Статті

Постійне посилання на розділhttps://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/7372

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 2 з 2
  • Ескіз
    Документ
    Концептуальні основи організаційно-економічного регулювання продовольчого ринку
    (2023) Ібатуллін, Марат Ільдусович; Трусова, Наталя Вікторівна; Гривківська, Оксана Василівна
    Особливістю сучасного етапу розвитку організаційно-економічної системи продовольчого забезпечення країни є подолання стримуючих факторів, вплив яких можна контролювати за допомогою цілеспрямованих дій на процеси її становлення. Подібні заходи на національному й регіональних рівнях слід реалізувати у рамках концепції розвитку системи продовольчого забезпечення, яка передбачає: обґрунтування цілей, завдань і параметрів продовольчої системи; визначення обсягів потреби в продовольчих ресурсах; перспективи територіального розміщення виробництва сільськогосподарської продукції, її переробки та доведення до рівня продовольчих ресурсів. Abstract Introduction. A feature of the modern stage of development of the organizational and economic system of the country's food supply is the overcoming of restraining factors, the influence of which can be controlled with the help of purposeful actions on the processes of its formation. Similar measures at the national and regional levels should be implemented within the framework of the concept of development of the food supply system, which provides for: substantiation of the goals, tasks and parameters of the food system; determining the amount of need for food resources; prospects for the territorial placement of agricultural production, its processing and bringing it up to the level of food resources. Goal. On the basis of the conducted research, propose recommendations for improving the conceptual foundations of the organizational and economic regulation of the food market. Method (methodology). To implement the tasks, the following methods and techniques were used: monographic, comparison - to compare economic phenomena in different time periods in order to identify a cause-and-effect relationship, to conduct a comparative analysis of the development of the food market; abstract and logical - when substantiating hypotheses regarding the production and consumption of agricultural products and food. Results. It has been proven that the practical implementation of conceptual approaches to the organizational and economic regulation of the food market is possible only under the condition of creating an appropriate system of strategic management and operational tactical adjustment of the implementation of the decisions made. This requires the creation of such an organizational and economic mechanism that will take into account the specifics of industries, the variability of factors that determine economic dynamics and market conditions, and will have the following main blocks: financial and economic, organizational and informational, personnel and legal.
  • Ескіз
    Документ
    Моніторинг продовольчого ринку: європейський досвід та виклики для України
    (2023) Ібатуллін, Марат Ільдусович; Трусова, Наталя Вікторівна; Гривківська, Оксана Василівна
    Головним завданням державної системи моніторингу агропродовольчого ринку є створення та підтримка функціонування інформаційно-аналітичної системи аграрного сектору економіки для забезпечення оперативного прийняття непередбачених кризових ситуацій на відповідних агропродовольчих ринках; виявлення вигідних ринків збуту та сприяння прогнозованості розвитку бізнесу; оперативне і безкоштовне розповсюдження інформації про ціни та ринкові тенденції серед широкого кола споживачів, однак Законі України «Про захист прав споживачів». Вважаємо, що на сьогодні назріла необхідність у створенні системи державного моніторингу агропродовольчого ринку та розробці релевантної, узгодженої інформаційно-аналітичної системи для забезпечення оперативного прийняття управлінських рішень суб’єктами ринку, зокрема, з питань вжиття органами виконавчої влади заходів для раціонального поєднання саморегуляторних процесів та державного економічного регулювання, створення умов для вільного доступу всіх учасників до необхідної інформації. Для держави наявність оперативної та достовірної інформації щодо поточної та прогнозної цінової ситуації на місцевих, регіональних та загальнодержавному агропродовольчому ринку сприятиме прийняттю своєчасних та обґрунтованих урядових рішень щодо регулювання ринків та державної підтримки товаровиробників. підвищенню дієвості державної політики щодо запобігання виникнення непередбачених кризових ситуацій на окремих ринках, досягненню паритетності в результаті виявлення внутрішніх цінових диспропорцій, зменшенню вразливості економіки від «цінових шоків», зниженню рівня розбіжностей цін у межах регіону, скорочення проявів локального монополізму. Вважаємо, що існує необхідність в створенні системи моніторингу цін виробників сільськогосподарської продукції, цін на промислові товари, придбані сільськогосподарськими організаціями, цін у переробній сфері, тарифів у розподільчій інфраструктурі, а також споживчих цін на продовольчі товари, що дозволить виявити ступінь впливу окремих учасників ринку ланцюга поставок на рівень і динаміку цін кінцевої продукції. В умовах мінливості рівня цін та їх співвідношення достовірність і порівнянність використовуваної цінової інформації має визначальне значення для аналізу ситуації, виявлення довгострокових тенденцій і їх векторів для організації регулювання економічними процесами на всіх рівнях управління. The main task of the state monitoring system of the agro-food market is to create and support the functioning of the information and analytical system of the agrarian sector of the economy to ensure the prompt acceptance of unforeseen crisis situations in the relevant agro-food markets; identification of profitable sales markets and promotion of predictability of business development; prompt and free distribution of information about prices and market trends among a wide range of consumers, however, the Law of Ukraine "On the Protection of Consumer Rights". We believe that today the need to create a system of state monitoring of the agro food market and to develop a relevant, coordinated information and analytical system to ensure prompt management decision-making by market subjects, in particular, regarding the implementation of measures by executive authorities for a rational combination of self-regulatory processes and state economic regulation, creating conditions for free access of all participants to the necessary information. For the state, the availability of operational and reliable information on the current and forecast price situation on the local, regional and national agro-food market will contribute to the adoption of timely and well-founded government decisions regarding the regulation of markets and state support of commodity producers. increasing the effectiveness of state policy in preventing the occurrence of unforeseen crisis situations in individual markets, achieving parity as a result of identifying internal price disparities, reducing the vulnerability of the economy to "price shocks", reducing the level of price discrepancies within the region, reducing manifestations of local monopolies. We believe that there is a need to create a system for monitoring prices of producers of agricultural products, prices for industrial goods purchased by agricultural organizations, prices in the processing sector, tariffs in the distribution infrastructure, as well as consumer prices for food products, which will allow us to reveal the degree of influence of individual market participants in the chain supplies on the level and dynamics of prices of final products. Under the conditions of the variability of the price level and their relationship, the reliability and comparability of the used price information is of decisive importance for analyzing the situation, identifying long-term trends and their vectors for organizing the regulation of economic processes at all levels of management.