Статті

Постійне посилання на розділhttps://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/7372

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 4 з 4
  • Ескіз
    Документ
    Управління електронними ресурсами закладу вищої освіти
    (2019) Левченко, Наталія Петрівна
    У статті обґрунтовано та доведено, що розвиток електронних ресурсів суттєво впливає на модернізацію інформаційної структури ЗВО, нарощування електронних колекцій, удосконалення бібліотечно-інформаційної сфери, як середовища накопичення, синтезування та формування ресурсної бази так і підвищення ефективності використання електронної інформації. Підтверджено, формування комплексної та ефективної системи управління електронними ресурсами бібліотеки ЗВО. Розроблена типова модель формування електронних ресурсів у бібліотеці ЗВО засвідчує, що необхідною умовою підвищення ефективності використання електронних ресурсів в освітньому процесі є єдина система управління інформаційно-освітніми ресурсами на основі нових принципів взаємодії бібліотеки та університету. У результаті застосування запропонованої моделі, сформовані електронні ресурси відповідатимуть вимогам освітньої та наукової діяльності ЗВО. Підкреслено, що ефективне функціонування інтерактивної системи управління електронними ресурсами стимулює інформаційну активність та поведінку користувачів, а також сприяє формуванню інформаційно-освітнього середовища ЗВО. The article substantiates and proves that the development of electronic resources significantly influences the modernization of the information structure of a higher education institution, the expansion of electronic collections, the improvement of the library and information sphere, as a medium of accumulation, synthesis and formation of a resource base and the increase of efficiency of using electronic information. Formation of a comprehensive and effective electronic resource management system for the library of a higher education institution has been confirmed. The developed model of formation of electronic resources in the library of higher education institution shows that a prerequisite for improving the efficiency of using electronic resources in the educational process is a unified system of management of information and educational resources on the basis of new principles of interaction between the library and the university. As a result of the application of the proposed model, the generated electronic resources will meet the requirements of the educational and scientific activity of the higher education institution. It is emphasized that the effective functioning of the interactive e-resource management system stimulates information activity and user behavior, as well as contributes to the formation of the higher education institution's information and educational environment.
  • Ескіз
    Документ
    The usage of marketing approaches in the activities management of Ukrainian higher educational institutions
    (2019) Romanovskyi, Оleksandr; Strashynska, Larysa; Bevzo, Halyna
    The main tasks and priorities of higher education development at the present stage of development are considered and the necessity of using marketing approaches in the management of higher education institutions (HEIs) is substantiated. The main means of marketing communications of the HEIsare analyzed and the priorities of the use of exhibition events are determined, which provides the possibility of personal contact with future consumers of educational services. Розглянуто основні завдання та пріоритети розвитку вищої освіти на сучасному етапі розвитку та обґрунтовано необхідність використання маркетингових підходів в управлінні діяльністю закладів вищої освіти (ЗВО). Проаналізовано основні засоби маркетингових комунікацій ЗВО та визначено пріоритети використання виставкових заходів, що забезпечує можливість особистого контакту із майбутніми споживачами освітніх послуг.
  • Ескіз
    Документ
    Стратегічні напрями розвитку системи вищої освіти України
    (2019) Бебко, Світлана Вікторівна
    Мета дослідження: охарактеризувати сучасний стан та ключові тенденції розвитку системи вищої освіти України. Стаття досліджує ті напрями і орієнтири, які можуть бути використані в ході вирішення завдань з реформування системи вищої освіти України. На підставі аналізу діяльності вітчизняного ринку освітніх послуг обґрунтовано необхідність дослідити механізм регулювання діяльності вищих навчальних закладів України та іноземних країн, а також виробити науково-практичні пропозиції з питань запровадження кращих елементів зарубіжного досвіду у вітчизняну практику підтримки економічного розвитку системи вищої освіти. Встановлено теоретико-методичні та науково-практичні основи організації системи вищої освіти України в контексті викликів глобального розвитку. Методи дослідження. Під час виконання дослідження використовувався метод індукції для здійснення формально-логічних узагальнень, що уможливлює формулювання загального висновку на основі аналізу окремих фактів та явищ. Метод дедукції використовувався для одержання проміжних (часткових) висновків на основі аналізу характеру загального процесу. Метод абстрагування застосовувався для виявлення та ідентифікації значимих тенденцій економічних процесів через залишення поза увагою випадкових явищ. Метод порівняльного аналізу використовувався при зіставленні характеристик розвитку систем вищої освіти України та інших країн. Результат. Визначені напрями і орієнтири, які можуть бути використані для вирішення завдань з трансформування системи вищої освіти України та запозичення іноземного досвіду. The purpose of the study: to feature the modern state and key trends of the system of higher education in Ukraine. The article studies the directions and guidelines that can be used in solving the problems of reforming the system of higher education in Ukraine. Having studied the domestic market of education services, the author of the research has established the necessity to research the mechanism of regulating the activities of higher education institutions of Ukraine and foreign countries. There has been also established the necessity to develop scientific and practical proposals on the introduction of the best elements of foreign experience in the domestic practice of supporting the economic development of the higher education system. The theoretical, methodological, scientific and practical basics of organization of the system of higher education of Ukraine in the context of challenges of global development are established. Research methods. In the process of research, the method of induction was used to implement formal-logical generalizations, which enable to formulate a general conclusion based on the analysis of individual facts and phenomena. The method of deduction was used to obtain intermediate (partial) conclusions based on the analysis of the nature of the overall process. The abstract method was applied to identify and identify significant trends in economic processes. The author of the research used the method of comparative analysis while comparing the characteristics of the development of higher education systems of Ukraine and other countries. Result. There has been studied the directions and guidelines that can be used to solve the tasks of transforming the system of higher education of Ukraine and borrowing foreign experience.
  • Ескіз
    Документ
    Rankings as a tool for monitoring the quality of higher education
    (2018) Bebko, Svitlana
    The article studies the quality of higher education and rankings as a tool of monitoring the quality of higher education. Special attention is dedicated to the methodological approaches to understanding the quality of higher education. Today the ranking systems have become widely distributed and applied in the world and European educational space. There are different approaches to classifying the most significant international and Ukrainian rankings, their demands and indicators. The purpose of the research is to analyze rankings and define its role in assessing the quality of higher education institutions. Results. Today two international rankings have received the world recognition: the Times (THES), administered by Times Higher Education magazine (supplement to the Times newspaper on higher education) and the Academic Ranking of the Universities of the World "Shanghai" (ARWU). The most reputable rankings of Ukraine are "TOP-200 Ukraine", Webometrics Ranking, "Consolidated Ranking" (portal "Education .AU"), Scopus database ranking. The ranking assessment of the activities of higher education institutions of all forms of ownership is an integral part of international and national monitoring of higher education. This component meets consumers' demand at the market of educational services and the labor market in information about the reputation of higher education institutions, their achievements and the specific results of scientific and educational activities. Originality. The topicality of the research is determined by the direction of the article, its problems and the need to put forward new hypotheses for studying the quality of higher education and rankings as an efficient tool of its assessing. Conclusions. The analysis of forming criteria for international and Ukrainian rankings proves the necessity of compiling a universal international integrated ranking that takes into account the peculiarities of the activities of various institutions and is as informative as possible.