Оптимізація спілкування при формуванні іншомовної комунікативної компетенції студентів технічних ВНЗ
Дата
2011
ORCID
DOI
item.page.thesis.degree.name
item.page.thesis.degree.level
item.page.thesis.degree.discipline
item.page.thesis.degree.department
item.page.thesis.degree.grantor
item.page.thesis.degree.advisor
item.page.thesis.degree.committeeMember
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті описуються основні фактори, що зумовлюють оптимізацію спілкування при формуванні іншомовної комунікативної компетенції студентів нефілологічних спеціальностей, визначається поняття «оптимізація спілкування» та обґрунтовується соціолінгвістичний аспект його дослідження.
The article is devoted to the problem of foreign languages communication optimization in the framework of an educational role situation at the higher technical school. Orientation towards communication optimization in contemporary methodological studies is considered to be dominant due to the major objective in learning foreign languages at the higher technical school on the basis of the educational programme – to form the students’ communicative competence. Special attention is given to define the notion ‘communication optimization’, to reveal its close relationship with the notions ‘communicative cooperation’, ‘communicative comfort’ as well as to emphasize the role and importance of speech etiquette in successful (effective) communication. The article focuses on the close link between verbal, nonverbal and extralinguistic factors while teaching speaking skills in the framework of an educational role situation as well as justifies the expediency of using the sociolinguistic parameters as a novel teaching approach in the realization of effective communication.
The article is devoted to the problem of foreign languages communication optimization in the framework of an educational role situation at the higher technical school. Orientation towards communication optimization in contemporary methodological studies is considered to be dominant due to the major objective in learning foreign languages at the higher technical school on the basis of the educational programme – to form the students’ communicative competence. Special attention is given to define the notion ‘communication optimization’, to reveal its close relationship with the notions ‘communicative cooperation’, ‘communicative comfort’ as well as to emphasize the role and importance of speech etiquette in successful (effective) communication. The article focuses on the close link between verbal, nonverbal and extralinguistic factors while teaching speaking skills in the framework of an educational role situation as well as justifies the expediency of using the sociolinguistic parameters as a novel teaching approach in the realization of effective communication.
Опис
Ключові слова
оптимізація спілкування, іншомовна комунікативна компетенція, успішне спілкування, комунікативний комфорт, communication optimization, foreign languages communicative competence, successful (effective) communication, communicative comfort, communicative culture, кафедра іноземних мов професійного спрямування
Бібліографічний опис
Смірнова, Є. С. Оптимізація спілкування при формуванні іншомовної комунікативної компетенції студентів технічних ВНЗ / Є. С. Смірнова // Наукові праці Національного університету харчових технологій. - К. : НУХТ, 2012. - № 43. – С. 113-115.