Статті

Постійне посилання на розділhttps://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/7372

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 4 з 4
  • Ескіз
    Документ
    Cultural awareness of academic and teaching staff in the lifelong learning context
    (2020) Levchenko, Viktoriia; Forostiuk, Inna
    У статті підкреслено важливість формування культурної свідомості науково-педагогічного складу за допомогою компетентнісного підходу, як засобу самовираження особистості та збагачення можливостей наукового пізнання. Авторами розглянуто поняття культурної свідомості та її складові. Розкрито зміст завдань з розвитку культурологічної свідомості науково-педагогічного складу. Показано особистісні риси, які найбільше впливають на адаптацію та соціалізацію викладачів до нових культурних середовищ. Серед них: відкритість, комунікабельність, гнучкість і толерантність до невизначеності. Необхідними умовами формування культурної свідомості в контексті навчання впродовж життя автори відзначають розвиток таких його основних компонентів, як мовний, міжкультурний, соціокультурний та особистісний. Для досягнення цієї мети використовувався компетентнісний підхід. Констатовано, що ефективність розвитку культурної свідомості та самовираження педагогів підвищується в контексті інтеграції культури, релігії та національних інтересів українців. The importance of forming cultural awareness of academic and teaching staff is with the help of a competency-based approach, as a means of a person’s self-expression and enrichment of the possibility of scientific knowledge is emphasized in the article. Definitions of the concept of cultural awareness and its components are considered by the authors. The content of tasks for the development of cultural awareness of high school academic and teachers is disclosed. The personal traits that mostly influence the adaptation and socialization of academicians to new cultural environments are shown. Among them are: openness, communicativeness, flexibility and tolerance for uncertainty. The authors note as the necessary conditions for the formation of cultural awareness in the context of lifelong learning the development of its basic components, such as linguistic, intercultural, sociocultural and personal. The competency-based approach was used to achieve this goal. It is stated that the effectiveness of the development of cultural awareness and self-expression of teachers increases in the context of integration of culture, religion and national interests of the Ukrainians.
  • Ескіз
    Документ
    Вища школа в сучасній Україні: ціннісний вимір
    (2019) Павлов, Валерій Лук’янович
    В статті аналізується стан вищої освіти в сучасній Україні. Звертається увага на низький рівень знань студентів та прорахунки в організації навчального процесу.Показується вплив так званого Болонського процесу на функціонування вищих навчальних закладів. Звертається увага на понижений статус гуманітарних знань при підготовці фахівців різних рівнів. The article deals with the state of high education in modern Ukraine. Attention is drawn to the low level of students’ knowledge and miscalculations in the organization of the learning process. The influence of the so-called Bologna process on functioning of high educational institutions is shown. Attention is drawn to the degraded status of humanitarian knowledge in the training of specialists of different levels.
  • Ескіз
    Документ
    Підвищення мотивації молоді до вивчення іноземних мов у закладах вищої освіти
    (2018) Форостюк, Інна Вадимівна
    У статті розглянуто поняття мотивації, визначені зовнішні та внутрішні мотиваційні складові, а також у результаті аналізу проведеного опитування виділено, які з даних складових грають головну роль у процесі вивчення іноземних мов студентами закладів вищої освіти. Розглянуті сучасні методи посилення інтересу молоді до іноземних мов, зокрема можливості використання Інтернету та авторської платформи Moodle. Описані найбільш цікаві види діяльності, які пропонує платформа, та зовнішні ресурси, корисні для використання у процесі викладання іноземних мов.The article considers the definition of the motivation as the formed interest of students to receive significant achievements on the subject as a result of the professional activity of the teacher. It also underlines the motivation external and internal constituents and distinguishes, basing on the data of the questioning, and points out at those of them which play the main part in the process of learning foreign languages by the university students. It was found out that the improving the career prospects and need to communicate easily with people from the foreign countries are the leading internal motives for young people today. The assessment and avoidance of troubles at the university, in spite of being the leading external motivators of the education system, play the least role for the questioned groups of students. These facts have to obviously influence on the choice of methods of teaching at high school in contemporary situation. The article describes the aspects of providing language learning at the non-linguistic higher educational institutions using the educational platform Moodle. The philosophical approach of the platform is guided by social constructionist pedagogy. From a constructivist point of view, people actively “construct” new knowledge as they interact with their environment. At the same time constructionism asserts that learning is particularly effective when building and presenting something for others to experience. The paper also presents the most fruitful types of activities using by the teachers working with Moodle, which help achieve better results of the English learning process. The author considers such appropriate activities for teaching English using the next Moodle resources as Glossary, Forum and Chat. Hot Potato, as an external resource, is presented as an extremely useful one for constructing interactive tasks and getting better results of the learning process.
  • Ескіз
    Документ
    Вища школа: дійсно трансформація чи незначні зміни?
    (2009) Павлов, Валерій Лук’янович
    Аналізується специфіка функціонування вищої школи в Україні після на-буття державою незалежності. Особлива увага звертається на організаційну сторону цього процесу та наслідки запровадження вимог Болонської системи. The article analyzed the specific functioning of higher education in Ukraine since independence. Particular attention is drawn to the organizational aspect of the process and the consequences of implementing the requirements of the Bologna system.