Статті
Постійне посилання колекціїhttps://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/7522
Переглянути
7 результатів
Результати пошуку
Документ Застосування методу аналізу ієрархій для оцінки виходу роздрібної мережі на новий ринок в Україні(2017) Данкеєва, Оксана МиколаївнаСтаттю присвячено дослідженню практичних аспектів застосування методу аналізу ієрархій для оцінки виходу роздрібної ме- режі на новий ринок або розширення своєї присутності, відкриваючі нові магазини. Застосовано метод аналізу ієрархій. Алгоритм розв’язання розглянутого завдання реалізується за допомогою інструментарію програмного додатку MS Excel. Розрахована оцін- ка граничних відносних пріоритетів надає можливості рішення щодо входження роздрібної мережі на новий ринок та перспективи її подальшої діяльності. Article is devoted to a research of practical aspects of application of a method of the analysis of hierarchies for an assessment of an entry of retail network into the new market opening new shops. The algorithm of the solution of the considered task is implemented by means of tools of the MS Excel software application. The assessment of limit relative priorities is calculated the decision on occurrence of retail network on the new market and the prospects of her further activity gives opportunities.Документ Діагностика дієвості інструментів мерчандайзингу роздрібних мереж формату “drogerie”(2017) Данкеєва, Оксана МиколаївнаУ статті наведено алгоритм побудови діагностики дієвості інструментів мерчандайзингу роздрібних мереж формату “drogerie” за допомогою аналітичного та графічного способів, а також визначено можливості під час його використання роздрібними торговельними мережами. The algorithm of creation of diagnostics of effectiveness of instruments of merchandising of retail networks of the “drogerie” format by means of analytical and graphic ways is given in article, and also opportunities at his use by retail chain stores are defined.Документ Спрямованість діяльності комплексу мерчандайзингу в системі маркетингового менеджменту(2017) Данкеєва, Оксана МиколаївнаУ статті узагальнено основні спрямованості цілей комплексу мерчандайзингу на роз- дрібних торговельних підприємствах. Обґрунтовано необхідність визначення стратегічної спрямова- ності мерчандайзингу в системі маркетингового менеджменту роздрібних торговельних підприємств. Розроблено систему тактичних цілей комплексу мерчандайзингу, визначено основні заходи щодо ви- конання стратегії та наведено ефект від застосування заходів. In article the main orientations of the purposes of merchandising at retail trade enterprise are generalized. Need in defined strategic orientation of merchandising in the system of marketing management of retail trade enterprise is proved. The system of tactical targets of merchandising is developed, the main methods of performance of strategy are defined and the effect of application of receptions is given.Документ Моніторинг факторів впливу зовнішнього середовища на функціонування роздрібної мережі(2022) Данкеєва, Оксана МиколаївнаУ статті здійснено моніторинг факторів впливу зовнішнього середовища на функціонування роздрібної мережі з використанням PESTLE-аналізу. Наведено характеристику діяльності та основні напрямки розвитку національної роздрібної мережі VARUS. Визначено перелік факторів впливу зовнішнього середовища та їх складових. Сформульовано межі ймовірнісості зміни чи настання фактору. Проведено експертне оцінювання вірогідності змін факторів зовнішнього середовища та їх ймовірності настання. Здійснено оцінку сили впливу кожного фактору зовнішнього середовища та його складових на функціонування роздрібної мережі, а також ймовірності їх настання. Наведено та обґрунтовано результати оцінки сили впливу факторів зовнішнього середовища та їх складових на функціонування роздрібної мережі. Зазначено перспективи подальшої реалізації намічених напрямів розвитку роздрібної мережі з урахуванням впливу факторів зовнішнього середовища. The external environment of retail networks is characterized by variability of consumer demand, complexity, dynamism, intensity of influence. Also, the processes that take place in the external environment contain many contradictions, as a result, it is necessary to constantly monitor, analyze and systematically study the factors of their impact on the functioning of retail networks in the dynamic nature of change. The aim of the article is to monitor and determine the strength of environmental factors and the probability of their occurrence on the operation of the retail network, using PESTLE-analysis. The impact of environmental factors on the functioning of retail enterprises was monitored on the example of the VARUS retail network. VARUS is a national supermarket chain represented on the Ukrainian grocery retail market by Omega in 25 predominantly large cities. As the VARUS retail network plans to expand its number of stores in the new, saturated with competitors retail market in Kyiv region, as well as to introduce new areas of activity – PESTLE-analysis will provide the necessary data for the planned areas of network development, assess potential risks and measure strength. the impact of each of the environmental factors and the probability of their occurrence. The analysis showed that almost all the studied environmental factors have a moderate negative impact on the functioning of the retail network VARUS with a probability of change of factors in the range of 60-80%. The components of the technological factor have a positive effect, which indicates the readiness of the network to introduce the latest technologies in trade. Monitoring the strength of the influence of factors and assessing the probability of their change on the functioning of the retail network VARUS in the future shows that the influence of environmental factors – the result of the interaction of many components, each of which is unique in a particular situation. The need for continuous monitoring of the strength of the impact of environmental factors and the probability of their occurrence is necessary in order to predict the nature and extent of their impact, to capture tendencies, and to implement the necessary measures in a timely manner.Документ Комунікаційна стратегія подолання психологічної кризи в Україні(2023) Грущенко, Альвіна Віталіївна; Данкеєва, Оксана МиколаївнаУ статті охарактеризовано сутність, зміст та основні наративи кризового явища, його види, причини виникнення та наслідки, до яких воно призводить. Виникнення криз базується на багатьох факторах, але найчастішим є вплив саме економічного характеру, що породжує економічні кризи. Нині ж в Україні найвпливовішою кризою є психологічна, що утворилася внаслідок повномасштабного вторгнення країни-агресора на територію нашої держави у лютому 2022 року. У статті розглянуто розробку комунікаційної стратегії за та її практичне застосування в аспекті аналізу обраної проблеми. Подальшими перспективами майбутніх досліджень з обраної теми є протидія появі нових психологічних проблем, запровадження і моніторинг сучасних інноваційних технологій й практик при розробці комунікаційної стратегії щодо подолання психологічної кризи, яка може стати причиною зародження економічних чи техногенних проблем. The article describes the definition, content and main narratives of the crisis phenomenon, its types, causes and consequences to which it leads. The emergence of crises is based on many factors, but the most frequent is the influence of an economic nature, which generates economic crises. Currently, the most influential crisis in Ukraine is the psychological crisis that arose as a result of the full-scale invasion of the aggressor country on the territory of our state in February 2022. Although it dates back to 2013, during the Revolution of Dignity, it reached its peak and massive nature last year. Therefore, the issue of solving the psychological crisis is quite relevant and necessary for Ukraine. And in this case, it is advisable to use communication strategies, the measures and means of which are aimed at avoiding the problem as soon as possible. The article discusses the development of a communication strategy based on the principle of «WHO? WHAT? WHERE? WHEN? HOW?» and its practical application in the aspect of analyzing the chosen problem, where «WHO?» – target audience research, «WHAT?» – the key communication message that will be directed to the selected target audience, «WHERE?» – research of communication channels, «WHEN?» – for how long will the chosen strategy be applied and «HOW?» – how it will be implemented. Since the object of a psychological crisis is the person himself, this causes certain difficulties in solving it, than usually in other types of crises. However, the conducted research showed that if you correctly analyze the target audience, the means of communication with it and choose a clear content of the message, using a communication strategy, you can achieve an effective result in solving the problem. Currently, the psychological crisis in Ukraine is massive and covers the entire territory of the country, but timely response and the launch of communication projects for psychological help in the spring of 2022 have become an effective tool in reducing the impact of this problem on the country's citizens. Therefore, further prospects for future research on the chosen topic are countering the emergence of new psychological problems, the introduction and monitoring of modern innovative technologies and practices in the development of a communication strategy to overcome a psychological crisis, which may cause problems of economic or man-made.Документ Бізнес-модель як передумова реалізації стартап-проекту(2021) Данкеєва, Оксана Миколаївна; Воловідник, Крістіна Тарасівна; Круглікова, Марія ЮріївнаВ статье определена роль бизнес-модели при реализации стартап-проекта. Рассмотрена и исследована бизнес-идея по внедрению стартап-проекта, которая заключается в создании онлайн-платформы для разработки дизайна и конструирования одежды. На этой основе представлена общая характеристика будущего бизнеса и разработана бизнес-модель стартап-проекта. Приведена схема процесса обслуживания клиентов на ІТ платформе. Предложена характеристика потребительского сегмента, на которую рассчитана деятельность стартап-проекта. Определены основные ценности предложения, которые помогут стартап-проекту определиться со стратегическим направлением. Приведены особенности этапов продвижения продукта и обратная связь с потенциальными клиентами. Приведены характеристики основных направлений деятельности ключевых партнеров на начальных этапах реализации стартап-проекта. Практическое применения бизнес-моделей заключается преобразование идеи в жизнеспособность будущего стартапа в современных условиях. In recent years, the concept of "startup," a new form of entry into the market of a new product, has become widely used in entrepreneurial activities. It is very important for the startup project team that the implementation process takes place in the short term with minimal financial costs. To realize the plan, the most responsible tasks are to determine the values of the activity, understand their capabilities when implementing the idea, determine the necessary resources, and establish the needs of the target audience. That is why an important issue when introducing and implementing a startup project on the market is the construction of a business model as a holistic understanding of future activities and a logical way to make a profit. The article defines the role of business models in the implementation of a startup project. A business idea for the implementation of a startup project consisting in the creation of an online platform for the development of design and design of clothing was considered and investigated. On this basis, a general characteristic of the future business is presented, a business model of a startup project has been developed. The diagram of the customer service process on the IT platform is given. A characteristic of the consumer segment is proposed, for which the activities of the startup project are designed. The main values of the proposal have been identified that will help the startup project decide on a strategic direction. Features of product promotion stages and feedback with potential customers are presented. The description of the main areas of activity and key partners at the initial stages of the startup project implementation is given. The purpose of the article is to develop a business model for the implementation of a startup project of an online clothing design platform. The business model allows you to transform the vision of the idea and becomes a prerequisite for building the optimal structure for implementing a startup project, which includes communicating value to the consumer segment, determining the resources necessary for implementing the idea, selecting key partners, predicting effective distribution channels, optimizing costs when creating a product and bringing it to customers.Документ Вплив пандемії на діяльність стартап-проектів(2021) Данкеєва, Оксана Миколаївна; Березова, Юлія ВікторівнаСучасне ринкове середовище – середовище мінливості та загроз, яке постійно кидає виклик тим, хто на ньому функціонує. Пандемія COVID-19 негативно вплинула на всі економічні процеси без виключення в усіх державах світу. Її наслідками стали збільшення кількості безробітних, банкрутство підприємств малого та середнього бізнесу, порушення ланцюгів поставок тощо. Найбільш чутливими до будь-яких змін в економічному середовищі є малий бізнес і стартап-проекти, тому сучасна ситуація в світі викликає необхідність розроблення заходів для мінімізації негативного впливу пандемії, карантинних заходів на діяльність стартап-проектів. Розглянуто дефініцію «стартап» та визначено спільну рису до визначення: як розуміння того, що стартап, перш за все, це реалізація нової ідеї, яка новим товаром чи послугою задовольнить потребу споживачів. Проаналізовані результат дослідження провідних дослідницьких структур щодо причин закриття стартап-проектів. Проаналізовано наслідки впливу пандемії на фінансовий стан стартап-проектів у різних галузях економіки. Визначено, що однією з поширених причин втрати значної частки прибутку великих та потужних компаній, які не змогли пристосуватися до нових умов існування, стало невміння вести бізнес онлайн зі своїми споживачами. Визначено найбільш привабливі сфери для започаткування та розвитку стартап-проекту під час пандемії та перспективи подальшої діяльності. Наведено досвід країн світу щодо надання державної підтримки стартап-проектам в період пандемії. Зазначено програми підтримки українських стартап-проектів. Визначено, що надзвичайні умови ринкового середовища надають не тільки загрози, а й можливості до пошуку нових ідей та їх реалізації творчім стартаперам. Визначено, що успіх проекту залежить від рівня його адаптивності, від готовності команди змінювати бізнес-модель, шукати альтернативні шляхи надходження ресурсів та інвестицій. Запропоновано заходи, що сприятимуть мінімізації негативного впливу пандемії на діяльність стартап-проектів. The modern market environment is an environment of variability and threats that constantly challenges those who operate on it. The pandemic has COVID-19 negatively affected all economic processes, without exception, in all States of the world. Its consequences were an increase in the number of unemployed, the bankruptcy of small and medium-sized businesses, disruption of supply chains and the like. The most sensitive to any changes in the economic environment are small business and startup projects, so the modern situation in the world necessitates the development of measures to minimize the negative impact of the pandemic, quarantine events on the activities of startup projects. The definition of "startup" was considered and a general feature to the definition was defined: how to understand that a startup, first of all, is the implementation of a new idea that will satisfy the need of consumers with a new product or service. The results of research of leading research structures regarding the reasons for closing startup projects were analyzed. The impact of the pandemic on the financial condition of startup projects in various sectors of the economy was analyzed. It was determined that one of the common reasons for the loss of a significant share of the profits of large and powerful companies that could not adapt to the new conditions of existence was the inability to conduct business online with consumers. The most attractive areas for the start and development of a startup project during the pandemic and prospects for further activities have been identified. The experience of the countries of the world in providing state support for startup projects during the pandemic is presented. Support programs for Ukrainian startup projects are indicated. It is determined that the extraordinary conditions of the market environment provide not only threats, but also opportunities for the search for new ideas and their implementation by creative startups. It is determined that the success of the project depends on the level of its adaptability, on the readiness of the team to change the business model, to look for alternative ways of receiving resources and investments. Proposed measures to minimize the negative impact of the pandemic on the activities of startup projects.