Статті

Постійне посилання на розділhttps://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/7372

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 5 з 5
  • Ескіз
    Документ
    E-Marketing and its impact on the modern economy
    (2023) Prokopenko, Olha; Halytsia, Ihor; Berezyanko, Tamara; Bozhkova, Viktoriia
    The main focus of the study is to investigate the impact of e-marketing on the modern economy. The objective of this scientific research is to study the current state of development of e-marketing in Ukraine and Estonia, and its impact on the economies of these countries. To achieve this goal, it is necessary to solve the following tasks: to consider the essence of the concepts of "e-commerce" and “e-marketing”; to analyse the impact of e-marketing on the modern economy of Ukraine; to analyse the impact of e-marketing on the modern economy of Estonia. It is noted that at the end of 2020, 10.6 million people in Ukraine regularly made purchases online, which is one third of the population. This includes a stable audience of regular customers of online stores and trading platforms. Approximately 33% of adults regularly shop online, and this audience is gradually growing. It is important to note that we are talking about regular online shopping, and almost all Internet users have some experience of online shopping. It is also noted that in the same year 2020, every fifth company in Estonia offered the opportunity to buy their goods through a website or other electronic channels. The share of online sales was 5% of the total revenue of enterprises, of which 2% was generated by sales to individuals, and the remaining 3% was generated by sales to other firms and public sector institutions. However, the share of sales through websites was only 0.3% of the total revenue of enterprises. The conclusions emphasise the role of e-marketing as a strategic tool in stimulating economic growth in both countries. By encouraging innovation, e-marketing acts as a catalyst for digital transformation in retail, ensuring sustainable business development and competitiveness. Ukraine and Estonia have proved to be ready to adapt to the challenges of the digital future, and e-commerce, supported by effective e-marketing, plays an important role in building a sustainable infrastructure for online trade development.
  • Ескіз
    Документ
    Вплив інтернету речей та цифрової трансформації на ефективність роботи митниці в умовах лібералізації міжнародної торгівлі продовольством
    (2024) Данкевич, Віталій Євгенович; Данкевич, Євген Михайлович; Данкевич, Андрій Євгенович
    Отримання Україною статусу кандидата на вступ до Європейського Союзу відкриває нові перспективи та підкреслює значущість підтримки з боку ЄС. У цьому контексті виникає актуальне питання адаптації до сучасних економічних викликів, особливо необхідності удосконалення митної політики України, що дозволяє сприяти зміцненню національної безпеки та стабілізації економіки. У статті досліджується вплив Інтернету речей (IoT) та цифрової трансформації на ефективність роботи митниці в контексті лібералізації міжнародної торгівлі продовольством, що є особливо актуальним для України як одного з ключових виробників продовольства на міжнародних ринках. Автори аналізують, як впровадження сучасних технологій може сприяти оптимізації митних процедур, покращенню прозорості та зниженню часу обробки вантажів, забезпечуючи більшу конкурентоспроможність українського агроекспорту. У статті розглядаються основні аспекти застосування IoT для відстеження вантажів у реальному часі, автоматизації збору даних та підвищення рівня безпеки митних операцій. Також увага приділяється цифровій трансформації митниць, яка дозволяє ефективно взаємодіяти з торговельними партнерами та іншими зацікавленими сторонами, сприяючи лібералізації торгівлі продовольством. Автори обговорюють потенційні виклики та перешкоди на шляху інтеграції новітніх технологій у митниці, а також пропонують рекомендації для подолання цих труднощів, виходячи зі специфіки українського ринку. Стаття підкреслює значення цифровізації та інновацій для розвитку міжнародної торгівлі продовольством, наголошуючи на необхідності подальшого дослідження та розвитку в цій галузі для забезпечення сталого зростання та розвитку глобальної економіки, з особливим акцентом на внесок України. Зроблено висновок, що автоматизація митних процедур за допомогою цифрових технологій відкриває нові можливості для оптимізації процесів, зменшення людських помилок, забезпечення цілісності даних та зниження часу на митне оформлення, що особливо цінно для оперативного переміщення продовольчих товарів через кордони
  • Ескіз
    Документ
    Development of collective intelligence in the enterprises’ digital transformation
    (2023) Ostrovska, Halyna; Strutynska, Iryna; Sherstiuk, Roman; Petukhova, Olga; Yasinetska, Iryna
    We deployed a science position regarding the progress of the enterprises collective intellect based on one of the main components – human capital computer knowledge. Emphasis is placed on anthropocentricity, which plays a decisive role in the business structures innovative activity. Our study argued the demand for joint intellect technologies in the enterprises’ cyber conversion. We highlighted the mass cooperation fundamental principles, which are based on a new management paradigm and proposed a new understanding of the categories essence: “digital competence”, “digital competency” and “knowledge culture”. Our research revealed computer knowledge concept subject status as an imperative for the joint intellect improvement. We analyzed the “EU digital competencе frameworks”; proposed the computer literacy framework for the enterprises’ staff capital; determined the primary role of education in the context of the society digital proficiency formation. We improved the science and methodical approach to determining company’s staff capital computer literacy level based on analysis of “EU digital competencе frameworks”. The proposed method makes it possible to determine the cyber maturity potential and readiness for computer technologies implementation into business practice in order to ensure its development. The results of authors’ science projects and practical recommendations contribute to the effective use and development of the business organizations’ collective intelligence and their network associations in the conditions of cybernated conversion. Розвинута наукова позиція щодо розвитку колективного інтелекту підприємств на основі однієї з основних складових – цифрової грамотності людського капіталу. Наголошується на людиноцентризмі, який відіграє вирішальну роль у інноваційній діяльності бізнес-структур. Аргументована затребуваність технологій колективного інтелекту в умовах цифрової трансформації підприємств. Висвітлено основоположні принципи масової співпраці, які ґрунтуються на новій парадигмі управління. Запропоноване нове розуміння сутності категорій «цифрова компетенція», «цифрова компетентність» та «культура знань». Розкритий суб’єктний статус концепції цифрової грамотності як імперативу розвитку колективного інтелекту. Проаналізовані «рамки цифрових компетенцій ЄС» та запропоновані рамки цифрової грамотності для людського капіталу підприємств. Визначено першочергову роль освіти в контексті формування цифрової грамотності суспільства. Удосконалено науково-методичний підхід щодо визначення рівня цифрової грамотності людського капіталу підприємства на основі проведеного аналізу «рамок цифрових компетенцій ЄС». Запропонований метод дає змогу визначити потенціал цифрової зрілості та готовності до імплементації цифрових технологій у практику бізнесу з метою забезпечення його розвитку. Результати наукових розробок і практичні рекомендації авторів сприяють ефективному використанню та розвитку колективного інтелекту підприємницьких організацій, їх мережевих об’єднань в умовах цифрової трансформації.
  • Ескіз
    Документ
    Діджиталізація бізнесу як запорука зростання конкурентоспроможності та успішного розвитку компаній в динамічному середовищі господарювання
    (2023) Скопенко, Наталія Степанівна; Євсєєва-Северина, Ірина Василівна; Кириченко, Ольга Миколаївна
    Ключовим фактором успіху сучасних компаній є вчасна перебудова бізнес-процесів, враховуючи проникнення цифрових технологій в усі сфери життя суспільства. Проаналізовано підходи до визначення термінів «оцифрування», «цифровізація», «діджиталізація» та «цифрова трансформація». Акцентовано увагу на необхідність імплементації цифрових технологій в діяльність бізнес-структур для успішного їх функціонування. Окреслено основні етапи процесу діджиталізації бізнесу, наголошено на необхідності проведення коригувань архітектури рішень відповідно до специфіки діяльності компаній та умов господарювання. Розкрито заходи імплементації цифровізації у бізнес-процеси компаній, що призводять до відстеження параметрів всіх виробничих операцій, їх контролю та прийняття вчасних рішень про необхідність коригуючих дій. Діджиталізація забезпечує підприємствам конкурентні переваги у всіх напрямах діяльності, що відображається у оптимізації виробничих процесів, прискоренню обслуговування клієнтів, покращенню якості готової продукції (послуг). На прикладі провідних компаній доведено, що виклики останніх років сприяли перебудові бізнес-процесів, зміні бізнес-моделей, застосуванню діджиталізації для забезпечення стійкого розвитку бізнес-організацій в сучасному мінливому зовнішньому середовищі господарювання. Наголошено, що ефективність діяльності бізнес-структур значним чином залежить від інноваційного та технологічного потенціалу кожної країни, рівня розвитку технологій, здатності економіки країни розвиватися в умовах цифрових трансформацій, які дедалі активніше відбуваються з кожним роком. Проаналізовано рейтинг країн по рівню мережевої готовності, визначено місце України в даному рейтингу. Акцентовано увагу, що незважаючи на складність сучасних умов господарювання в Україні, уряд працює над підвищенням кіберстійкості держави та подальшим вдосконаленням цифрових технологій в усіх сферах життя. Такі заходи свідчать, що діджиталізація в Україні набирає обертів і є запорукою виживання та подальшого розвитку вітчизняних бізнес-структур. A key factor in success of modern companies is the timely restructuring of business processes, considering the penetration of digital technologies in all spheres of society. Approaches to the definition of terms "digitization", "digitalization" and "digital transformation" are analysed. Attention is focused on the need to implement digital technologies in the activities of business structures for their successful functioning. The main stages of the business digitalization process are outlined, the need to adjust the architecture of solutions in accordance with the specifics of companies and business conditions is emphasized. The measures of implementation of digitalization in the business processes of companies that lead to tracking the parameters of all production operations, their control and making timely decisions on the need for corrective actions are revealed. Digitalization provides enterprises with competitive advantages in all areas of activity, which is reflected in the optimization of production processes, acceleration of customer service, and improvement of the quality of finished products (services). On the example of leading companies, it is proved that the challenges of recent years have contributed to the restructuring of business processes, changes in business models, the use of digitalization to ensure the sustainable development of business organizations in today's changing external environment. It is emphasized that the effectiveness of business structures largely depends on the innovative and technological potential of each country, the level of technology development, the ability of the country's economy to develop in the context of digital transformations, which are increasingly taking place every year. The rating of countries by the level of network readiness is analysed, the place of Ukraine in this rating is determined. It is emphasized that despite the complexity of modern economic conditions in Ukraine, the government is working to increase the cyber resilience of the state and further improve digital technologies in all spheres of life. Such measures show that digitalization in Ukraine is gaining momentum and is the key to the survival and further development of domestic business structures.
  • Ескіз
    Документ
    Building an effective model of intelligent entrepreneurship development in digital economy
    (2021) Ostrovska, Halyna; Tsikh, Halyna; Strutynska, Iryna; Kinash, Iryna; Petukhova, Olga; Golovnya, Оlena; Shehynska, Natalia
    This paper explores peculiarities in the formation and development of intelligent entrepreneurship as a new social phenomenon of national economies and the imperatives of its manifestation in the economic environment. The relationship between intelligent, informational, and innovative activities that shape the environment of modern entrepreneurship has been established. A new understanding of the essence of “intelligent entrepreneurship” and “talent management” categories has been proposed. The value of human capital, the realization of intelligent capabilities of the individual is recognized as the basic value of intelligent entrepreneurship. It has been proven that in modern conditions the most promising for national economies is the transition to open innovation models. It is noted that the development and effective use of intelligent potential are due to the need to increase the efficiency of innovation, science, and education systems, which ensures the economic growth of the national economy. The structure of intelligent potential of entrepreneurship under the conditions of digital transformation of the economy has been built. Original views on the essence and significance of the talent management system are presented. It is noted that intelligent entrepreneurship requires a holistic approach. The classification of communities of intelligent practitioners has been devised. The system of management of advanced reproduction of the latest knowledge of business entities has been formed. The directions of digital transformation of intelligent entrepreneurship have been outlined. A system-integrated methodological approach to determining the Index of digital transformation of business entities has been devised. The study results build on the theoretical and practical aspects of intelligent entrepreneurship, contribute to the effective use and development of the intelligent potential of entrepreneurial organizations and their network associations.