання розуміння потреб та побажань споживачів у харчуванні унікальними стравами, з використанням новітніх та унікальних технологій, що має суттєве значення для підприємств гостинності через формування їхнього кулінарного бренду. Проаналізована можливість впровадження в індустрії гостинності новітньої ресторанної справи для розширення послуг харчування та залучення споживачів готельних послуг в заклади ресторанного господарства готельного підприємства. Узагальнені основні напрямки молекулярних технологій для забезпечення потреб споживачів в екстравагантних та неординарних технологіях, що задовольнять вимоги всіх любителів вишуканих страв, в тому числі і гурманів. Враховуючи особливість молекулярних технологій, забезпечення належних структурно-механічних властивостей готових страв є неможливим без використання в їх рецептурах харчових добавок натурального походження та сировини з емульгуючими та драглеутворюючими властивостями, які здатні регулювати консистенцію та текстуру з метою отримання необхідного ефекту. Використання харчових добавок агар-агару, каррагенану, альгінату натрію, хлориду кальцію, яєчного порошку, глюкози, лецитину, тримоліну, ксантану не лише виконують роль поліпшувачів, а й мають важливе фізіологічне значення для організму людини та сприяють покращенню харчової цінності страв з їх застосуванням. The introduction of innovations in the market of hotel services indicates the need for the harmonious development of hospitality facilities, which in the long run will provide the possibility of sustainable income for the establishments of the hospitality industry. The latest restaurant technologies enable hotel enterprises not only to occupy leading positions in their market segments, but also to meet global service standards. Therefore, the question of understanding the needs and wishes of consumers in eating unique dishes, using modern technologies, which is of significant importance for hospitality enterprises due to the formation of their culinary brand, is relevant. The possibility of introducing the latest restaurant business in the hospitality industry to expand catering services and attract consumers of hotel services in the restaurant business of the hotel enterprise is analyzed. The main directions of molecular technologies to meet the needs of consumers in extravagant and extraordinary technologies that meet the requirements of all lovers of gourmet dishes, including gourmets. Given the peculiarity of molecular technologies, ensuring the proper structural and mechanical properties of ready meals is impossible without the use in their recipes of food additives of natural origin and raw materials with emulsifying and gelatinizing properties, which are able to regulate the consistency and texture in order to obtain the required effect. The use of food additives agar-agar, carrageenan, sodium alginate, calcium chloride, egg powder, glucose, lecithin, trimolin, xanthan not only perform the role of improvers, but also have an important physiological value for the human body and contribute to improving the nutritional value of dishes with their use.
  • Ескіз
    Документ
    Ensuring the competitiveness of the restaurant business in Ukraine in the period Covid-19 pandemics
    (2020) Kuzmin, Oleg; Sylka, Iryna; Frolova, Natalia; Popovych, Anzhela; Popovych, Victoriia; Kyrpichenkova, Oksana
    Proposed measures for the formation and development of competitive advantages that will help institutions to stay in the restaurant market and have an advantage over others. Запропоновано заходи щодо формування та розвитку конкурентних переваг, які допоможуть установам утриматися на ресторанному ринку та мати перевагу над іншими.
  • Ескіз
    Документ
    Перспективи впровадження адитивних технологій кулінарної продукції в готельно-ресторанному бізнесі
    (2021) Разкевич, Владислава Юріївна; Пушка, Ольга Сергіївна; Мирошник, Юлія Анатоліївна
    У статті розглянуто розвиток та сучасний стан 3D-друку в сфері готельно- ресторанного господарства. Проаналізовано сучасні розробки адитивних технологій, принцип роботи харчових 3D-принтерів. Встановлено, що найбільшого поширення у світі набули 3D-прнтери екструзійного та карусельного типу. Наведено загальний принцип роботи тривимірного харчового принтера. На основі аналізу всесвітньо відомих харчових 3D-принтерів, виділено та охарактеризовано два пристрої - WIIBOOX Sweetin та Foodini, які можуть найкраще підійти для роботи в закладах сфери гостинності. The article considers the development and current state of 3D printing in the hotel and restaurant industry. Modern developments of additive technologies, the principle of operation of food 3D-printers are analyzed. It is established that the most widespread in the world are 3D- printers of extrusion and carousel type. The general principle of operation of the three-dimensional food printer is given. Based on the analysis of world-famous food 3D-printers, two devices were identified and characterized - WIIBOOX Sweetin and Foodini, which may be best suited for work in hospitality.
  • Ескіз
    Документ
    Індустрія гостинності в умовах пандемії Covid-19: проблеми та напрями антикризового розвитку
    (2021) Медвідь, Ірина Миколаївна; Шидловська, Олена Броніславівна; Іщенко, Тетяна Іванівна
    Розглянуто сучасний стан готельно-ресторанного бізнесу в Україні та альтернативні підходи до організації діяльності закладів ресторанного господарства та готельних підприємств в умовах пандемії Covid-19.The current state of the hotel and restaurant business in Ukraine and alternative approaches to the organization of restaurants and hotel enterprises in a Covid-19 pandemic are considered.
  • Ескіз
    Документ
    Competitive Positions in Restaurant Business in Present-Day Conditions Based on the Example of Chernivtsi (Ukraine)
    (2020) Yemchuk, Tetiana; Arpul (Oleksiichuk), Oksana
    Intensification of competition in restaurant business is accompanied by the emergence of a large number of competing dining establishments in both domestic and foreign markets, the increase of market requirements that force restaurants to continuously develop their strategic potentials, seek for various options for their effective work and create new competitive advantages. Availability of such advantages in restaurant industry is among the most important preconditions to obtain the surplus and develop business, which determines the relevance of the present research. Thus, the present study is aimed at demonstrating the ways of helping an increase of the competitiveness and efficiency in public catering establishments in present-day conditions of economic management. The authors discuss the concept of competitive advantages, analyse the results of the assessment of restaurant competitiveness (60 restaurants of Chernivtsi have been assessed), and suggest criteria to help rank the restaurant-type establishments of Chernivtsi by indicators of their competitiveness. The company’s total rating combines all important parameters (indicators) of financial and economic activity, marketing, investment, production activities, etc. Rating of competitiveness makes it possible to see which the best restaurants are, as well as to determine further goals and steps for those who gained fewer points. These goals and steps include: efficient use of available potential; definition and expansion of the range of products; up-to-date serving; development and introduction of new forms of service; development of customer-oriented complex of restaurant services based on the study of customers’ habits; increase of staff competitiveness; reduction of restaurant expenses; attraction of new customers by way of modern advertising campaigns.
  • Ескіз
    Документ
    Розвиток ресторанноі галузі Донецької області
    (Київський національний торговельно-економічний університет, 2013) Заремба, Павло Олександрович; Кійко, Вікторія Вікторівна
    Проаналізовано сучасний стан ресторанної галузі Донецької області. На основі дослідження змін основних техніко-економічних показників регіону розглянуто загальні позитивні й негативні тенденції та виділено основні проблеми, які є гальмуючим фактором для ресторанного бізнесу. Зазначено перспективні напрями розвитку ресторанного господарства Creation of successful development strategy for restaurant business, which is in tune with modern economical tendencies and current market conditions, is virtually impossible without close monitoring of structural changes in the industry. This is why it is paramount to research and highlight the main issues and the main factors, which influence the development and investment opportunities of restaurant business in Donetsk region. This research is the main purpose of this article
  • Ескіз
    Документ
    Напрями розвитку інноваційної діяльності в сфері ресторанного бізнесу
    (2014) Литвиненко, Тамара Євгенівна
    У статті розглядаються стан, проблеми та особливості інноваційної діяльності в сфері ресторанного бізнесу. Особливо ця проблема постає в сучасних умовах розвитку кризової ситуації в Україні. В умовах зменшення реальних доходів населення та погіршення його добробуту, сфера ресторанного бізнесу повинна стати альтернативою приготування їжі в домашніх умовах. Для цього необхідні новітні інноваційні підходи до її розвитку, застосування новітніх технологій приготування страв, методів обслуговування споживачів. Current state, problems and features of innovation activities in the restaurant business are considered in the article. Especially this problem appears in the present conditions of the crisis in Ukraine. In terms of reduction in real incomes and deteriorating well-being, the restaurant business has to be an alternative to cooking at home. But this requires innovative approaches to its development and use of new techniques not only cooking, but also customer service.
  • Ескіз
    Документ
    Catering as a new service in Ukrainian restaurant business
    (2006) Lytvynenko, Tamara
    The article deals with the emergence and development of catering service as a new item in hotel and restaurant business in Ukraine, its categories of consumers. The general scheme was developed to prepare and provide this service to catering companies and other organizations engaged in hotel business and different segments of consumers.
  • Ескіз
    Документ
    Товарні втрати в закладах ресторанного бізнесу: обліково-правовий аспект
    (2011) Ткаченко, Надія Марківна; Цюцяк, А. Л.
    В статті розглянуто сутність товарних втрат закладів ресторанного бізнесу, їх природу та класифікацію. Досліджено можливість та доцільність запровадження порядку формування резерву на природні втрати товарних запасів, розкрито питання, які завдяки такому впровадженню можна вирішувати, а також методику їх облікового відображення.