Статті

Постійне посилання на розділhttps://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/7372

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 2 з 2
  • Ескіз
    Документ
    Organization and planning of the enterprises of the future: legal status
    (2022) Levchenko, Yuliia; Tsizhma, Yurii; Slobodyan, Natalia; Nehoda, Olena
    Актуальність досліджуваної проблеми полягає у перспективі розвитку підприємництва як рушійної сили економіки світу та висвітленні їх правового статусу. Пошукові системи знайшли 768 статей з 2010 по 2023 рік. У результаті процесу включення та виключення для рецензування було відібрано 19 статей, опублікованих у відомих базах даних і рецензованих наукових журналах. Існуючі зміни у світовій економіці, політиці та науково-технічному розвитку сприяють створенню нових підходів у різних сферах. Ці зміни також зазнали впливу на визначення правового статусу підприємства при плануванні його майбутньої діяльності. Метою даного дослідження було дослідити організацію та планування майбутніх підприємств та основні фактори, що впливають на їх правовий статус. Для досягнення мети проаналізовано економічну, соціологічну, технологічну наукову літературу 2019-2022 рр. Основні результати. За допомогою емпіричного дослідження та аналізу наукової літератури було встановлено, що одними з основних факторів, які впливають на визначення правового статусу майбутнього підприємства, є розподіл ресурсів, розвиток цифрової економіки, реалізація екологічні та соціальні інновації, зміни інвестиційного клімату, досягнення цілей сталого розвитку, подолання бідності. Пропонується в майбутньому при плануванні діяльності підприємств звернути увагу на такі форми підприємств, як соціальні підприємства, малі та середні підприємства, бізнес-групи, міжнародні підприємства з дочірніми організаціями, сімейні підприємства. Практичне значення даного дослідження може бути застосоване при плануванні діяльності підприємства та виборі його правового статусу та в подальших наукових дослідженнях. The relevance of the problem under study is the future development of entrepreneurship as the driving force of the economy of the world and highlighting their legal status. Search engines found 768 articles from 2010 to 2023. As a result of the inclusion and exclusion process, 19 articles published in known databases and peer-reviewed scientific journals were selected for review. Existing changes in the world economy, politics, and scientific and technological development are contributing to the creation of new approaches in different fields. Determining the legal status of an enterprise when planning its future activities has also been influenced by these changes. The purpose of this study was to investigate the organization and planning of future enterprises and the main factors affecting their legal status. To achieve the goal, economic, sociological, technological scientific literature 2019-2022 was analyzed. Main results. With the help of empirical research and analysis of scientific 23 data literature, it was found that some of the main factors affecting the determination of the legal status of the future enterprise are the distribution of resources, the development of the digital economy, the implementation of environmental and social innovation, changes in the investment climate, the achievement of sustainable development goals, overcoming poverty. It is suggested to pay attention to such forms of enterprises as social enterprises, small and medium-sized enterprises, business groups, international enterprises with subsidiary organizations, family enterprises in the future when planning the activities of enterprises. The practical value of the given research can be applied at planning of activity of the enterprise and a choice of its legal status and in further scientific researches.
  • Ескіз
    Документ
    Розвиток соціального підприємництва: теоретико-практичні підходи
    (2020) Бергер, Аліна Дмитрівна
    Стаття присвячена дослідженню категоріального апарату в галузі соціального підприємництва. З погляду теоретичних підходів узагальнено визначення сутності «соціальне підприємництво», наведені основні характеристики термінів «підприємець» та «підприємництво» у порівнянні з характеристиками сутності визначень «соціальний підприємець» та «соціальне підприємництво». Обґрунтовується, що кінцевою метою підприємця є створення економічного багатства, тоді як для соціального підприємця пріоритетом є виконання його соціальної або екологічної місії. З погляду практичних підходів досліджені діючі структури бізнес-моделей, які використовують соціальні підприємства. Досліджено вдале використання ділових етичних практик та програм корпоративної соціальної відповідальності, які сприяли успіху проєктів відомих соціальних підприємців. The article is devoted to the development of category instrument in industry of social enterprise. From the point of view of theoretical approaches the determination of “social enterprise” essence is generalized, the basic descriptions of terms “businessman” and “enterprise” are given in comparison with the descriptions of “social businessman” and “social enterprise” essence of determination. It is proven that the ultimate goal of businessman is creation of economic wealth, while for social businessman the priority is implementation of his social or ecological mission. In particular, social businessmen develop the strategies of making profit, directly to execute the mission for social value providing. Unique characteristics that businessmen and social businessmen oriented to the profit are generalized. From the point of view of practical approach, effective business models for functioning of successful social enterprise are investigational. The most widespread operating structures of business models that the social enterprises of present time use are described. The successful use of business ethic practices and programs of corporate social responsibility that assisted projects’ success of social businessmen – Bill Drayton, Rachel Bratten, Blake Mycoskie, Scott Harrison and others. It is proven that for further development of the idea of social enterprise in the world, forming of social influence is needed as the orientation on the decision of social and ecological problems, application of new innovative (unconventional) approaches, financial investments, promotion of successful social projects among groups, companies, and countries. Moreover, successful development of social enterprise can be financial and resource support of large business-corporations that act on the principles of social business responsibility and their own image technologies.