Інформаційна технологія та інструментальні засоби для автоматизації створення онтолого-керованих систем електронного навчання

Ескіз

Дата

2018

ORCID

DOI

item.page.thesis.degree.name

item.page.thesis.degree.level

item.page.thesis.degree.discipline

item.page.thesis.degree.department

item.page.thesis.degree.grantor

item.page.thesis.degree.advisor

item.page.thesis.degree.committeeMember

Назва журналу

Номер ISSN

Назва тому

Видавець

Анотація

Дисертація присвячена вирішенню актуальної задачі створення інформаційної технології та інструментальних засобів для автоматизації створення онтолого-керованих систем електронного навчання. В роботі розроблено концепцію метаонтології навчальної дисципліни, яка складається з двох частин: дидактичної онтології та змістовної онтології навчальної дисципліни. Представлено технологію та інструментальні засоби для автоматизації генерації тестових завдань та створення обчислювальних завдань, що базуються на метаонтології навчальної дисципліни. Запропоновано нову концепцію рушія онтолого-керованої інформаційної системи електронного навчання, яка зв’язує навчальний контент з результатами проходження тестів і виконання контрольних робіт. Основні результати роботи використано на кафедрі прикладної математики Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут» при викладанні дисциплін навчального плану підготовки бакалаврів за спеціальністю 113 «Прикладна математика». The dissertation is devoted to solving the actual problem of creating information technology and techniques for automatic creation of ontology-driven e-learning systems. It is proposed to work with the ontology of a discipline (course) in order to develop an information technology that would work identically with different subject areas. The use of the term «chunk» is justified to designate a certain complex of logically related educational material. A metaontology of the discipline is developed, which consists of two parts: didactic ontology and content ontology of the discipline. The considered content processing and the creation of a content ontology as pertaining to said information technology, corresponds to the process of knowledge management. A didactic ontology implements the sequence of learning, and with that, the formalization of the trajectory of individual learning. A technology is developed for automation of test question creation and the creation of computational tasks. This technology meets the following requirements: tasks have answers and solutions without laborious calculations; numerical data in the conditions of tasks are integral; the conditions of tasks are correct, since they are based on an ontology of the discipline that is built by the teacher; tasks are generated in GIFT format. The application of the developed technology is accord with modern pedagogical theories. Pedagogical motivation is realized through lectures during which theoretical aspects are considered, along with their practical application in real life. Proposed is the engine of the ontology-driven information system of electronic learning, which links the educational content with the results of passing tests and execution of control works. The main results of the work were implemented at the Department of Applied Mathematics of the National Technical University of Ukraine «Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute» when teaching subjects of the curriculum of bachelor training on specialty 113 «Applied Mathematics».

Опис

Ключові слова

чанк, онтолого-керована система електронного навчання, інформаційна технологія, метаонтологія дисципліни, chunk, ontology-driven e-learning system, information technology, metaontology of educational discipline

Бібліографічний опис

Ліскін, В. О. Інформаційна технологія та інструментальні засоби для автоматизації створення онтолого-керованих систем електронного навчання : автореф. дис. ... канд. техн. наук : 05.13.06 «Інформаційні технології» / Вячеслав Олегович Ліскін; НУХТ. - К., 2018. - 23 с.

item.page.endorsement

item.page.review

item.page.supplemented

item.page.referenced