Статті
Постійне посилання на розділhttps://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/7372
Переглянути
3 результатів
Результати пошуку
Документ Соціально відповідальні трудові практики в нестандартних умовах(2021) Березянко, Тамара ВолодимирівнаДана стаття містить орієнтири для впровадження відповідальних трудових практик на підприємстві, що дозволяє використовувати рекомендації у майбутній практичній діяльності. Також увагу приділено розгляду засобів та досвіду регулювання та застосування відповідальних трудових практик в ЄС, висвітленню основних трендів розвитку корпоративної соціальної відповідальності у трудових стосунках на підприємстві, надає рекомендації щодо реалізації політики відповідальності в трудових угодах. Значну увагу приділено питанням забезпечення соціальної відповідальності в умовах самозайнятості економічно активного населення та формуванню відповідального ставлення в процесі неповної зайнятості працівників. В контексті відносин роботодавців та працівників полягає, насамперед, у дотриманні трудових і соціально-економічних прав працівників та врахування їхніх інтересів, встановлення додаткових соціальних пільг та гарантій розглянуто нетрадиційні форми зайнятості та завдання забезпечення відповідального формату трудових відносин. The G-20 summits and the recommendations of the OECD (Organization for European Co operation and Development) have identified global economic growth strategies based on employment growth and control of the financial and corporate sectors. These strategic directions are based on the ILO guidelines - ensuring decent work. Modern development policies focus the company on integrating corporate social responsibility into its commercial activities. The effectiveness of the implementation of CSR strategies depends in large part on both parties: staff and enterprises. For this purpose at the enterprise it is expedient to implement: the program of socially responsible commissioners; responsible, socially motivated attitude to one's own work; participation in the activities of various charitable foundations; social programs related to children's education; environmental measures; volunteer programs; joint formation of the ethical environment. In modern conditions, special attention needs to be paid to ensuring the employee's awareness of personal responsibility in the case of choosing non-standard work practices. The self employed worker must be aware of the full list of social risks he assumes. The volume of non standard forms of employment is growing in the world: freelance, temporary employment, part-time employment, temporary substitute labor and multilateral labor relations, disguised labor relations and dependent self-employment. Recently, non-standard forms of employment have begun to spread to those segments of the labor market where previously dominated by standard forms of employment. However, the national economic space is characterized by a reduction in the level of non-standard labor practices. The upward trend continues in agriculture and construction, while the decline is in industry and trade. Based on the comparison of international labor standards and the experience of individual countries, four main areas are recommended: closing gaps in legislation; strengthening collective bargaining systems; improving social protection; socio-economic policies to regulate social risks and facilitate the transition to standard employment.Документ Соціально-трудові практики підприємств харчової промисловості(2017) Березянко, Тамара ВолодимирівнаІнструментом створення безконфліктної системи розвитку в ринкових умовах визнано впровадження системи суспільної та соціальної відповідальності бізнесу, тому аналіз соціально-трудових практик підприємств харчової промисловості став головним акцентом даного дослідження. Використовувалась адаптована до національних умов методика ЄС, деякі прогалини доповнювались відповідями індивідуальних інтерв’ю. Стандарти відповідальних трудових відносин європейського ринкового суспільства потребують впровадження у щоденну практику діяльності компанії. З метою аналізу трудової практики підприємств досліджено стратегію оплати, періодичність зміни ставки, стратегію винагороди, змінні бонуси, розбіжності оплати окремих посад. Також увагу приділено ставленню керівників до персоналу, як до конкурентної переваги. В результаті дослідження виявлено ставлення працівників до компанії та визначено рівень конфліктності між працівниками, менеджментом і власниками. Дослідження завершене оцінкою рівня корпоративної соціальної відповідальності, виконаного за методикою ЄС. Corporate social responsibility is recognized as a tool for implementation of the conflict free system of market development. Hence, it put a key focus on the analysis of social and labour practices of the entities operating in food industry. As a part of this research we used EU methodology adapted for national environment. Some gaps were filled by the conclusions received in a course of private interviews. The implementation of European market society standards urges the companies to put in place the responsibility- centered labour relationships as a daily practice. To analyze the labour practice of the corporates we investigated the remuneration strategy, regularity of salary changes, systems of variable bonuses, remuneration gaps for certain positions. We paid separate attention to the attitude of the managers towards their employees as company’s competitive advantage. As a result of our research we identified the personnel’s attitude towards the company and defined the level of conflict prone situations between employees, managers and the owners. As a final point of our research, we evaluated the level of corporate social responsibility due to the EU Methodology.Документ Принципи соціальної і суспільної відповідальності бізнесу(2014) Березянко, Тамара ВолодимирівнаУ статті розглянуто питання регулювання відносин між бізнесом і суспільством за допомогою впровадження у ділову практику та культуру менеджменту принципів суспільної й соціальної відповідальності, а також концепцію і принципи соціальної відповідальності, розроблені Світовим банком та прийняті у ділову практику ЄС. У процесі розгляду засобів регулювання відносин між бізнесом і державою проаналізовано основні моделі корпоративної соціальної відповідальності, причини опору власників майнових активів суспільній необхідності коригування власних інтересів, хоча визнання корпоративної суспільної та соціальної відповідальності — це одна з вимог кооптації до ЄС та інкорпорування до світової економіки. хотя The articlc reviews the questions of regulation of relationships between the society and corporate business by means of creation of responsibility institute. When analyzing the methods of regulating the relations between business and the state the models of corporate social responsibility have been investigated. Attention is paid to the reasons for the resistance of the owners related to the correction of their interests, in spite of the existing requirements on associated membership in the European Union and the conditions of incorporation into the global economy. The concept and the principles of social responsibility developed by the World Bank and taken into the business practice of the EU as well as models and methods of their implementation are presented in this article.