Статті
Постійне посилання на розділhttps://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/7372
Переглянути
8 результатів
Результати пошуку
Документ International experience of capitalization of knowledge in terms of innovation economy(2023) Rudenko, Mykola; Berezyanko, Tamara; Halytsia, Ihor; Dziamulych, Mykola; Kravchenko, Olena; Krivorychko, VladyslavThe article examines the problems of knowledge capitalization in the innovation economy paradigm. The modern globalized world is characterized by the commercialization of educational and scientific activities, the formation of educational ecosystems, as well as the capitalization of knowledge as a resource. The paper describes the theoretical basis of knowledge capitalization and defines the stages of the formation of academic capitalism. It is defined that the capitalization of knowledge is an increase, the maximization of the value of own and engaged intellectual assets, as a result of the increase in the influence of higher education institutions and scientific institutions on the scientific-technical and socio-economic development of society, and commercialization is the process of turning knowledge into a commodity. A system of statistical indicators of capitalization of knowledge within the economy has been established (expenditures on education; the number of patents; share of costs for scientific research and development; costs for innovative activities; share of innovative enterprises in the total number of enterprises; share of income from the sale of innovative products to the total volume of products sold ). The methodology for calculating the model of the change in GDP per capita has been developed, taking into account the indicators of knowledge capitalization, and the algorithm of necessary actions regarding its application has been described. The hypothesis about the impact of capitalization of knowledge on the economic development of the state, namely the change in macroeconomic indicators, such as GDP (gross domestic product) per capita, has been confirmed. The author’s formula for determining the coefficient of the economic effect from the capitalization of knowledge is proposed, which reflects the ratio of investments on knowledge-creating (innovative activity) to the income received from the implementation of an innovative product. Investments in knowledge-creating activities are the number of expenses for scientific research and development, so the innovative product is a patent, as a formalized unit of knowledge. The calculation of the coefficient of the economic effect of knowledge capitalization for Ukraine and the Republic of Poland was carried out, which clearly showed the expediency of implementing the knowledge capitalization experience of Poland and the need for a balanced internal policy to stimulate educational, scientific and innovative activities with the attraction of appropriate investments in Ukraine.Документ Вплив штучного інтелекту на маркетингову діяльність підприємств м’ясної промисловості(2023) Пєтухова, Ольга Михайлівна; Бергер, Аліна ДмитрівнаВ статті розглядаються питання застосування штучного інтелекту в маркетинговій діяльності підприємств м’ясної промисловості. Стратегічним завданням маркетингової діяльності підприємств м’ясної промисловості у сучасних умовах є повне використання маркетингового потенціалу для підвищення результативності, збільшення ринкової частки ринку, своєчасного задоволення потреб споживачів, забезпечення довгострокових конкурентних переваг за рахунок прийняття інноваційних маркетингових рішень. Саме штучний інтелект надає підприємствам м’ясної промисловості можливості - переваги у маркетинговій діяльності, зокрема, скорочення часу на аналіз і створення інформаційних баз даних від постачальників до залучення споживачів, революціонізується спосіб спілкування маркетологів зі своєю аудиторією та досягнення власних цілей, покращення й оптимізація традиційного маркетингового комплексу, який складається з «4P»: продукт, ціна, місце та просування. Обґрунтовано сучасний вплив штучного інтелекту на маркетинговий комплекс «4P» для підприємств м’ясної промисловості. Запропоновані актуальні напрями застосування штучного інтелекту (ШІ) для впровадження на підприємствах м’ясної промисловості на перспективу для підвищення рівня конкурентоспроможності на висококонкурентному м’ясному ринку. Штучний інтелект сприяє розвитку інноваційних маркетингових рішень, які базуються на використанні новацій у різних видах діяльності споживачів, компаній, ринків та активізує появу нових різновидів маркетингу, які доцільно застосовувати у практиці підприємств м’ясної промисловості. Сьогоднішній досвід використання штучного інтелекту у маркетинговій діяльності вже сприяє тому, що на підприємствах м’ясної промисловості знижуються витрати, підвищується контроль за якістю виробництва продукції та забезпечується безпека для споживачів, яка підтверджена дотриманням системи міжнародних стандартів ISO 9000, ISO 22000, ISO 14000 та інших. The article examines the impact and experience of using the artificial intelligence on the marketing activity using the example of meat industry enterprises. The strategic task of marketing activity of meat industry enterprises in the modern conditions is the full use of marketing potential for increasing efficiency, expanding market share, meeting consumer need in timely manner, ensure long-term competitive benefits due to the search of reserves and making innovative marketing decisions. Artificial intelligence that provides eat industry enterprises with opportunities – benefits in marketing activity, thus, reducing tie on the analysis and creating information databases from suppliers to the attracting customers, revolutionizing the way marketers communicate with their audience and achieving their own goals, improving and optimizing marketing complex that consists of “4P”: product, price, place and promotion. The modern impact of artificial intelligence on marketing complex “4P” for meat industry enterprises is substantiated. Current areas of application the artificial intelligence (AI) for implementation on the meat industry enterprises in the future to increase the level of competitiveness on the highly competitive meat market is proposed. With the help of artificial intelligence all the elements of marketing concept of “4P’ which are interconnected and complementary are improved. Artificial intelligence contributes to the development of marketing decisions, which are based on the use of innovations in various types of activities of customers, companies, markets, and activates the emergence of new types of marketing, which are expedient to apply in the practice of meat industry enterprises. Today’s experience of using the artificial intelligence in marketing activity already contributes to the fact that meat industry enterprises reduce costs, increase control over the quality of production and ensure safety for customers which is confirmed by compliance with the system of international standards ISO 9000, ISO 22000, ISO 14000 and others.Документ Професійні компентенції як основа ефективної роботи менеджера з персоналу(2021) Драган, Олена Іванівна; Рудова, Анастасія ЯрославівнаУ статті обґрунтовується актуальність визначення компетенцій менеджера з персоналу при розробленні професійного стандарту на дану посаду. Охарактеризовано сутність поняття «компетенція» різними науковцями за ключовими ознаками: норма, готовність, вимога, сукупність якостей, здатність, результат підготовки та інші. На основі аналізу інформації Job-порталу «Work.ua» визначено, що роботодавці шукають кандидатів із розвинутими цифровими компетенціями, тайм-менеджментом, з високим рівнем адаптивності, який включає гнучкість, комунікативність, організаторські і лідерські навички, здатність працювати в команді, бути стресостійким. Проаналізовані затребувані категорії працівників за різними видами діяльності на ринку праці міста Києва та визначені їхні загальні компетенції. Запропоновано основні компетенції, якими повинні володіти менеджери з персоналу, враховуючи вимоги роботодавців з різних напрямків бізнесу. The relevance of determining the main professional competencies of human resources manager in developing the professional standard for this position. The essence of the concept of “competence” is characterized by different scientists on the basis of key features: norm, readiness, requirements, set of qualities, ability, result of training and other. The competencies are being developed throughout the employee’s life, they are supplemented, updated, gained experience and so on. Based on the analysis of information of job-portal “Work.ua” it is determined that employers are looking for candidates with advanced digital competencies, time management, with high level of adaptability which includes flexibility, communication, organizational and leadership skills, ability to work in a team, able to work under pressure. The most popular categories of employees by different types of activity on the labour market in Kyiv and their general competencies are determined and analyzed.Документ The evolution of financial models in the community(2014) Haidukova, Julia; Trygub, InnaA particular model asanexampleofthe evolution of financial models in the communityis a Chinese model of economic growth. Chinese model has important features. The first, most unique, large population and vast territor. Second - the largest state under the rule of the Communist Party, a key in the Chinese model, that it has identified an opportunity for reform. The third - a large part of the ethnic Chinese of foreign capital and the existence of entire nations of the Chinese population. These basic features of the Chinese model in conjunction with the Chinese reforms make China a success. So we can conclude that the Chinese financial model in part suitable for Ukraine.Документ Соціальна політика підприємств харчової промисловості(2012) Драган, Олена ІванівнаРозглянутовагомий компонент мотиваційногомеханізму стратегічного розвитку підприємства– соціальну політику. Узагальненорезультатидослідженьщодовивчення досвідуформування ефективної соціальної політики на підприємствах харчової промисловості. Сформовані основні завдання, механізм реалізації соціальної політики на підприємствах харчової промисловості. Consideredan importantcomponent ofmotivation mechanismof strategicenterprise development-social policy.The results ofresearch onlearningexperience in formingeffective social policyin the food industry. Formedbasic tasks, mechanisms ofsocial policyin the food industry.Документ Становлення екологічного аудиту в Україні з врахуванням світового досвіду(2013) Небильцова, Валентина Михайлівна; Остапенко, Наталія ВікторівнаУ статті наведено іноземний досвід щодо впровадження екологічного аудиту в систему обов’язкового аудиту підприємств; проведено аналіз вітчизняної практики законодавчого впровадження екологічного аудиту, а також розроблена методологія проведення екологічного аудиту для українських підприємств. The article presents international experience in implementing ecological audit mandatory audit firms; the analysis of the national legislation implementing the practice of ecological auditing and a methodology for conducting ecological audits for Ukrainian companies.Документ Оподаткування доходів фізичних осіб в Україні в порівнянні з світовим досвідом(2012) Небильцова, Валентина Михайлівна; Остапенко, Наталія ВікторівнаСтаття подає наше бачення оподаткування доходів фізичних осіб в Україні, в порівнянні з іншими країнами Європи, Америки, Азії. Головним чином увага приділена країнам ЄС. Іноземний досвід свідчить, що надходження до бюджету мають збільшуватись в першу чергу за рахунок розширення бази оподаткування, а також визначення системи оподаткування доходів різних груп населення. Для цього в Україні необхідно мати досконале податкове законодавство, яке базувалось на науково обґрунтованій базі, ставках та пільг враховуючи умови національної економіки та соціальний стан населення. The article gives our vision of changes of taxation of profits of physical persons in Ukraine by comparison to other countries of Europe, America of Asia. Basic attention is spared the countries of ES. Foreign experience testifies that entering budget must be increased above all things due to expansion of base of taxation, and also determination of the system of taxation of different groups of population. For this purpose in Ukraine it is necessary to have more perfect tax legislation which would be based on scientifically.Документ Досвід організації навчання іноземним мовам в інших країнах(2007) Бойко, Алла Геннадіївна; Годованець, Тамара Юріївна; Ільїна, Ольга ВолодимирівнаЗабезпечення відкритості системи освіти, інтеграційні процеси у світовому просторі передбачають поглиблене вивчення іноземних мов. Джерелом вдосконалення навчання є досвід навчання іноземними мовам в країнах Євросоюзу, зокрема в ФРН, у Великобританії, у Франції. Застосування комунікативного методу поряд з лінгвосоціокультурним дозволяє глибоко засвоїти або набути комунікативні навички. Орієнтація на індивідуальний підхід до кожного студента, розвиток комунікативної компетенції, здатності до міжкультурної комунікації іноземними мовами.