Вища гуманітарна освіта Наддніпрянської України (друга половина ХІХ – початок ХХ ст.)
Дата
2012
Автори
ORCID
DOI
item.page.thesis.degree.name
item.page.thesis.degree.level
item.page.thesis.degree.discipline
item.page.thesis.degree.department
item.page.thesis.degree.grantor
item.page.thesis.degree.advisor
item.page.thesis.degree.committeeMember
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У монографії подається системний аналіз витоків, генези, джерельної бази, етапів розвитку і специфіки вищої гуманітарної освіти Наддніпрянської України у другій половині ХІХ – початку ХХ століть. Висвітлено історичний процес складання вищої гуманітарної освіти як окремої царини освітнього простору, головні тенденції її розвитку в плині історичних подій, особливості їх вияву у вишах України та роль гуманітарної освіти як окремого чинника впливу на суспільно-політичне, культурно-освітнє та національно-духовне життя українського суспільства.
The monograph gives systematic analysis of the origins, genesis, source base, stages of development and specific humanitarian higher education of Naddnipryanska Ukraine in the second half of the nineteenth - early twentieth centuries. Shows the historical process of assembling the highest liberal education as a separate realm of educational space, the main trends of development in the course of historical events, especially their expression in universities of Ukraine and the role of humanitarian education as a separate factor of influence on the socio-political, cultural and national spiritual life of Ukrainian society.
The monograph gives systematic analysis of the origins, genesis, source base, stages of development and specific humanitarian higher education of Naddnipryanska Ukraine in the second half of the nineteenth - early twentieth centuries. Shows the historical process of assembling the highest liberal education as a separate realm of educational space, the main trends of development in the course of historical events, especially their expression in universities of Ukraine and the role of humanitarian education as a separate factor of influence on the socio-political, cultural and national spiritual life of Ukrainian society.
Опис
Ключові слова
гуманітарна освіта, університет, професор, доцент, студент, царизм, кафедра гуманітарних дисциплін, humanitarian education, university, professor, associate professor, student, tsarism
Бібліографічний опис
Левицька, Н. М. Вища гуманітарна освіта Наддніпрянської України (друга половина ХІХ-початок ХХ ст.): монографія /Н. М. Левицька. – К. : НУХТ, 2012. – 395 с.