Статті
Постійне посилання на розділhttps://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/7372
Переглянути
4 результатів
Результати пошуку
Документ Напрями удосконалення земельних відносин у сільському господарстві(2007) Данкевич, Андрій ЄвгеновичУ статті проаналізовано розвиток земельних відносин у сільському господарстві Житомирської області та науково обґрунтовано рекомендації щодо перспектив їх подальшого удосконаленняДокумент Удосконалення земельних відносин в аграрній сфері(2007) Данкевич, Андрій ЄвгеновичВисвітлено особливості удосконалення земельних відносин в агроформуваннях ринкового типу. Визначено переваги, недоліки, причини та фактори, під впливом яких відбувається їх розвиток. Проаналізовано структурні зміни у формах власності на землю. Розроблено напрями удосконалення орендних земельних відносин. Запропоновано шляхи оптимізації умов орендних угодДокумент Трансформація земельних відносин у контексті формування і реалізації державної аграрної політики(2018) Губа, М. І.; Барсук, Ю. В.У статті досліджено процес трансформаційних змін, що відбуваються у земельних відносинах суб’єктів агарного сектору економіки як базового чинника формування та реалізації аграрної політики держави. Розглянуто інституційну складову аграрної політики держави з метою визначення орієнтирів подальшого розвитку земельних відносин в аграрному секторі економіки України. Аналіз нормативно-правового забезпечення державного регулювання земельних відносин свідчить про те, що з часу відновлення незалежності України прийнято цілий спектр підзаконних нормативно- правових актів, спрямованих на регулювання та розвиток земельних відносин та завершення земельної реформи. Виявлено особливості землекористування з точки зору форм власності та форм господарювання. Визначено інструменти і механізми регуляторного впливу держави на їх впровадження в умовах проведення реформ. Встановлено, що, незважаючи на значний обсяг прийнятих законів та підзаконних актів у сфері реформування земельних відносин, органи, які уповноважені проводити земельну реформу (особливо на місцевому рівні), зіткнулися з такими основними труднощами: ряд законодавчих актів суперечливі, що ускладнює їх реалізацію, а відповідно, і проведення земельної реформи; перерозподіл земель, надання та закріплення їх у власність та користування потребують значних обсягів робіт і значною мірою залежать від обсягів фінансування. Розглянуто нормативно-правові документи, у яких визначено основні напрями, стратегічні цілі та завдання державної соціальної політики у сфері земельних відносин. Однак формування нормативно-правової бази необхідно спрямувати на поглиблення й завершення земельної реформи та розбудову насамперед цивілізованих ринкових земельних відносин і забезпечення соціального розвитку села. Доведено, що удосконалення земельних відносин в аграрному секторі на локальному, регіональному і загальнодержавному рівнях є необхідною умовою формування й реалізації аграрної політики, зорієнтованої на розвиток конкурентоспроможного аграрного виробництва та сільських територій. In the article the process of transformational changes taking place in land relations of the subjects of the agrarian sector of the economy as the basic factor of formation and implementation of the agrarian policy of the state is researched. The institutional component of the agrarian policy of the state is considered in order to determine the guidelines for the further development of land relations in the agrarian sector of the ukrainian economy. An analysis of the normative and legal provision of state regulation of land relations shows that since the restoration of Ukraine’s independence, a whole range of subordinate legal acts aimed at regulation and development of land relations and the completion of land reform has been adopted. The features of land use from the point of view of forms of ownership and forms of management are revealed. The tools and mechanisms of the regulatory influence of the state on their implementation in the conditions of reforms are determined. It has been established that, despite such a significant amount of adopted laws and regulations in the field of land reform, the authorities empowered to carry out land reform (especially at the local level) faced the following main difficulties: a number of legislative acts are contradictory, which complicates their implementation, and respectively, land reform; redistribution of land, granting and securing them into property and using require significant amount of work and mainly extent depend on the amount of funding. The normative-legal documents, which specify the main directions, strategic goals and tasks of the state social policy in the field of land relations, are considered. However, the formation of the regulatory framework must be directed at deepening and completing the land reform and building, first of all, civilized market land relations and ensuring the social development of the village. It is proved that the improvement of land relations in the agrarian sector at the local, regional and national levels is a prerequisite for the formation and implementation of agrarian policy focused on the development of competitive agrarian production and rural areas.Документ Аграрний сектор України: сучасний стан, проблеми та перспективи реформування галузі(2019) Михайленко, Ольга Валеріївна; Хільченко, Ірина ЮріївнаУ статті розглянуто сучасний стан, проблеми та перспективи реформування аграрного сектору України, розглянуто основні результати діяльності, проаналізовано ряд негативних тенденцій, які перешкоджають ефективній діяльності аграрних підприємств, а саме: складність прогнозів ціни на паливо, інфляція, недосконала нормативно-законодавча база, нестабільна політична ситуація, корупція. Обґрунтовано позиції щодо перспективних напрямів розвитку агропродовольчого ринку, а саме: впровадження ринку землі, ліквідація «тіньового» ринку зерна, покращення логістики, розвиток органічного виробництва. Abstract. The modern state and the prospects of developing the agrarian sector of Ukraine are considered in the article, the basic results of activity are considered, the row of negative tendencies that prevent to effective activity of agrarian enterprises is analyses, namely: the quality of human resources in the countryside, unpredictability in the price of fuel, inflation, an imperfect regulatory and legislative framework, political instability, and corruption. Positions are reasonable in relation to the prospective directions of the development of agriculture, namely: land market implementation, liquidation of the "shadow" grain market, improvement of logistics, and the development of organic production. Purpose. Agriculture has been historically one of the main sectors of the Ukrainian economy. Considered for centuries as a "bread basket of Europe,” Ukraine today possesses arable land which equals 30% of the arable land of the European Union and 2.1% of the global arable land. But it has always been about quality, not quantity: Ukraine accounts for about 25% of the world most fertile black soil, which makes our country unique in terms of agricultural potential. Results. The priority directions of innovative development of the agrarian sector are: – increasing crop yields by using more efficient and effective technologies; – eeducing costs for the use of precision agricultural technology; – investing in additional production; – changing the process and depth of processing, shifting from export of agricultural products to the export of food products; – passing the necessary certification procedures to enter new markets; – improving the marketing of Ukrainian products. – creating and introducing into production highly productive varieties and hybrids of agricultural crops, new breeds of animals and poultry; – stimulating agro-ecological activity, developing alternative organic farming; – training high-quality professional staff. Conclusions. The Ukrainian agricultural sector has enormous potential and prerequisites for further growth, but there are problems and issues. Solving these problems will bring the level of agribusiness to the highest in the world. The approach to problem solving is complex: it requires solutions to problems both at the state level and at the level of agricultural producers. Agro-industrial production, as one of the main components of the Ukrainian economy, provides 15-20% of GDP in a stable way, despite all the existing problems in the industry. Therefore, the development of the agrarian sector is a significant area for the growth of the national economy as a whole and a means of solving various socio-economic and global challenges, especially when the country's economy is at the stage of overcoming the economic downturn.