Цифрова трансформація бізнесу в компаніях харчової індустрії
Дата
2024
Автори
DOI
item.page.thesis.degree.name
item.page.thesis.degree.level
item.page.thesis.degree.discipline
item.page.thesis.degree.department
item.page.thesis.degree.grantor
item.page.thesis.degree.advisor
item.page.thesis.degree.committeeMember
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Стаття присвячена питанню цифрової трансформації бізнесу в компаніях харчової індустрії. Застосування традиційних інструментів удосконалення бізнес-процесів компаній суттєво поступається внесеним змінам за допомогою цифрових технологій у швидкості, якості, масштабності й отриманні кінцевих економічних результатів. Цифрова трансформація бізнесу спрямована на поліпшення виробництва, реалізації продукції та обслуговування клієнтів за допомогою новітніх технологій, яка надає систематичний набір заходів для розвитку компаній в цифровому просторі. Для кожної успішної компанії харчової індустрії вже є обов’язковим застосування проєктного підходу до бізнесу, використання data-driven рішень, машинного навчання та штучного інтелекту, а також сучасних способів комунікації, безперервного трекінгу ефективності персоналу. Узагальнені пріоритетні напрямки впровадження цифрових технологій в компаніях харчової індустрії: Precision Farming ‒ точне землеробство: Internet of Things (IoT) в сільському господарстві; Blockchain для ланцюга постачання; Automated Food Processing застосування автоматизованих систем та роботів для виробництва та обробки харчових продуктів; Digital Supply Chain Management; використання цифрових технологій та програмного забезпечення для оптимізації управління ланцюгом постачання, від постачальника до споживача; Mobile Apps for Food Retail ‒ мобільні додатки для роздрібної торгівлі харчовими продуктами та ін.
Прикладами успішної цифрової трансформації бізнес-процесів у різних видах діяльності і споріднених виробництвах компаній харчової індустрії є: John Deere (сільське господарство); МХП (сільське господарство); Nestle (виробництво та переробка); IBM Food Trust (логістика та постачання); Blue Apron (обслуговування споживачів); AeroFarms (сільське господарство); Zest Fresh (логістика та постачання); McDonald's, Chowbotics і Starbucks (роздрібна торгівля); Ocado (логістика та постачання); Barilla (виробництво та переробка); FarmLogs (сільське господарство); Келнер (транспортування продукції), Coca-Cola (продукція розроблена ШІ) та інші. Отже, цифрова трансформація бізнесу дозволяє сконцентруватися на процесах виробництва і реалізації харчової продукції, не витрачати час на рутинні операції, стати більш конкурентоспроможним
The article is sanctified to the question of digital transformation of business in the companies of food industry. The traditional instruments of business processes improvement of food companies substantially yield in speed, quality, scale and receipt of economic end-point of making alteration by means of digital technologies is described. Digital transformation of business is sent to the improvement of production, realization of products and customers service by means of the newest technologies. At the same time it is a systematic set of events for development of company in digital space. For every successful company of food industry already the application of project approach to the business and use of data - driven decisions, equipment studies and artificial intelligence, and also modern methods of communication and continuous tracking of efficiency of personnel is obligatory. The aim of digital transformation changes is to promote work efficiency of companies of food industry and surpass the economic results of activity of previous years. Generalized priority directions of digital technologies introduction in the companies of food industry: Precision Farming is exact agriculture: Internet of Things (IoT) in agriculture; Blockchain for the chain of supply; Automated Food Processing application of automated systems and robots for production and treatment of food products; Digital Supply Chain Management; use of digital technologies and software for optimization of chain supply management, from a supplier to the consumer; Mobile Apps for of Food Retail is mobile additions for retail business of food products and other. The examples of successful digital transformation of business processes in the different types of activity and similar productions of food industry company are John Deere (agriculture); Nestle (production and processing); MHP (agriculture)$ IBM Food Trust (logistics and supply); Blue Apron (consumers maintenance); AeroFarms (agriculture); Zest Fresh (logistics and supply); McDonald's, Chowbotics and Starbucks (retail business); Ocado (logistics and supply); Barilla (production and processing); FarmLogs (agriculture); Kelner (transportation of products), Coca-Cola (products are developed by AI) and other. Thus, digital transformation of business allows to concentrate on the processes of production and realization of food products, not squander time on conservative operations, to become more competitive
The article is sanctified to the question of digital transformation of business in the companies of food industry. The traditional instruments of business processes improvement of food companies substantially yield in speed, quality, scale and receipt of economic end-point of making alteration by means of digital technologies is described. Digital transformation of business is sent to the improvement of production, realization of products and customers service by means of the newest technologies. At the same time it is a systematic set of events for development of company in digital space. For every successful company of food industry already the application of project approach to the business and use of data - driven decisions, equipment studies and artificial intelligence, and also modern methods of communication and continuous tracking of efficiency of personnel is obligatory. The aim of digital transformation changes is to promote work efficiency of companies of food industry and surpass the economic results of activity of previous years. Generalized priority directions of digital technologies introduction in the companies of food industry: Precision Farming is exact agriculture: Internet of Things (IoT) in agriculture; Blockchain for the chain of supply; Automated Food Processing application of automated systems and robots for production and treatment of food products; Digital Supply Chain Management; use of digital technologies and software for optimization of chain supply management, from a supplier to the consumer; Mobile Apps for of Food Retail is mobile additions for retail business of food products and other. The examples of successful digital transformation of business processes in the different types of activity and similar productions of food industry company are John Deere (agriculture); Nestle (production and processing); MHP (agriculture)$ IBM Food Trust (logistics and supply); Blue Apron (consumers maintenance); AeroFarms (agriculture); Zest Fresh (logistics and supply); McDonald's, Chowbotics and Starbucks (retail business); Ocado (logistics and supply); Barilla (production and processing); FarmLogs (agriculture); Kelner (transportation of products), Coca-Cola (products are developed by AI) and other. Thus, digital transformation of business allows to concentrate on the processes of production and realization of food products, not squander time on conservative operations, to become more competitive
Опис
Ключові слова
кафедра маркетингу, цифрові технології, цифровий бізнес, трансформація, бізнес-процеси, харчова індустрія, digital technologies, digital business, transformation, business processes, food industry
Бібліографічний опис
Бергер, А. Д. Цифрова трансформація бізнесу в компаніях харчової індустрії / А. Д. Бергер // Наукові праці Національного університету харчових технологій. – 2024. – Т. 30, №1. – С. 81–90.