Стратегічне управління підприємством у сфері зовнішньоекономічної діяльності
Файли
Дата
2019
ORCID
DOI
item.page.thesis.degree.name
item.page.thesis.degree.level
item.page.thesis.degree.discipline
item.page.thesis.degree.department
item.page.thesis.degree.grantor
item.page.thesis.degree.advisor
item.page.thesis.degree.committeeMember
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті досліджено сучасний стан розвитку ринку вентиляційного обладнання в Україні. Розглянуто структуру ринку та тенденції його розвитку. Визначено провідних вітчизняних виробників вентиляційного обладнання. Проведено аналіз експортної діяльності ПрАТ «Вентиляційні системи», а також аналіз експорту українських товарів за країнами світу. Встановлена позитивна тенденція експорту вентиляційного обладнання в країни з сухим кліматом. Визначено потенційно можливий ринок для розширення експортної діяльності ПрАТ «Вентиляційні системи». Проведено структурний аналіз конкурентного оточення підприємства, за методикою М. Портера, виділивши п’ять сил, а саме бар’єри входу на ринок, фактори конкурентоспроможності, фактори, що обумовлюють силу постачальника, фактори, що обумовлюють силу споживача та фактори загрози взаємозамінних товарів. Обрано стратегічний напрямок розвитку підприємства в сфері зовнішньоекономічної діяльності. In this article have been investigated the modern condition in the development of the market of ventilation equipment in Ukraine. The structure of the market and trends of its development are considered. The leading domestic manufacturers of ventilation equipment are determined. The main groups of goods sold on the market of ventilation equipment are: household, industrial, office fans, components for ventilation systems. The world tendencies of the market of ventilation equipment development are determined, it is analyzed that in the near future the customers will switch from the choice of ventilation systems on a price basis to a choice based on an analysis of the operation of such systems in the future, a rapid change in the choice of consumers towards energy-efficient systems. It is analyzed that PJSC "Ventilation systems", owns the largest modern production base in Europe and independently produces a full range of equipment for ventilation and air conditioning systems of any degree of complexity. Has been performed the analysis of export activity of PJSC "Ventilation systems", has been determined the strategic direction of development of the enterprise in the field of foreign economic activity, as well as analysis of export of Ukrainian goods by countries of the world, was carried out. The positive tendency of export of ventilation equipment in countries with dry climate is established. The main suppliers of ventilation equipment in Turkey and their market share are determined. Potentially possible market for expansion of export activity of PJSC "Ventilation systems" is determined. Structural analysis of the competitive environment of the enterprise, according to M. Porter's method, has been distinguished by five forces, namely barriers to entry, factors of competitiveness, factors determining the supplier's strength, factors that determine the consumer's power and factors of the threat of interchangeable goods. The strategic direction of development of the enterprise in the sphere of foreign economic activity is chosen. A strategy of geographical diversification is proposed, namely expansion of the boundaries of the presence and areas of the enterprise in order to obtain competitive advantages.
Опис
Ключові слова
ринок вентиляційного обладнання, ПрАТ «Вентиляційні системи», обсяги виробництва, експорт, стратегія, стратегічне управління, зовнішньоекономічна діяльність, ventilation equipment market, PJSC "Ventilation Systems", production volumes; export, strategy, strategic management, foreign economic activity, кафедра економіки праці та менеджменту
Бібліографічний опис
Березянко, Т. В. Стратегічне управління підприємством у сфері зовнішньоекономічної діяльності / Т. В. Березянко, Є. А. Новікова // Ефективна економіка. – 2019. – № 1