Статті
Постійне посилання на розділhttps://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/7372
Переглянути
3 результатів
Результати пошуку
Документ Основні напрями у видавничо-поліграфічному комплексі(2021) Гуткевич, Світлана Олександрівна; Шендерівська, Ліна ПетрівнаУ статті розкрито основні питання, пов’язані з управлінням підприємствами видавничо-поліграфічного комплексу в сучасних умовах розвитку економіки. Підприємства видавничо-поліграфічного комплексу розглянуто як об’єкти інвестування. Визначено основні функції управління, такі як планування, організація, мотивація, аналіз, контроль. Управління підприємствами стає більш відкритим, зовнішньоорієнтованим, а фокус уваги зміщується з економічної мети функціонування на соціальну місію господарюючого суб’єкта. Для забезпечення конкурентоздатності поліграфічного виробництва доцільно забезпечувати оперативність виробництва шляхом удосконалення оперативного-календарного планування, застосування паралельного або комбінованого циклу, автоматизації прийому замовлень, удосконалення контролю якості на етапі підготовки до друку, розвитку логістичного потенціалу, орієнтації на високий рівень сервісу. The article reveals the main issues related to the management of publishing and printing companies in the current conditions of economic development. The enterprises of the publishing and printing complex are considered as objects of investment. The basic functions of management, such as planning, organization, motivation, analysis, control are defined. Modern enterprises, which meet the needs of consumers and meet their economic interests, along with the classic tasks perform a number of socially significant functions that do not provide direct capitalization, but become a prerequisite for competitiveness. Thus, the implementation of social projects requires additional costs and is not for profit, adherence to the principles of green economy does not always have an economic benefit for the company, but requires investment. In this way, the management of enterprises becomes more open, externally oriented, and the focus shifts from the economic purpose of functioning to the social mission of the business entity. This fully corresponds to the enterprises of the publishing and printing industry, which is not a priority sector of the national economy, but is attractive to investors as one that is associated with the formation, use, development of intellectual capital. We analyzed the general management methods used in publishing and printing companies, the results of which established a number of features. Economic management methods are more developed in medium-sized enterprises, which in their work are guided by the provisions on bonuses. The payment of bonuses in small businesses is unsystematic due to the unstable amount of funding, and depends on the decision of the head of the distribution of funds between different areas of development, which negatively affects the motivation to work. At the same time, to increase the level of social protection of workers, printing companies are introducing an hourly form of wages for workers, which helps to stabilize wages in underemployment. To ensure the competitiveness of printing production, it is advisable to ensure the efficiency of production by improving operational and calendar planning, the use of parallel or combined cycle, automation of orders, improving quality control in preparation for printing, development of logistics capacity, focus on high level of services.Документ Вплив податкового законодавства на розвиток видавничо поліграфічної галузі(2011) Шендерівська, Ліна ПетрівнаВиявлено основні відмінності чинного податкового законодавства і новго Податкового кодексу України. Обґрунтовано вплив податкових норм на розвиток видавничо-поліграфічної галузі. Узагальнено економічно доцільні моделі учасників співпраці в новому податковому полі.Документ Модель управління розвитком поліграфічних підприємств(2015) Гуткевич, Світлана Олександрівна; Шендерівська, Ліна ПетрівнаВизначена концепція розвитку підприємств поліграфічної промисловості, що враховує особливості діяльності поліграфічних підприємств, сучасні умови їх функціонування. На основі концепції розвитку розроблена модель управління розвитком поліграфічних підприємств. Обґрунтовані перспективні напрями розвитку підприємств та визначено їх вплив на показники розвитку підприємств. The concepts of enterprise printing industry, taking into account the features of printing companies, current conditions of their operation is grounded The conditions of macro- and micro levels of management, that lead to the deterioration of printing companies are determined. The conditions of globalization, informatization, high intensity innovation, that promote the development of printing companies are discovered. The opportunities of development of printing enterprises, such as, the European integration process and availability of production capacity, reduce the costs of innovative technologies of printing production are identified. The new tasks of development of enterprises accordingly to the necessity of reorientation of tasks in conditions of modern economy are given. The reasonable conditions and principles to be followed to perform tasks, such as balancing interests – economic, social, environmental; fostering innovation enterprises; lifelong learning as a trend of improving the quality of education; quality standards implementation, the need for government support and regulation of publishing and printing companies, integration of publishing and printing industries and other are grounded. The model of management of printing enterprises based on the concept of development is proposed. The improvement of cooperation between the objects of publishing and the printing complex by creation of associations is proposed. Necessity of diversification and directions of improvement in the management in new conditions is justified. Increase of investment through the use of profit as the main source of development is recommended. Expediency of management of development of enterprises on the model is justified.