Статті

Постійне посилання на розділhttps://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/7372

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 2 з 2
  • Ескіз
    Документ
    Горизонтальне вирівнювання місцевих бюджетів Причорноморського регіону : емпірична оцінка
    (2019) Бойко, Світлана Василівна; Гошовська, Валентина Василівна
    У статті розкрито особливості забезпечення системи вирівнювання місцевих бюджетів у контексті реалізації політики децентралізації та посилення територіальних асиметрій фінансового забезпечення в Україні. Метою статті є емпірична оцінка горизонтального вирівнювання місцевих бюджетів Причорноморського регіону. Проаналізовано загальний стан формування бюджетних ресурсів Причорноморського регіону за даними зведених обласних бюджетів; проведено оцінку горизонтального вирівнювання за видами місцевих бюджетів. На основі емпіричної оцінки горизонтального вирівнювання місцевих бюджетів Причорноморського регіону виявлено його диференціацію на основі диференціацію фіскального потенціалу за податком на доходи фізичних осіб та податком на прибуток підприємств. Високий рівень фіскального потенціалу виявлено у Одеській області, середній – Миколаївській області, низький – Херсонській області, що підтверджується значеннями та динамікою доходів зведених бюджетів областей, частки офіційних трансфертів у доходах зведених бюджетів областей, індексу податкоспроможності за надходженнями податку на прибуток підприємств обласних бюджетів, індекс податкоспроможності за надходженнями податку на доходи фізичних осіб різних видів бюджетів. In the article, there is analyzed the essence of horizontal equalization of local budgets in the context of the implementation of the policy of decentralization and strengthening the territorial asymmetries of financial support in Ukraine.The purpose of the article is empirical evaluation of the horizontal equalization of the local budgets of Black Sea region.The study of horizontal equalization of the local budgets of Black Sea region implemented in the following sequence: 1) evaluation of the general state of formation of budget resources of Black Sea region according to the consolidated regional budgets; 2) evaluation of horizontal equalization by type of local budgets. The econometric model of the dependence of the horizontal equalization of regional budgets and two variables (the index of taxpayability of income tax and the index of taxpayability of personal income tax) are built. The change in index of taxpayability of personal income tax by 1% was the result to an increase in the horizontal equalization by UAH 1.21 million, the index of taxpayability of income tax by 1% was the result to an increase in the horizontal equalization by UAH 0.43 million. Differentiation of horizontal equalization of the local budgets of Black Sea region on the basis of differentiation of fiscal potential of personal income tax and corporate income tax is discovered. High level of fiscal potential in Odesa region, middle level – Mykolayiv region, low level – Kherson region is discovered. This is confirmed by the values and dynamics of the revenues of the consolidated budgets of the regions, the share of official transfers in the revenues of the consolidated budgets of the regions, the index of taxpayability of income tax of regional budgets, the index of taxpayability of personal income tax of different types of budgets.
  • Ескіз
    Документ
    Горизонтальне вирівнювання обласних бюджетів України в умовах децентралізації
    (2019) Бойко, Світлана Василівна; Гошовська, Валентина Василівна; Гнатенко, Олена Андріївна
    У статті проведено дослідження міжрегіональних диспропорцій горизонтального вирівнювання обласних бюджетів та оцінено їх стан в умовах децентралізації. Розкрито особливості горизонтального вирівнювання обласних бюджетів України за допомогою дотації вирівнювання у 2011-2014 роках та базової або реверсної дотації у 2015-2017 роках. Проаналізовано звітні дані Державної казначейської служби України про розміри горизонтального вирівнювання обласних бюджетів, застосовано технологію кластерного аналізу методом Варда (Уорда) з нормалізованими значеннями евклідових відстаней та сформовано п’ять кластерів. Проведено порівняння результатів кластерного аналізу у дореформений період та період реалізації реформи децентралізації, зроблено висновки про відсутність тісного зв’язку між міжрегіональною диференціацією горизонтального вирівнювання обласних бюджетів України. Найбільші зміни характерні для обласного бюджету Донецької та Чернівецької областей. До обласних бюджетів, які перемістилися до кластерів з меншим розміром базових дотацій належать обласні бюджети Луганської, Вінницької, Одеської областей. До обласних бюджетів, які перемістилися до кластерів з більшим розміром базових дотацій належать обласні бюджети Закарпатської, Волинської, Кіровоградської, Рівненської, Сумської, Тернопільської та Чернігівської областей. Excessive centralization of budget funds in the State Budget of Ukraine, the insufficiency of the revenue base of local budgets has led to the need for horizontal and vertical equalization technologies that require increased attention in the current conditions for the establishment of decentralization of power and the creation of financial basis for the activities of local governments. Purpose. The purpose of the study is to prove or refute the hypothesis of the existence and modification of interregional disproportions of the horizontal equalization of local (region) budgets and the analysis of their state in conditions of decentralization. Results. The specifics of the horizontal equalization of the region budgets of Ukraine with application of the equalization subsidies in 2011-2014 and the basic or reverse subsidies in 2015-2017 are discovered. Reporting data of the State Treasury of Ukraine on the size of horizontal equalization of region budgets are analyzed. The technology of cluster analysis by the Ward’s method with squared Euclidean distances are applied and five clusters are formed. Results of cluster analysis in 2011-2014 and 2015-2017 are compared and made conclusions about the lack of correlation between the interregional differentiation of horizontal equalization of region budgets of Ukraine. The biggest changes are characteristic for the region budget of Donetsk and Chernivtsi regions. Oblast budgets, that moved to clusters with less basic subsidies include region budgets of Luhansk, Vinnitsa, Odesa regions. The oblast budgets, that have moved to clusters with larger of basic subsidies include region budgets of Zakarpattia, Volyn, Kirovograd, Rivne, Sumy, Ternopil and Chernihiv regions. Conclusions. According to the results of the study, the existence of interregional disproportions of horizontal equalization of region budgets of Ukraine and their strengthening in conditions of decentralization are proved. The basic subsidies from the State Budget of Ukraine received 18 region budgets in 2015-2016 and 17 region budgets in 2017 against the equalization subsidies of all region budgets in 2011-2014. Financial independence was characteristic of region budgets of Dnipropetrovsk, Donetsk, Zaporizhzhia, Kyiv, Odesa, Poltava and Kharkiv regions.