Статті

Постійне посилання на розділhttps://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/7372

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 25
  • Ескіз
    Документ
    Дослідження травматизму у галузі освіти
    (2024) Євтушенко, Ольга Володимирівна; Сірик, Аліна Олегівна
    У статті представлено результати статистичного аналізу травматизму у галузі освіти України з 2019 по 2023 роки. Проведено розподіл нещасних випадків за основними причинами, видами діяльності та групами професій. Для попередження випадків травматизму запропоновано комплексний підхід щодо профілактики травматизму в закладах освіти серед працівників та здобувачів освіти залежно від віку. Отримані результати дають змогу спрогнозувати, своєчасно визначити необхідні заходи щодо попередження випадків травматизму у галузі освіти та можуть стати основою для створення інформаційної системи планування комплексу технічних, навчальних та організаційних заходів під час навчального процесу.
  • Ескіз
    Документ
    Технологія скаффолдингу в процесі оволодінні іноземною мовою здобувачами вищої освіти
    (2024) Нежива, Ольга Миколаївна; Крашеніннікова, Тетяна Валерїївна
    The article analyses the practical use of scaffolding technology in the process of mastering a foreign language by higher education students in the educational environment. Today, it is difficult to imagine the process of learning foreign languages in higher education institutions without the use of various techniques, methods and teaching technologies. One of such technologies is scaffolding, an important strategy of which is a set of processes aimed at supporting students in their knowledge acquisition. The article describes in detail the technology of scaffolding, highlights the types of this technology, shows the main characteristics of the scaffolding strategy and the main goals. The authors also investigate the advantages and the possibility of using scaffolding technology in the process of mastering a foreign language, and set out to find out whether scaffolding technology contributes to the effective learning of a foreign language by students in higher education institutions. The authors also consider how this technology helps students to improve their knowledge of a foreign language, understand and master new material. In addition, the authors analyse an important method of this technology - "fading assistance", which is explained as a gradual decrease in the provision of intensive assistance from the teacher to the point where the student proves to be completely independent and autonomous in completing the task. The article also analyses certain aspects for the successful use of scaffolding technology in the classroom, and what teachers should pay attention to. In the article, the authors make a clear emphasis on the fact that we should not forget that the main feature of this technology is the principle of creating situations of success by the teacher in the classroom. According to the authors, creating a situation of success should help to avoid the difficulties faced by students on the way to learning a foreign language and help to level out such feelings as shyness, self-doubt, fear of making a mistake, fear of being ridiculed by classmates. According to the authors, the most appropriate teaching technologies for creating a situation of success when using scaffolding are: interactive teaching technologies; cooperative learning; collective group learning; situational modelling technologies; case method
  • Ескіз
    Документ
    Профіль гуманітарної освіти у загальному соціально-історичному портреті суспільства ХІХ- поч. ХХ ст.
    (2022) Левицька, Надія Миколаївна
    Проаналізовано історичний процес складання вищої гуманітарної освіти як окремої царини освітнього простору, головні тенденції її розвитку в плині історичних подій, особливості їх вияву у вишах України та роль гуманітарної освіти як окремого чинника впливу на суспільно-політичне, культурно-освітнє та національно-духовне життя українського суспільства у другій половині ХІХ – початку ХХ ст. The article analyzes the historical process of formation higher humanitarian education as the the realm of educational space, the main trends of its development in the course of historical events, features of their manifestation in the universities of Ukraine and the role of humanitarian education as a separate factor influencing the socio-political, cultural-educational and national-spiritual life of Ukrainian society in the XIX - early XX centuries.
  • Ескіз
    Документ
    Емпіричне дослідження фрустраційного дискомфорту у студентів
    (2020) Божок, Наталія Олексіївна
    У статті описано емпіричне дослідження з використанням багатофакторної методики «Шкала фрустраційного дискомфорту» Н.Херрінгтона з метою діагностики фрустраційної толерантності у студентів. Проаналізовано отримані результати наукового дослідження та їх вплив на розвиток фрустраційної толерантності та психологічні розлади юнаків. In the article the empirical investigation of the multi-dimensional “Frustration discomfort scale” by N. Herrington was made with the aim of increasing students’ frustration tolerance. The acquired evidence of research was analyzed and its effect on the development of frustration tolerance and psychological disorders in adolescence was defined.
  • Ескіз
    Документ
    Невербальні засоби у науковій комунікації викладачів та студентів
    (2019) Науменко, Наталія Валентинівна; Расулова, Аліна
    У статті проаналізовано найчастіше застосовувані у практиці спілкуванні викладачів і студентів НУХТ невербальні засоби, які, поряд із вербальними, забезпечують повноцінний обмін інформацією, настільки потрібний для організації спільної діяльності. Показано, що врахування всіх чинників невербального спілкування надзвичайно важливе у професійному спілкуванні, зокрема у сфері вищого навчального закладу; з’ясовано, що від того, наскільки добре суб'єкти переговорних процесів – навчальних занять, ділових засідань, наукових конференцій – володіють різними нюансами невербального спілкування, може залежати успішний його результат. The article gives an analysis of the non-verbal means to be frequently used in communication between teachers and students of National University of Food Technologies. There were observed the ways to use and to alternate the non-verbal means during several forms of scientific communication like a lecture (including the open), department meetings and monitors' meetings ('starostats,' in Ukrainian), and conferences to make up the notion about the working atmosphere at the university as a whole. As it is well-known, the non-verbal means of communication sometimes are more informative than those verbal; however, they altogether provide the fruitful informational exchange which is cardinally necessary for the mutual work. The authors of the article prove that consideration of all the factors of non-verbal communication is very important for effective professional activity, especially within the institution of higher education. There is particularly shown that the ability of the participants of negotiation processes (academic classes, business meetings, and scientific conferences) to deal with the non-verbal means can surely condition their successful results.
  • Документ
    Гігієна студента підчас занять спортивними іграми
    (2017) Павлюк, Ірина Сергіївна; Долиніна, Мила Милківна
    В статті проаналізовані гігієнічні вимоги до форми та спортивного взуття для студентів підчас занять спортивними іграми. Розглянуті основні вимоги до спортивних споруд в яких займаються студенти спортивними іграми. The article analyses the hygienic requirements for form and sport shoes for students during classes in sports games. The basic requirements for sports facilities in which students engaged in sports games.
  • Ескіз
    Документ
    Підвищення мотивації до занять фізичним вихованням і спортом студентів вищих навчальних закладів
    (2015) Топчієва, Ганна Олександрівна
    У статті розкривається підвищення мотивації студентів до рухової активності, ставлення студентів до фізичного виховання і рівня їх фізкультурно-спортивної активності, наведенні шляхи підвищення інтересу та мотивації до занять фізичним вихованням студентів. The article reveals the motivation of students to enhance physical activity, the ratio of students to physical education and their level of sports activity, hover ways to increase interest and motivation for physical education students.
  • Ескіз
    Документ
    The importance of the basic principles of rational emotive behavioural therapy in the educational process
    (2014) Bozhok, Natalia
    In the article the principles of rational emotive behavioural therapy are studied. This paper presents analysis of REBT in the educational process. The paper also outlines the peculiarities of ABC theory presented by REBT and shows its importance in developing students’ rational thinking and coping strategies with stresses and frustrations.
  • Ескіз
    Документ
    Эффективность начальной подготовки студентов в мини-футболе
    (2014) Данилюк, Валерий Михайлович; Розпутний, Александр Петрович; Хотенцева, Елена Викторовна; Шпичка, Тарас Александрович
    Снижение уровня здоровья и физической подготовленности студенческой молодежи требует постоянного совершенствования и корректировки форм организации и проведення занятий по физическому воспитанию. О необходимости активной борьби с малоподвижним образом жизни значительной части современной студенческой молодежи и построения рационального образа жизни, включая оптимальний режим двигательной активности, основанний на систематических занятиях физической культурой и спортом, постоянно говорят специалисти. Reducing health and physical fitness of students requires constant improvement and adjustments forms of organization and carrying out of physical education classes. The need for an active fight against sedentary lifestyles significant part of today's college students, and build sustainable lifestyle, including optimum mode of motor activity, based on the systematic physical culture and sports, constantly experts say.
  • Ескіз
    Документ
    Оволодіння іноземною мовою – вимога сучасного суспільства
    (2015) Тригуб, Інна Петрівна
    Автор у данній роботі відповідає на питання:чому ж важливо знати англійськумову і чому вона може бути корисною майбутньому випускнику технічного вузу? The author in this paper answers the question:why is it important to know englishcombe and why it may be useful for future engineering graduate?