Використання методу community language learning при викладанні іноземної мови дорослим в університеті
Дата
2024
DOI
item.page.thesis.degree.name
item.page.thesis.degree.level
item.page.thesis.degree.discipline
item.page.thesis.degree.department
item.page.thesis.degree.grantor
item.page.thesis.degree.advisor
item.page.thesis.degree.committeeMember
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Система навчання впродовж життя передбачає постійне залучення дорослої людини до навчального процесу, в тому числі і протягом різних періодів її професійної діяльності. Вивчення дорослими студентами іноземних мов займає одне з перших місць у ряду дисциплін, що опановуються такими учнями найчастіше. Відношення дорослих до навчання має свої психологічні особливості, що вимагає від викладачів їх вивчення, побудови процесу викладання предмету на засадах андрагогіки, використання на практиці методів роботи з дорослими групами.
Університетська студентська спільнота являє собою аудиторію, яка за віковими рамками може відноситися до дорослої. Особливо це стосується студентів старших курсів і майбутніх магістрів, оскільки на даному етапі навчання студенти вже мають певний професійний досвід, володіють психологічною, соціальною і моральною зрілістю, часто є незалежними економічно, отримали певний життєвий досвід. Подібний досвід вони також мають у сфері вивченні іноземних мов, що полегшує вивчення предмету, але й водночас ставить певні бар’єри, які викладачу доводиться враховувати і долати під час роботи.
У статті розглядається метод вивчення мови в спільноті: Community Language Learning (CLL), який на думку авторів враховує особливості роботи з дорослими студентами, допомагає створити психологічно комфортну атмосферу навчання, підвищити мотивацію до вивчення мови та покращити результат спільної діяльності, побачити практичну користь отриманих знань; надаються приклади навчальної діяльності викладача та студента, розглядаються питання ролі та місця рідної мови у вивченні іноземної мови дорослими, виокремлюються особливості викладання мови дорослим в університеті.
Робиться висновок щодо доцільності впровадження елементів методу CLL у форматі комплексного методичного підходу при навчанні дорослих студентів у закладах вищої освіти, що створює умови для підвищення мотивації та результативності навчальної роботи. В той же час наголошується, що у зв’язку стрімкими соціально-економічними та політичними змінами у сучасному суспільстві необхідно посилювати увагу до нових методів, технологій і форм організації навчання дорослих
The system of lifelong learning means the permanent involvement of an adult people in the educational process, during the periods of his/her professional activity, as well. The study of foreign languages by adult students occupies one of the first places in the series of disciplines mastered by such students most often. The attitude of adults to learning has its own psychological features, which requires teachers to study them, build the process of teaching the subject on the basis of andragogy, and use methods of working with groups adults in practice. The university student community is an audience that can be classified as an adult in terms of age. This especially applies to students of senior years and future masters, since at this stage of education, students already have some professional experience, possess psychological, social and moral maturity, are often economically independent, and have gained some life experience. They also have an education experience in the field of learning foreign languages, which facilitates the study of the subject, but at the same time sets certain barriers that the teacher has to take into account and overcome during teaching process. The article examines the Community Language Learning method (CLL), which, according to the authors, takes into account the peculiarities of working with adult students, helps to create a psychologically comfortable learning environment, to increase the motivation to learn the language and improve the result of group activities, to receive the practical benefit of the acquired knowledge. The examples of educational activities of a teacher and a student are given in the article, the role and place of the native language in the study of a foreign language by adults are considered, the peculiarities of language teaching to adults at the university are highlighted. A conclusion is made regarding the expediency of implementing elements of the CLL method in the format of a comprehensive methodical approach when teaching adult students in institutions of higher education, which creates conditions for increasing motivation and efficiency of learning. At the same time, it is emphasized that in connection with rapid socio-economic and political changes in modern society, it is necessary to increase attention to new methods, technologies and forms of organization of adult education
The system of lifelong learning means the permanent involvement of an adult people in the educational process, during the periods of his/her professional activity, as well. The study of foreign languages by adult students occupies one of the first places in the series of disciplines mastered by such students most often. The attitude of adults to learning has its own psychological features, which requires teachers to study them, build the process of teaching the subject on the basis of andragogy, and use methods of working with groups adults in practice. The university student community is an audience that can be classified as an adult in terms of age. This especially applies to students of senior years and future masters, since at this stage of education, students already have some professional experience, possess psychological, social and moral maturity, are often economically independent, and have gained some life experience. They also have an education experience in the field of learning foreign languages, which facilitates the study of the subject, but at the same time sets certain barriers that the teacher has to take into account and overcome during teaching process. The article examines the Community Language Learning method (CLL), which, according to the authors, takes into account the peculiarities of working with adult students, helps to create a psychologically comfortable learning environment, to increase the motivation to learn the language and improve the result of group activities, to receive the practical benefit of the acquired knowledge. The examples of educational activities of a teacher and a student are given in the article, the role and place of the native language in the study of a foreign language by adults are considered, the peculiarities of language teaching to adults at the university are highlighted. A conclusion is made regarding the expediency of implementing elements of the CLL method in the format of a comprehensive methodical approach when teaching adult students in institutions of higher education, which creates conditions for increasing motivation and efficiency of learning. At the same time, it is emphasized that in connection with rapid socio-economic and political changes in modern society, it is necessary to increase attention to new methods, technologies and forms of organization of adult education
Опис
Ключові слова
андрагогіка, andragogy, навчання впродовж життя, метод вивчення мови в спільноті, освіта дорослих, іноземна мова, психологічні особливості дорослих, lifelong learning, Community Language Learning, adult education, foreign language, psychological features of adults, кафедра іноземних мов професійного спрямування
Бібліографічний опис
Форостюк, І. В. Використання методу community language learning при викладанні іноземної мови дорослим в університеті / І. В. Форостюк, Н. В. Шерстюк // Вісник науки та освіти. – 2024. – № 2 (20). – С. 449–455. – (Серія : Педагогіка).