Статті

Постійне посилання на розділhttps://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/7372

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 4 з 4
  • Ескіз
    Документ
    Структурні асиметрії податкових надходжень до Зведеного бюджету України за КВЕД 009:2010
    (2018) Бойко, Світлана Василівна; Драган, Оксана Олександрівна; Варченко, Ольга Миронівна
    Зазначено, що класичним для фінансової науки є твердження про фіскальну і регулюючі функції податків, що передбачають, з одного боку, здатність податкових надходжень фінансувати потреби суспільства, з іншого боку, забезпечити стимулювання або стримування економічного розвитку. Особливості сучасного стану національної економіки свідчать про наявність неузгодженості вітчизняної фіскальної практики та класичних постулатів фінансової теорії. Стаття присвячена дослідженню структурних зрушень у податкових надходжень до Зведеного бюджету України. Запропоновано авторський порядок оцінки структурні асиметрії податкових надходжень за КВЕД 009:2010 на основі наступного порядку дій: 1) оцінка динаміки абсолютних показників та рейтингування видів економічної діяльності за відносними показниками динаміки; 2) оцінка структури та структурних зрушень, рейтингування за відносним показником структури; 3) полікритеріальний кластерний аналіз за ознаками темпу приросту податкових надходжень та питомої ваги у податкових надходжень зведеного бюджету. Проведене дослідження вказало на суттєві диспропорції впливу окремих видів економічної діяльності на наповненість дохідної частини бюджету. Склад кластерів податкових надходжень до Зведеного бюджету України за видами економічної діяльності, порівнюючи 2012 р. та 2016 р., змінився на три четверті, що підтверджує гіпотезу про структурні асиметрії податкових надходжень. Визначено, що посилено роль добувної промисловості і розроблення кар'єрів, оптової та роздрібної торгівля, переробної промисловості та сільського господарства у формуванні податкових надходжень. Види економічної діяльності, переважно нематеріальної сфери (тимчасове розміщування й організація харчування, освіта, діяльність у сфері адміністративного та допоміжного обслуговування, охорона здоров'я та надання соціальної допомоги, мистецтво, спорт, розваги та відпочинок), фінансова та страхова діяльність втрачають фіскальний потенціал. Structural asymmetry of tax revenues of the Consolidated budget Ukraine for KTEA 009: 2010 Abstract. In the article is noted that the classic for financial science is the statement about the fiscal and regulatory functions of taxes. The functions of taxes envisages, on the one hand, the ability of tax revenues to finance the needs of society, on the other hand, to provide incentives or containment of economic development. The peculiarities of the current state of the national economy show the inconsistency of fiscal practices in Ukraine and the classical principles of financial theory. The article is devoted to research of structural asymmetries of tax revenues by types of economic activity to the Consolidated Budget of Ukraine. It is proposed author's order of structural asymmetries estimation of tax revenues for KTEA 009: 2010: 1) estimation of the absolute indicators dynamics and rating of economic activity types by relative dynamics indicators; 2) assessment of the structure and structural changes, ranking on the relative indicator of the structure; 3) polycrystalline cluster analysis on the basis of the growth rate of tax revenues and the share in the tax revenue of the consolidated budget. The composition of tax revenue clusters in the Consolidated Budget of Ukraine by types of economic activity has changed by three quarters comparing 2012 and 2016. It confirms the hypothesis of the structural asymmetries of tax revenues. The conducted research indicated significant disparities in the impact of certain types of economic activity on the fullness of the revenue part of the budget. It is determined that the role of extractive industry and the development of quarries, wholesale and retail trade, processing industry and agriculture in the formation of tax revenues has been intensified. Types of economic activity, mainly intangibles (temporary placement and organization of food, education, activities in the area of administrative and auxiliary services, health care, art, sports, entertainment and recreation), financial and insurance activities lose their fiscal potential.
  • Ескіз
    Документ
    Горизонтальне вирівнювання обласних бюджетів України в умовах децентралізації
    (2019) Бойко, Світлана Василівна; Гошовська, Валентина Василівна; Гнатенко, Олена Андріївна
    У статті проведено дослідження міжрегіональних диспропорцій горизонтального вирівнювання обласних бюджетів та оцінено їх стан в умовах децентралізації. Розкрито особливості горизонтального вирівнювання обласних бюджетів України за допомогою дотації вирівнювання у 2011-2014 роках та базової або реверсної дотації у 2015-2017 роках. Проаналізовано звітні дані Державної казначейської служби України про розміри горизонтального вирівнювання обласних бюджетів, застосовано технологію кластерного аналізу методом Варда (Уорда) з нормалізованими значеннями евклідових відстаней та сформовано п’ять кластерів. Проведено порівняння результатів кластерного аналізу у дореформений період та період реалізації реформи децентралізації, зроблено висновки про відсутність тісного зв’язку між міжрегіональною диференціацією горизонтального вирівнювання обласних бюджетів України. Найбільші зміни характерні для обласного бюджету Донецької та Чернівецької областей. До обласних бюджетів, які перемістилися до кластерів з меншим розміром базових дотацій належать обласні бюджети Луганської, Вінницької, Одеської областей. До обласних бюджетів, які перемістилися до кластерів з більшим розміром базових дотацій належать обласні бюджети Закарпатської, Волинської, Кіровоградської, Рівненської, Сумської, Тернопільської та Чернігівської областей. Excessive centralization of budget funds in the State Budget of Ukraine, the insufficiency of the revenue base of local budgets has led to the need for horizontal and vertical equalization technologies that require increased attention in the current conditions for the establishment of decentralization of power and the creation of financial basis for the activities of local governments. Purpose. The purpose of the study is to prove or refute the hypothesis of the existence and modification of interregional disproportions of the horizontal equalization of local (region) budgets and the analysis of their state in conditions of decentralization. Results. The specifics of the horizontal equalization of the region budgets of Ukraine with application of the equalization subsidies in 2011-2014 and the basic or reverse subsidies in 2015-2017 are discovered. Reporting data of the State Treasury of Ukraine on the size of horizontal equalization of region budgets are analyzed. The technology of cluster analysis by the Ward’s method with squared Euclidean distances are applied and five clusters are formed. Results of cluster analysis in 2011-2014 and 2015-2017 are compared and made conclusions about the lack of correlation between the interregional differentiation of horizontal equalization of region budgets of Ukraine. The biggest changes are characteristic for the region budget of Donetsk and Chernivtsi regions. Oblast budgets, that moved to clusters with less basic subsidies include region budgets of Luhansk, Vinnitsa, Odesa regions. The oblast budgets, that have moved to clusters with larger of basic subsidies include region budgets of Zakarpattia, Volyn, Kirovograd, Rivne, Sumy, Ternopil and Chernihiv regions. Conclusions. According to the results of the study, the existence of interregional disproportions of horizontal equalization of region budgets of Ukraine and their strengthening in conditions of decentralization are proved. The basic subsidies from the State Budget of Ukraine received 18 region budgets in 2015-2016 and 17 region budgets in 2017 against the equalization subsidies of all region budgets in 2011-2014. Financial independence was characteristic of region budgets of Dnipropetrovsk, Donetsk, Zaporizhzhia, Kyiv, Odesa, Poltava and Kharkiv regions.
  • Ескіз
    Документ
    Горизонтальне вирівнювання обласних бюджетів у системі міжбюджетного фінансового забезпечення регіонів України
    (2018) Бойко, Світлана Василівна; Шірінян, Лада Василівна
    Метою дослідження є дослідження фінансової складової міжбюджетних відносин в Україні в частині забезпечення та вдосконалення горизонтального вирівнювання обласних бюджетів в умовах децентралізації. Методологія дослідження базується на фундаментальних положеннях теорії публічних фінансів, зокрема теорії фінансового (фіскального) федералізму. Економіко-статистичний аналіз проведено із застосуванням методів узагальнення, табличного та графічного, а також кластерного та кореляційного аналізу. Обмеженнями у проведеному дослідженні є неповнота статистичних даних, що підлягають оприлюдненню Державною службою статистики України, Державною казначейською службою України та Міністерством фінансів України. Результати. Проаналізовано зміни горизонтального вирівнювання місцевих бюджетів у двох періодах: дореформеному та періоді бюджетної децентралізації. Доведено, що дотація вирівнювання була основним інструментом вирівнювання дохідної частини місцевих бюджетів за допомогою якого формувалося близько четвертої їх частини та близько половини офіційних трансфертів, після реформування горизонтального вирівнювання зменшення абсолютного обсягу становило 11,5 разів, відносних показників ‒ 15 разів. Доведено, що система горизонтального вирівнювання обласних бюджетів в Україні є неефективною за критерієм фіскальної ефективності та суперечить утвердженню бюджетної децентралізації. Сформовано чотири кластери за обсягами горизонтального вирівнювання на душу населення: І кластер ‒ середні за розмірами обсяги базової дотації: обласні бюджети Вінницької, Житомирської, Чернігівської, Кіровоградської, Хмельницької, Миколаївської та Черкаської обл.; ІІ кластер ‒ найменші розміри базової дотації (бюджети Луганської та Сумської обл.) або змінність напрямів горизонтального вирівнювання (бюджети Донецької, Харківської, Одеської та Львівської обл.); ІІІ кластер ‒ максимальні за розмірами обсяги базової дотації: обласні бюджети Волинської, Рівненської, Херсонської, Івано-Франківської, Тернопільської, Закарпатської та Чернівецької обл.; ІV кластер ‒ обласні бюджети, що перераховували реверсну дотацію до Державного бюджету України: обласні бюджети Дніпропетровської, Запорізької, Київської та Полтавської обл. Практичне значення. Обґрунтовано напрями удосконалення горизонтального вирівнювання обласних бюджетів в Україні: запровадження індексу горизонтального вирівнювання; незмінність підходів до горизонтального вирівнювання на три роки, що відповідатиме вимогам середньострокового бюджетного планування та сталого розвитку регіонів; розширення меж інтервалу значення індексу горизонтального вирівнювання. Перспективи подальших дослідженнях полягають у обґрунтовуванні механізму забезпечення фінансовими ресурсами органів місцевого самоврядування в контексті реалізації політики децентралізації.The purpose of the study is to study a financial component of intergovernmental fiscal relations in Ukraine in part of providing and improving the horizontal equalization of regional budgets in conditions of decentralization. The methodology of the study is based on the fundamental provisions of the theory of public finance, in particular the theory of fiscal federalism. Economic and statistical analysis was conducted using the methods of synthesis, tabular, graphic, cluster and correlation analysis. The limitations in the study are incomplete statistical data the State Statistics Service of Ukraine, the State Treasury Service of Ukraine and the Ministry of Finance of Ukraine. Results. The changes in the horizontal equalization of local budgets in two periods: pre-reform and a period of budgetary decentralization are analyzed. The equalization subsidy was the main tool for equalizing the revenue part of local budgets are proved. It formed about a quarter of revenue of local budgets and about half of official transfers of local budgets. After reforming the horizontal equalization, the absolute volume of the horizontal equalization decreased by 11.5 times, relative indicators decreased by 15 times. The system of horizontal equalization of regional budgets in Ukraine is ineffective on the criterion of fiscal efficiency and contradicts the approval of budget decentralization are proved. Four clusters by volume of horizontal equalization per capita are formed. І cluster – regional budgets of Vinnytsia, Zhytomyr, Chernigiv, Kirovograd, Khmelnytsky, Mykolayiv and Cherkasy reg., that receive the average size of the basic subsidy; IІ cluster – regional budgets of Luhansk and Sumy reg., that receive the minimum amounts of basic subsidy and regional budgets of Donetsk, Kharkiv, Odesa and Lviv reg. , that change directions of horizontal equalization; ІIІ cluster – regional budgets of Volyn, Rivne, Kherson, Ivano-Frankivsk, Ternopil, Zakarpattia and Chernivtsi reg., that receive the maximum size of the basic subsidy; ІIІ cluster – regional budgets of Dnipropetrovsk, Zaporizhzhia, Kyiv and Poltava reg., that transfer a reverse grant to the State Budget of Ukraine. Practical value. The directions of improvement of the horizontal equalization of regional budgets in Ukraine: introduction of the index of horizontal equalization; immutability of approaches to horizontal equalization for three years according to requirements of medium-term budget planning and sustainable development of regions; extending the interval of the index of horizontal alignment. The prospects for further study are to justify the mechanism of providing financial resources of local government in the context implementation policy of decentralization.
  • Ескіз
    Документ
    Диференціація податкового навантаження в Україні за видами економічної діяльності
    (2018) Бойко, Світлана Василівна; Ситник, Інна Петрівна
    У статті аналізується диференціація податкового навантаження в Україні за видами економічної діяльності. Диференціація податкового навантаження за видами економічної діяльності базується на положеннях Податкового кодексу України через податки, що сплачуються суб'єктами господарювання певних видів господарської діяльності; в той же час існують податкові пільги. На сучасному етапі розвитку податкової системи України диференціація податкового тягаря генерує податок на прибуток, податок на додану вартість, акцизний збір, екологічний податок, орендну плату та єдиний податок. На підставі аналізу рівня диференціації податкового тягаря на 2012-2016 рр. Визначено, що високий рівень податкового навантаження характерний для добувної промисловості, переробної промисловості, електропостачання, газу, пари та кондиціонування повітря, водопостачання, професійна, наукова та технічна діяльність; низьке податкове навантаження характерне для сільського господарства, операцій з нерухомістю, освіти, охорони здоров'я та соціальної допомоги, мистецтва, спорту, розваг та відпочинку. The paper analyzed the differentiation of the tax burden in Ukraine by types of economic activity. Differentiation of tax burden by types of economic activity is based on the provisions of the Tax Code of Ukraine through taxes, which are paid by economic entities of certain types of economic activity; at the same time there are tax privileges. At the current stage of development of the tax system of Ukraine differentiation of tax burden generates income tax, value added tax, excise, environmental tax, rent and single tax. On the basis of the analysis of the level of tax burden differentiation in 2012-2016, it is determined that a high level of tax burden is characteristic for extractive industry, processing industry, electricity supply, gas, steam and air conditioning, water supply, professional, scientific and technical activities; low tax burden is characteristic for agriculture, real estate transactions, education, health care and social assistance, art, sports, entertainment and recreation.