Статті
Постійне посилання на розділhttps://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/7372
Переглянути
3 результатів
Результати пошуку
Документ Application of cognitive modelling for operation improvement of retail chain management system(2021) Dankeieva, Oksana; Solomyanyuk, Natalia; Strashynska, Larysa; Fiedotova, Nataliia; Soloviova, Yulia; Koval, ViktorThe main purpose of the study is to implement cognitive modelling of the retail chain management system to ensure the effectiveness of management decisions to implement structural changes in its activities. It is determined that the organization of retail chain management is more effective provided the principles of a systematic approach are applied. Therefore, using the concept of Balanced Scorecard (BSC) in this study, which reflects the interaction and interdependence of structural units, is feasible and based on which, we propose to further search for development scenarios for the retail chain management. The article presents a sequence of cognitive modelling, which consists of seven main stages. Drogerie format management system of retail chains has been chosen since it has recently been standing out by its popularity with consumers among other formats, as an object for the study. The results of this study can be useful for enterprises and organizations with complex systems that are characterized by hierarchical, network relationships between subsystems or where random processes take place. Основною метою дослідження є впровадження когнітивного моделювання системи управління роздрібною мережею для забезпечення ефективності управлінських рішень щодо здійснення структурних змін у її діяльності. Визначено, що організація управління роздрібною мережею є більш ефективною за умови застосування принципів системного підходу. Тому використання концепції збалансованої системи показників (BSC) у цьому дослідженні, що відображає взаємодію та взаємозалежність структурних підрозділів, є доцільним і на основі якого ми пропонуємо подальший пошук сценаріїв розвитку для управління торговою мережею. У статті представлена послідовність когнітивного моделювання, яка складається з семи основних етапів. Система управління форматом Drogerie для торгових мереж була обрана, оскільки нещодавно вона виділяється своєю популярністю серед споживачів серед інших форматів, як об'єкт дослідження. Результати цього дослідження можуть бути корисними для підприємств та організацій із складними системами, які характеризуються ієрархічними, мережевими взаємозв'язками між підсистемами або де відбуваються випадкові процеси.Документ Нечёткая когнитивная карта для анализа функционирования технологического комплекса(2014) Бойко, Регина Олеговна; Иващук, Вячеслав Витальевич; Ладанюк, Анатолий ПетровичПри существенных неопределённостях (ситуационных, информационных, нечёткости моделей) в сложных системах возникают сложные взаимосвязи между отдельными элементами, которые требуют использования других подходов, в частности представление системы в виде нечётких когнитивных карт. Анализ когнитивных карт позволяет получить информацию о поведении системы при действии внешних и внутренних факторов. If substantial uncertainty (situational, information, fuzzy of models) in complex systems there are complex relationships between the individual elements, which require the use of other approaches, in particular representation of the system in the form of fuzzy cognitive maps. Analysis of cognitive maps can provide information about the behavior of the system under the influence of external and internal factors.Документ Розробка алгоритму реалізації виробничого плану в задачах підтримки асортиментного продукту(2014) Іващук, Вячеслав Віталійович; Ладанюк, Анатолій ПетровичВ статті представлена технологія побудови алгоритму структурування змін, що вносить кожний новий продукт у технологічну лінію переробки, коли сировина поступово перетворюється на готовий продукт. Структура вказаних змін відпрацьовується під час практичної роботи на об’єкті і зберігається у вигляді досвіду працівників відділень. Автори намагаються систематизувати досвід експертів промисловості, створити методику врахування особливостей кожного продукту у функціональній схемі виробництва. В статті проведений аналіз існуючих наукових розробок вітчизняних науковців. В роботі вказано на існуючи недоліки, що притаманні програмним продуктам представленим на ринку. Висновки вказують на найбільш перспективну область застосування викладеної прикладної методики. he technology of construction of structuring changes that made by each new product for production line of processing, when raw materials has gradually turning into a finished product represented in this article. The structure of represented changes has processed during at the time of practical work at the object and has stored as experience of worker of department. Authors have trying to systematize the experience of industry experts, construct a methodology of considering of the characteristics of each product in the functional circuit manufacturing. Analyze of scientific development of national scientists that present was processed at the article. Exist inherent that have software products that was represented on the market was pointed in this work. The conclusions have pointing to the most advantaged area of application of the applied methodology.