Статті

Постійне посилання на розділhttps://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/7372

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 4 з 4
  • Ескіз
    Документ
    Korotko’s phenomenological myth of Odesa in Bera and Cucumber: otherness, melancholy and anthropocene
    (2024) Drozdovskyi, Dmytro; Naumenko, Nataliia
    In the research, with the help of the method of mytho-criticism and archetypal analysis (Carl Gustav Jung), the author has analyzed and outlined the chronotope represented in the stories in Bera and Cucumber by Aleksandr Korotko. This book, translated into English by M. Pursglove, was published in London in 2023. With the help of archetypal analysis, the Odesa text was characterized as a mythological one. It has been investigated that the Odesa narrative represents a special worldview of the heroes, who are characterized by a combination of kabbalistic worldview, Christian humanism, Turkish melancholy, contemplativeness that results from the unity of the heroes of the Odesa space with eternal nature elements
  • Ескіз
    Документ
    Становлення іронічного дискурсу у п’єсі Л. Піранделло «Шестеро персонажів у пошуках автора»
    (2024) Науменко, Наталія Валентинівна
    У статті простежено шляхи актуалізації іронії у європейській драматургії початку ХХ століття, передусім в архітворі Л. Піранделло «Шестеро персонажів у пошуках автора» (1921). Показано, що оскільки рушієм драматичного дійства був і лишається конфлікт, то особливо промовистим прийомом його творення виступає «сцена на сцені», якій італійський драматург надав нового формозмістового наповнення та відкритості до подальших інтерпретацій. Підставою для побудови конфлікту у творі, заснованому на композиційному принципі «сцена на сцені», стають непорозуміння між акторами та режисером-постановником, негаразди зі сценічною технікою, що неминуче призводить до зіткнення протилежних думок
  • Ескіз
    Документ
    The plant half products for fortification of foodstuffs
    (2023) Simahina, Galina; Naumenko, Nataliia
    The subjects for researching are the green parts (tops) of beets, ramsons, nettle, garlic, pea husk, and onion skin. We confirmed the high content of indispensable amino acids – 87 to 283 mg per 100 g of leucine; 72 to 205 mg per 100 g of lysine; 504 to 1375 mg per 100 g in total. Dispensable amino acids in maximal amount are represented by glycine (83 to 377 mg per 100 g), alanine (87 to 251 mg per 100 g). Proteins in researched materials are outstanding with high grade of proteolysis (28.61 % for garlic; 28.81 % for nettle; 29.37 % for sugar beet), which slightly differs from the control index (milk proteins, 30.01 %). Taking green mass for a base to create the biologically active additives and polyfunctional ingredients is grounded scientifically, expedient technologically, and profitable economically. We have recommended using the green mass of plants for enrichment of any food bases in production of foodstuffs for both domestic and foreign markets.
  • Ескіз
    Документ
    На нових шляхах пошуку «відповідностей»: сенсорика у французькій та українській поезії
    (2023) Науменко, Наталія Валентинівна
    У цій роботі основним об’єктом студіювання стала лірика останньої третини ХІХ – першої половини ХХ століть, передусім творчість А. Рембо та Б.-І. Антонича. Про відкритість доробку обох зазначених поетів до порівняння свідчить їхня цікавість до віднайдення «відповідностей» між різними речами та явищами, у результаті якого конкретний словесний концепт опредмечується в образах і деталях навколишнього світу. Це сприяє залученню до «співтворчості» читача, здатного до цієї низки образів додати й своє бачення. The main objects of research in this article are the lyrical poems of the end of the 19th – the beginning of the 20th century, in particular the works by Arthur Rimbaud and Bohdan-Ihor Antonych. Their interest in retrieving the ‘concordances’ between various things and notions, the result of which process is a concise verbal concept embodied in details and images of the environment, is the evidence of openness of both poets to comparative criticism. In turn, the experiment with sensory concepts would engage a reader, eager to add one’s visions and impressions to the sequence of images, into mutual creativity.