Статті
Постійне посилання на розділhttps://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/7372
Переглянути
1 результатів
Результати пошуку
Документ Розвиток соціального підприємництва: теоретико-практичні підходи(2020) Бергер, Аліна ДмитрівнаСтаття присвячена дослідженню категоріального апарату в галузі соціального підприємництва. З погляду теоретичних підходів узагальнено визначення сутності «соціальне підприємництво», наведені основні характеристики термінів «підприємець» та «підприємництво» у порівнянні з характеристиками сутності визначень «соціальний підприємець» та «соціальне підприємництво». Обґрунтовується, що кінцевою метою підприємця є створення економічного багатства, тоді як для соціального підприємця пріоритетом є виконання його соціальної або екологічної місії. З погляду практичних підходів досліджені діючі структури бізнес-моделей, які використовують соціальні підприємства. Досліджено вдале використання ділових етичних практик та програм корпоративної соціальної відповідальності, які сприяли успіху проєктів відомих соціальних підприємців. The article is devoted to the development of category instrument in industry of social enterprise. From the point of view of theoretical approaches the determination of “social enterprise” essence is generalized, the basic descriptions of terms “businessman” and “enterprise” are given in comparison with the descriptions of “social businessman” and “social enterprise” essence of determination. It is proven that the ultimate goal of businessman is creation of economic wealth, while for social businessman the priority is implementation of his social or ecological mission. In particular, social businessmen develop the strategies of making profit, directly to execute the mission for social value providing. Unique characteristics that businessmen and social businessmen oriented to the profit are generalized. From the point of view of practical approach, effective business models for functioning of successful social enterprise are investigational. The most widespread operating structures of business models that the social enterprises of present time use are described. The successful use of business ethic practices and programs of corporate social responsibility that assisted projects’ success of social businessmen – Bill Drayton, Rachel Bratten, Blake Mycoskie, Scott Harrison and others. It is proven that for further development of the idea of social enterprise in the world, forming of social influence is needed as the orientation on the decision of social and ecological problems, application of new innovative (unconventional) approaches, financial investments, promotion of successful social projects among groups, companies, and countries. Moreover, successful development of social enterprise can be financial and resource support of large business-corporations that act on the principles of social business responsibility and their own image technologies.